Yamaha XTZ 750 Super Ténéré
42729sinds 2 jun. '25, 16:16
€ 3.600,00
Ophalen
Kenmerken
AdverteerderParticulier
Type motorOverig
Motorvermogen (kW)meer dan 35 kW
Bouwjaar1991
Aantal cilinders2 cilinders
Kilometerstand67278
Motorinhoud750
Beschrijving
Klaar voor de zomer technisch opgeknapt Yamaha XTZ 750 uit 1991. Vijf kleppen per cilinder, prachtig motorblok en loopt als een zonnetje.
Voor de liefhebber van origineel.
Ik heb als deze iconische motor uit de '90s opgeknapt. Wilde daarbij de classic uitstraling van de motor behouden en vooral technisch in goede straat brengen. Je kan hem ook te glimmend maken en dan ga je er toch minder mee rijden denk ik altijd maar.
Ik heb de motor in 2020 gevonden bij een liefhebber in de schuur. Hij had deze motor gekocht, maar in 5 jaar tijd amper 5dkm gereden. De eerste eigenaar heeft de motor bijna 20 jaar in zijn bezit gehad en heeft ook de meeste kilometers gemaakt (ong. 58dkm). Ik ben sinds februari 2020 derde eigenaar en de kilomterstand is nu 67278 kilometer.
Destijds vond ik het jammer dat er geen documentatie bij de motor zat maar hij was te goed om te laten staan.
Tijdens mijn bezit heb ik het volgende aan de motor gedaan:
03/2020
Nieuwe Heavyduty spanningsregelaar (de originele gaan allemaal stuk, ook bij mij)
Nieuwe accu
Veerdempers in de koppelingskorf vervangen door sterkere exemplaren via het motorforum. De oude veren kunnen breken waardoor metaaldeeltjes in het motorblok komen. Koppelingsplaten waren z.g.a.n. en hoefde niet vervangen te worden.
Nieuwe banden en kettingset bij lokale motorzaak
05/2020
Carburateurs gereinigd en gereviseerd met een Zwitserse naaldenset
07/2020
Valbeugels gemonteerd. Komen van Darkojak uit Polen, in dezelfde kleur laten spuiten als de motor. Vooral voor de stoere uitstraling maar ook om de kappen te beschermen bij en eventuele valpartij, gelukkig de beugels nooit hoeven testen.
09/2022
Nieuwe distributieketting
Klepspeling gecontroleerd
Nieuwe motorolie + oliefilter (10W40 half synthetisch)
Brandstofleiding vervangen
Thermostaat koelsysteem vervangen
05/2023
· Koppelingskabel vervangen
Bijna alle onderdelen zijn besteld bij de Duitse firma Kedo en zijn genuine Yamaha of OEM.
‘
De motor heeft bij de vorige eigenaar een keer een schuiver gemaakt op de rotonde. Groot was de schade niet, maar op de tank zit er nog wel een litteken. Dat is door de vorige eigenaar provisorisch behandeld en ik heb mij daar verder nooit aan gestoord.
De plastic kappen zijn in redelijke staat. Her en der zit een scheurtje of beschadiging. Het ruitje vertoont ook wat craquelé en heb al een paar keer op het punt gestaan om deze te vervangen door een hoge ruit. Maar de originaliteit is dan toch iets wat me tegenhoudt.
In de uitlaat zat ooit demperwol, door de jaren heen is die verdwenen. Zorgt voor een harder geluid, maar voor het mooie moet er nieuwe wol in. Sowieso heeft de uitlaat wat roest her en der. De Japanners hebben echter goed staal gebruikt dus het blijft allemaal wel heel
Verder heeft de motor nu nieuwe olie en nieuw oliefilter nodig. Zoveel kilometer oud is de olie nog niet, maar qua leeftijd is het daar wel aan toe.
De motor moet eigenlijk naar een liefhebber die ervoor zorgt dat hij technisch in orde blijft en misschien zelfs optisch wel aanpakt. Het is met deze Japanse fiets altijd weer starten en lopen, dat moet zo blijven.
Een proefrit is in overleg uiteraard mogelijk.
Ik ben niet op zoek naar een andere motor en sta niet open voor een ruiling.
Voor de liefhebber van origineel.
