Oud-Romeins Marmer Torso van een soldaat met chlamys. 2e

€ 65.000,00
330sinds 30 apr. '25, 14:43
Deel via
of

Beschrijving



Torso van een soldaat met chlamys.
r
Meesterwerk!
r
Museum Parallels
r
- Gepubliceerd -
r
Oud-Romeins, 2e eeuw na Christus.
r
Marmer.
r
71,2 cm hoogte.
r
HERKOMST:
r
Gorny & Mosch, München, Veiling 137, 15 december 2004, lot 144.
Fortuna Fine Art, Ltd., New York, 2009.
Privécollectie, New York (Verenigde Staten), verworven van de vorige, op 12 mei 2011.
r
STAAT: Goede staat van bewaring, zonder restauraties.
r
PUBLICATIE:
r
Fortuna Fine Art. Na twintig jaar. New York. p. 12, nr. 15.
r
BIBLIOGRAFIE:
r
BIANCHI, R. Rome: de kunst in het centrum van de macht (van de oorsprong tot de tweede eeuw na Christus). RCS. 2005.
FRIEDLAND, E.A.; SOBOCINSKI, M.G.; GAZDA, E.K. (red.). De Oxford Handboek over Romeinse Beeldhouwkunst. Oxford University Press. 2015.
KLEINER, Diana E. Romeinse beeldhouwkunst. Yale University Press. 1992.
KOUSSER, Rachel M. Hellenistische en Romeinse ideale beeldhouwkunst: De aantrekkingskracht van de klassieke. Cambridge University Press. 2008.
OLSON, K. Mannelijkheid en kleding in de Romeinse oudheid. Routledge. 2020.
r
BESCHRIJVING:
tr
Tron van een levensgrote ronde sculptuur, uit marmer gehouwen, die een mannelijk personage voorstelt. Hij draagt een broek, een leren cuirass en een chlamys, een ongebruikelijke combinatie die alleen voorkomt in voorstelling van hooggeplaatste soldaten op historische relieftoegangen uit de tijden van Trajanus en Antoninus Pius (fig. 1), uit de eerste helft van de tweede eeuw na Christus.
r
Het beeldhouwwerk is prachtig, hoewel de meest delicate delen van het werk verloren zijn gegaan, zoals het hoofd en de handen. De plooien van de chlamys zijn zwaar, zeer expressief, en buigen parallel over de borst en in een V-vorm naar de knieën, waardoor de figuur een monumentaliteit krijgt, een plechtige en heroïsche uitstraling die typisch is voor het afgebeelde karakter. Deze prominente wijde kleding, evenals het werk van de plooien, is terug te vinden in contemporaine werken die mythologische of echte helden vertegenwoordigen (fig. 2). Misschien zijn de referenties voor deze manier van representatie van de chlamys, die verticaal valt en het lichaam volledig verbergt, bepaalde Griekse voorstellingen van de god Hermes, waarvan Romeinse kopieën bewaard zijn gebleven (fig. 3).
r
Aan de andere kant is de regeling van het bovenste deel van de mantel, die op de borst valt en in dit gebied gedifferentieerde plooien vormt, een expressief middel dat in andere portretten uit die periode kan worden gevonden, zowel in volledige lengte, waarbij wordt gebroken met de overmatige uniformiteit van de voorzijde, als in een borstbeeld, waar dit middel door de compositie zelf speciale betekenis krijgt en feitelijk een ornamentaal element wordt (fig. 4).
r
De borstplaat is verborgen onder de mantel, hoewel het lijkt te zijn bewerkt met zorg en detail, met grote aandacht voor volumetrisch spel. Boven de knie, die behouden is gebleven, zijn de fijne broekspijpen gekreukeld, wat de lichte beweging van het been benadrukt. De achterkant van het beeld vertoont alleen omlijnde volumes en een onbewerkt oppervlak, wat aangeeft dat het een werk is dat van de voorkant bekeken moet worden, bedoeld om voor een muur, nis of in een nis te worden geplaatst.
r
De Romeinse militaire commandanten gebruikten traditioneel de lorica samen met de chlamys, het laatste kledingstuk dat al door de cavalerie in Griekenland werd gedragen. Het gebruik van broeken was echter veel later. Hoewel dit kledingstuk in de tijd van Cicero werd afgewezen door de Romeinen omdat het hoorde bij barbaren (het identificeerde de Galliërs), begon het gebruik ervan zich te verspreiden onder het Romeinse leger om praktische redenen, vooral op de veldslagen in het noorden. Een van de eerste bewijzen van het gebruik van dit kledingstuk door Romeinse soldaten is te vinden op de zuil van Trajanus in Rome (fig. 5), die de triomf van de keizer over de Daciën van het huidige Roemenië laat zien. In deze voorstelling, zoals hierboven vermeld, verschijnen alleen de generaals en vooraanstaande soldaten die ze dragen, terwijl de gewone soldaten eenvoudigere sokken dragen die bij het been passen. Na verloop van tijd verspreidde de militaire mode zich onder de rest van de Romeinse bevolking, en tegen het einde van de vierde eeuw waren broeken zo populair geworden dat de keizerlijke broers Honorius en Arcadius een edict uitvaardigden waarin het gebruik ervan werd verboden, niet om esthetische of culturele redenen, maar om culturele redenen om te voorkomen dat burgers militaire kleding zouden dragen, en zo gemakkelijk het een van het ander konden onderscheiden in een tijd die gekenmerkt werd door sociale spanningen.
r
PARALLELLEN:
r
Fig. 1 Detail van de voet van de zuil van Antoninus Pius met een scène van de begrafenis van de keizer. Rome, 161 na Christus, marmer. Vaticaanmusea, inv. 5115.
r
Figuur 2 Held beeldhouwwerk met chlamys en schild aan zijn voeten. Romeinse Koninkrijk, ca. 1-160 na Christus, marmer. British Museum, Londen, inv. 1868.0620.16.
r
Fg. 3 Beeld van Hermes met chlamys. Romeinse kopie uit het eerste millennium na Christus van een Grieks origineel in brons uit de vijfde eeuw voor Christus, marmer. Museo Nazionale Romano di Palazzo Altemps, Rome, inv. 8583.
r
Fig. 4 Busteportret van keizer Lucio Vero. Romeinse Koninkrijk, ca. 161-170 n.Chr., marmer. British Museum, Londen, inventarisnummer 1805.0703.103.
r
Fig. 5 Detail van het reliëf van de Trajanus-monument met de keizer die zijn troepen toespreekt. Rome, 113 n.Chr., marmer.
r
r
r
Opmerkingen:
r
Het stuk omvat een certificaat van echtheid.
Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is buiten de Europese Unie, moet er een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit proces kan 1 tot 2 weken duren.
#MeesterwerkenW39


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513236117