piroc prinses irene kamp zeelst glas 2 stuks

Bieden
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
750sinds 29 jan. '25, 16:09
Deel via
of

Kenmerken

SoortLandmacht
TypeKunstobject
GebiedNederland

Beschrijving

piroc prinses irene kamp zeelst glas 2 stuks
Pantser Infanterie Rij Opleiding Centrum
2 stuks
met kleine gebruikssporen aan de bovenrand zie foto s.
oordeel zelf
bieden vanaf afhaalprijs 6 euro voor 2 stuks.
verzenden 7,65 euro en risico kk.
afhalen kan natuurlijk ook
zie ook mijn andere militairia oa glazen lepeltjes enz.














.
Oprichting 1963
In verband met de invoering van een licht gepantserd rupsvoertuig (de Franse AMX) bij de Infanterie werd op 11 september 1962 het Pantser Infanterie
Rij-Opleidingscentrum (PIROC) opgericht in het Prinses Irenekamp te Veldhoven.
De toenmalige Staatssecretaris van Defensie Calmeyer opende op 11 januari 1963 het PIROC terwijl de aanpassing van wegen, gebouwen en parkeerplaatsen,
includief de aanleg van 14 kilometer betonbaan werd voortgezet.
Het PIROC staat in de belangstelling, ook bij ZKH Prins Bernhard welke op 25 januari van datzelfde jaar een bezoek bracht in zijn functie van Inspecteur Generaal van de Koninklijke Landmacht.
De werkzaamheden gaan ondanks een zeer strenge winter door en zo kon op 15 juli 1963 de betonbaan "krakelingen", i
nclusief de tankhindernisbaan in gebruik worden genomen.
De Koninklijke Landmacht zat niet stil, modern materieel werd aangekocht. Zo ook de DAF YP-408.
Hierdoor werd aan het PIROC een tweede opleidingscompagnie toegevoegd en worden op het Prinses Irenekamp infrastructuele voorzieningen getroffen.
Drie opleidingen
Het PIROC kende vanaf juli 1963 drie opleidingen, te weten:
- Chauffeursopleiding rupsvoeruigen (AMX, zowel beroepspersoneel als dienstplichtig personeel)
- Chauffeursopleiding wielvoertuigen (YP-408, zowel beroepspersoneel als dienstplichtig personeel)
- Boordschutters t.b.v. beide voertuigen.
CH voor chauffeurspeloton; BS voor boordschutterpeloton; BK voor beroepskaderpeloton
"De chauffeuropleiding voor de YP 408 neemt acht weken in beslag.
De eerste tijd rijden de leerlingen alleen op de betonbaan van het Piroc en op een circuit in een nabij gelegen mob-complex, Piroc 2 genoemd.
Manoeuvreren en schakelen vormen de hoofdschotel van dit begin-programma.
Bovendien leert men op Piroc 2 naast allerlei handelingen ook nog te letten op de verkeersborden, die daar in vele variaties kunnen worden geplaatst."
"Behalve de chauffeurs zullen ook de boordschutter/plaatsvervangend wagencommandanten (tevens radiotelefonist) in het Piroc voor de YP 408 worden opgeleid.
Het zwaartepunt van deze op leiding ligt bij de bediening van het boordwapen, de radio en het onderhoud van het voertuig.
Tevens krijgen zij een gedeeltelijke chauffeursopleiding zo dat zij later in geval van nood de taak van de bestuurder kunnen overnemen.
Bovendien wordt de boordschutter geleerd om, als de groep is uitgestegen, het commando over de wagen te voeren."
Zeelst (Brabants: Zilst) was oorspronkelijk een kerkdorp en vormt tegenwoordig een wijk in de gemeente Veldhoven.
Tot 1921 was Zeelst een zelfstandige gemeente in Noord-Brabant.
Later zijn delen van Zeelst geannexeerd door Eindhoven,
onder andere om het vliegveld Eindhoven Airport geheel op het grondgebied te krijgen van Eindhoven en om de wijk Meerhoven te bouwen.
Zeelst is vanaf ongeveer 1400 een zelfstandige parochie geweest. Ook was het een kleine heerlijkheid,
waar een edelmansfamilie in een slotje woonde. Dit is in de 15e eeuw gebouwd door de familie Van Eijck en werd later bewoond door de familie Lier, die de heerlijkheid in bezit had. Op de plaats daarvan is nu een museum gevestigd.
Bestuurlijk viel Zeelst evenals Blaarthem, Knegsel, Meerveldhoven, Oerle, Veldhoven, Vessem en Wintelre onder de schepenbank van Oerle,
maar in 1560 werd deze opgesplitst, waarbij Veldhoven, Zeelst en Blaarthem een eigen schepenbank kregen. In 1811 werd Zeelst een zelfstandige gemeente.
In 1855 kwam de eerste belangrijke verbindingsweg, de Steenweg op Turnhout, gereed. Langs deze weg kwamen tussen 1870 en 1915 veel fabrieken. In Zeelst betrof dit onder meer:
Sigarenfabrieken Gebr. Bazelmans
N.V. Nederlandsche Steenfabriek De Koraal
Linnenfabriek en Bleekerij van Wed. J. van Nuenen & Zoon
Vanaf de jaren 60 verdween de oorspronkelijke industrie, maar de bevolking vond werk in Eindhoven en elders in Veldhoven, waar veel nieuwe bedrijven werden opgericht.
Hoewel Zeelst in de tweede helft van de 20e eeuw geheel ingesloten is geraakt door de nieuwbouwwijken van Veldhoven,
is er toch nog iets van de oude dorpskern overgebleven in de vorm van dorpsbebouwing en een deel van het oorspronkelijke stratenpatroon.
Van de wijken kunnen genoemd worden: d'Ekker (1957) en Cobbeek (1973).
Door de verstedelijking ontstonden meer parochies, zoals de Parochie Heilige Jozef Werkman in 1957 voor de nieuwbouwwijk d'Ekker en later gebouwde wijken,
en de Sint-Maartensparochie in 1988 voor Veldhoven-Noord.
In 2004 zijn deze parochies samengevoegd tot de pastorale eenheid Christus Hovenier, die ook de nieuwe wijk Meerhoven verzorgt.
Advertentienummer: m2229049103