Ik heb als deze iconische motor uit de '90s opgeknapt. Wilde daarbij de classic uitstraling van de motor behouden en vooral technisch in goede straat brengen. Je kan hem ook te glimmend maken en dan ga je er toch minder mee rijden denk ik altijd maar.
Ik heb de motor in 2020 gevonden bij een liefhebber in de schuur. Hij had deze motor gekocht, maar in 5 jaar tijd amper 5dkm gereden. De eerste eigenaar heeft de motor bijna 20 jaar in zijn bezit gehad en heeft ook de meeste kilometers gemaakt (ong. 58dkm). Ik ben sinds februari 2020 derde eigenaar en de kilomterstand is nu 67278 kilometer.
Destijds vond ik het jammer dat er geen documentatie bij de motor zat maar hij was te goed om te laten staan.
Tijdens mijn bezit heb ik het volgende aan de motor gedaan:
03/2020
Nieuwe Heavyduty spanningsregelaar (de originele gaan allemaal stuk, ook bij mij)
Nieuwe accu
Veerdempers in de koppelingskorf vervangen door sterkere exemplaren via het motorforum. De oude veren kunnen breken waardoor metaaldeeltjes in het motorblok komen. Koppelingsplaten waren z.g.a.n. en hoefde niet vervangen te worden.
Nieuwe banden en kettingset bij lokale motorzaak
05/2020
Carburateurs gereinigd en gereviseerd met een Zwitserse naaldenset
07/2020
Valbeugels gemonteerd. Komen van Darkojak uit Polen, in dezelfde kleur laten spuiten als de motor. Vooral voor de stoere uitstraling maar ook om de kappen te beschermen bij en eventuele valpartij, gelukkig de beugels nooit hoeven testen.
09/2022
Nieuwe distributieketting
Klepspeling gecontroleerd
Nieuwe motorolie + oliefilter (10W40 half synthetisch)
Brandstofleiding vervangen
Thermostaat koelsysteem vervangen
05/2023
· Koppelingskabel vervangen
Bijna alle onderdelen zijn besteld bij de Duitse firma Kedo en zijn genuine Yamaha of OEM.
‘
De motor heeft bij de vorige eigenaar een keer een schuiver gemaakt op de rotonde. Groot was de schade niet, maar op de tank zit er nog wel een litteken. Dat is door de vorige eigenaar provisorisch behandeld en ik heb mij daar verder nooit aan gestoord.
De plastic kappen zijn in redelijke staat. Her en der zit een scheurtje of beschadiging. Het ruitje vertoont ook wat craquelé en heb al een paar keer op het punt gestaan om deze te vervangen door een hoge ruit. Maar de originaliteit is dan toch iets wat me tegenhoudt.
In de uitlaat zat ooit demperwol, door de jaren heen is die verdwenen. Zorgt voor een harder geluid, maar voor het mooie moet er nieuwe wol in. Sowieso heeft de uitlaat wat roest her en der. De Japanners hebben echter goed staal gebruikt dus het blijft allemaal wel heel
Verder heeft de motor nu nieuwe olie en nieuw oliefilter nodig. Zoveel kilometer oud is de olie nog niet, maar qua leeftijd is het daar wel aan toe.
De motor moet eigenlijk naar een liefhebber die ervoor zorgt dat hij technisch in orde blijft en misschien zelfs optisch wel aanpakt. Het is met deze Japanse fiets altijd weer starten en lopen, dat moet zo blijven.
Een proefrit is in overleg uiteraard mogelijk.
Ik ben niet op zoek naar een andere motor en sta niet open voor een ruiling.
Advertentienummer: m2274825917
Populaire zoektermen
yamaha yzf 750yamaha fz 750yamaha xsr700 in Motoren | Yamahayamaha rd in Motoren | Yamahayamaha mt in Motoren | Yamahafj1200 in Motoren | Yamahayamaha t7yamaha trxtmax 530 dx in Motoren | Yamahayamaha xv 1700yamaha gts 1000yamaha v staryamaha r1 2003yamaha r1 2000smoby schommelhymer camper 2001melina bestekgargoyle in Tuinbeeldenvelgen microcar1.80 in Tuin en Terraspartij hairextensionsgsx 650 f in Suzukisimca oldtimers in Auto-onderdelenkerby rosanes