KAART VAN DE WEEK ~ Jan Toorop avond voor de staking € 0,30
Kenmerken
Staat
Ongelopen
Periode
1980 tot heden
Thema
Overige thema's
Beschrijving
0460C DE APPEL IN DE KUNST (7)
RÉNÉ MAGRITTE ~ L’aimable Vérité
Ongelopen kaart in goede staat, zie afbeelding
Formaat is ongeveer 10,5 x 15 cm
Graag bieden vanaf 0,30 euro bij de advertentie op marktplaats
Opbieden vanaf minimaal 0,10 euro
De advertenties worden binnen 5 dagen gereserveerd voor de hoogste bieder
Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor meer kunstkaarten
Het grootste deel van het oeuvre van Magritte behoort qua stijl tot het surrealisme, een van de belangrijke kunststromingen van de 20e eeuw. In vele van zijn werken komen naakte vrouwen en natuurgetrouw geschilderde vissen voor. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar het feit dat Magritte zijn moeder naakt terugvond in de Samber nadat zij zelfmoord had gepleegd.
Het werk van Magritte is net zoals dat van bijvoorbeeld Salvador Dali en Carel Willink zeer fijn geschilderd, hetgeen het realistische effect van in werkelijkheid onbestaanbare voorstellingen benadrukt.
Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of Het verraad van de voorstelling met de geschilderde tekst: Ceci n'est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schilderde René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: Dit hier is geen pijp (Ceci n'est pas une pipe). Hij wilde zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest.
Door ons telkens te bevragen en als het ware te misleiden, dwingt Magritte ons over kunst na te denken. In dat licht kunnen ook de titels van het werk van Magritte gezien worden. Deze titels hebben meestal niets te maken met het onderwerp van het schilderij. De latere conceptuele kunstenaars trokken deze lijn zeer extreem door met een installatie, een performance of een happening en herleidden het kunstwerk tot een idee. Dit is ook kritiek op de kunstenaars die vinden dat ze de werkelijkheid zo waarheidsgetrouw moeten weergeven, zoals de hyperrealisten later. René Magritte vond dat het de taak is van de kunstschilder om de realiteit in een ander kader te plaatsen. Zijn kunst roept altijd meer vragen op dan zij kan beantwoorden. Getuige hiervan is het schilderij van een zeemeermin, afgebeeld met een vissenkop en mensenbenen. Kenschetsend is ook het schilderij van een zeer natuurgetrouw afgebeelde vis die aan de staartzijde verandert in een brandende sigaar met kringelende rookpluim (schilderij l'Exception, 1963). Magrittes werk getuigt ook van een uiterst grote beheersing van de techniek van het schilderen met olieverf op doek.
Veel van het werk van Magritte laat een metamorfose zien, een verandering van het ene voorwerp in het andere. Of het werk is in andere opzichten onmogelijk, bijvoorbeeld de serie woonhuizen in de nacht, met een heldere hemel in daglicht erboven. Of een maan die voor de bladeren van een boom hangt. Uilen of andere vogels die als planten uit de grond komen. (Bron : Wikipedia)
RÉNÉ MAGRITTE ~ L’aimable Vérité
Ongelopen kaart in goede staat, zie afbeelding
Formaat is ongeveer 10,5 x 15 cm
Graag bieden vanaf 0,30 euro bij de advertentie op marktplaats
Opbieden vanaf minimaal 0,10 euro
De advertenties worden binnen 5 dagen gereserveerd voor de hoogste bieder
Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor meer kunstkaarten
Het grootste deel van het oeuvre van Magritte behoort qua stijl tot het surrealisme, een van de belangrijke kunststromingen van de 20e eeuw. In vele van zijn werken komen naakte vrouwen en natuurgetrouw geschilderde vissen voor. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar het feit dat Magritte zijn moeder naakt terugvond in de Samber nadat zij zelfmoord had gepleegd.
Het werk van Magritte is net zoals dat van bijvoorbeeld Salvador Dali en Carel Willink zeer fijn geschilderd, hetgeen het realistische effect van in werkelijkheid onbestaanbare voorstellingen benadrukt.
Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of Het verraad van de voorstelling met de geschilderde tekst: Ceci n'est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schilderde René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: Dit hier is geen pijp (Ceci n'est pas une pipe). Hij wilde zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest.
Door ons telkens te bevragen en als het ware te misleiden, dwingt Magritte ons over kunst na te denken. In dat licht kunnen ook de titels van het werk van Magritte gezien worden. Deze titels hebben meestal niets te maken met het onderwerp van het schilderij. De latere conceptuele kunstenaars trokken deze lijn zeer extreem door met een installatie, een performance of een happening en herleidden het kunstwerk tot een idee. Dit is ook kritiek op de kunstenaars die vinden dat ze de werkelijkheid zo waarheidsgetrouw moeten weergeven, zoals de hyperrealisten later. René Magritte vond dat het de taak is van de kunstschilder om de realiteit in een ander kader te plaatsen. Zijn kunst roept altijd meer vragen op dan zij kan beantwoorden. Getuige hiervan is het schilderij van een zeemeermin, afgebeeld met een vissenkop en mensenbenen. Kenschetsend is ook het schilderij van een zeer natuurgetrouw afgebeelde vis die aan de staartzijde verandert in een brandende sigaar met kringelende rookpluim (schilderij l'Exception, 1963). Magrittes werk getuigt ook van een uiterst grote beheersing van de techniek van het schilderen met olieverf op doek.
Veel van het werk van Magritte laat een metamorfose zien, een verandering van het ene voorwerp in het andere. Of het werk is in andere opzichten onmogelijk, bijvoorbeeld de serie woonhuizen in de nacht, met een heldere hemel in daglicht erboven. Of een maan die voor de bladeren van een boom hangt. Uilen of andere vogels die als planten uit de grond komen. (Bron : Wikipedia)
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Didam
25x bekeken
4x bewaard
Sinds 19 okt '25
Advertentienummer: m2324145375
Populaire zoektermen
antieke ansichtkaartenansichtkaarten eerste wereldoorlogvintage ansichtkaartenverzameling oude ansichtkaartenoude franse ansichtkaartentom poes ansichtkaartenschiphol ansichtkaartenansichtkaarten rielkinder ansichtkaartenrie cramer ansichtkaartenansichtkaarten treinenverzameling oude ansichtkaartenansichtkaarten chagallpippi langkous ansichtkaartenw schippers in Romansgraszoden snijder in Gras en Kunstgrasyaya in Bodywarmers18 kyosho lamborghini countach in Modelauto's | 1:18mg trekhaak in MGkaptafel in Speelgoed | Houten speelgoedbeogram 2200 in Platenspelersvoorraadpotten ikea in Keuken | Potten en Pannenagm vx50 kabelboom in Brommeronderdelen | Scooterstabbert 515 in Caravans