Lord of the Rings - Replica of Andúril, Aragorn’s sword€ 74,00
Oud-Romeins Marmer Togado met bulla. 2e eeuw na Christus. 45
70sinds 8 jun. '25, 05:03
€ 150,00
Beschrijving
Togado met bulla
Oud-Romeins, 2e eeuw na Christus.
Marmer.
45 cm hoogte.
Goede staat. Zonder restauraties.
Herkomst:
Privécollectie, Nice, Frankrijk. 1970.
Kunstmarkt, München, Duitsland, 2024.
Beschrijving:
t
Dit fragment behoort tot een levensgrote beeldhouwwerk, waarschijnlijk een portret, uitgehouwen in marmer in het rond. Het stelt een jongen voor die een tuniek draagt onder een volumineuze toga die zijn benen verbergt, samenknijpt en rond de heupen aanspant en de rug bedekt. Eén uiteinde van de toga daalt voor de romp af, vanaf de linkerschouder, en verzamelt zich uiteindelijk in de horizontale plooi van de heup, waardoor een uitgesproken V-vormige val ontstaat. De rechterarm lijkt gebogen te zijn bij de elleboog, naar voren reikend. De linkerarm, bedekt door de toga en nu volledig kwijt, zou waarschijnlijk ook uitstrekken, los van het lichaam vanaf de elleboog of de pols. Zoals gebruikelijk in Romeinse portretten, zou het hoofd apart zijn gehouwen en later aan de nek zijn bevestigd.
De jeugdfase van het personage wordt aangegeven door de bulla of bulla die op zijn borst rust, hangend aan de hals door twee linten. Volgens een gewoonte van oorsprong Etruskisch, plaatsten de Romeinen deze bullae op jonge jongens negen dagen na de geboorte. Het waren hangers met een amulet dat hen zou beschermen tegen boze geesten en het boze oog. Jongens verwijderden de bulla op hun leeftijd van zestien jaar, wanneer ze burger werden en het toga virilis mochten dragen, een symbool van volwassenheid. Terwijl de toga virilis helemaal wit was, werd de toga praetexta, gedragen door kinderen en magistraat, gekenmerkt door een paarse rand.
Typologisch volgt deze sculptuur een model van jeugdportret dat wijdverspreid was in Rome tussen de 1e en 2e eeuw na Christus, waarbij het karakter wordt gepresenteerd als een volwassene in zijn kleding en houding, staand en met een naar voren gerichte houding, één been steunend terwijl het andere, gebogen, wordt voortgezet, met de bulla zichtbaar op de borst, gekleed in een calceus en in een tuniek die drievoudige plooien op de borst vormt en een toga die van de linker schouder tot de taille valt, waar het de karakteristieke V-vouw vormt die we in dit stuk zien. Het is ook gebruikelijk in deze beelden dat de jongen de capsa in één hand vasthoudt, een klein cilindrisch koffer die wordt gebruikt om schrijfrollen te dragen. Het model moet in de 1e eeuw na Christus zijn ontwikkeld, toen we illustere voorbeelden vinden zoals de jeugdportretten van de keizers Claudius (fig. 1) en Nero (fig. 2). Andere voorbeelden van hetzelfde type zijn ook gevonden die afwijken van het originele model in de behandeling van de plooien: zoals bij het onderzochte stuk, zijn deze minder fijn en meer volumineus, wat de beweging van een dikker en zwaarder weefsel weerspiegelt, dat zich leent voor expressive clair-obscur-effecten (fig. 3). Dit type portret van een jongen zal ten minste tot de 3e eeuw overleven, hoewel het al noemenswaardige veranderingen kan vertonen, zoals de spiegelinvorming van de compositie (fig. 4).
Het portret was een van de meest originele en karakteristieke uitingen van de Romeinse kunst. De oorsprong van het Romeinse portret lijkt meer gerelateerd te zijn aan een concept dan aan een plastische uitdrukking, en weerspiegelt de levensfilosofie van dat volk als geen ander artistiek genre. In zijn ontwikkeling zijn drie wortels te onderscheiden: de Etruskisch-Italische, de Griekse en de autochtone stroom van de maiorum imagines of funerair maskers. De combinatie van deze wortels zal leiden tot een ongekleurde en authentieke productie die, ondanks de geleidelijke inhouding door de provinciale ateliers, zich parallel aan alle gebieden van het Romeinse Rijk zal ontwikkelen. Het portret uit de Republikeperiode was al gericht op de serieuze en ernstige persoonlijkheid van de modellen, vooral van de heersers, wat een energiek karakter gaf aan de beelden. Later, met verandering in smaak, zal er een meer of minder tendens zijn naar uitdrukkingskracht of sereniteit. Aanvankelijk waren het bustes die alleen het hoofd en een deel van de nek omvatten, maar deze werden geleidelijk verlengd om ook de schouders en de borst weer te geven. Er waren ook volledige lengte- en ruiterportretten, hoewel deze laatste formule alleen voor keizers werd gebruikt. In feite is de afbeelding van de keizer het meest voorkomende onderwerp van Romeinse burgerlijke beeldhouwkunst, dat dient als model voor de overige portretten, zowel publieke als private.
Bibliografie:
FEJFER, J. Romeinse portretten in context. Walter de Gruyter. 2008. - FRIEDLAND, E.A.; SOBOCINSKI, M.G.; GAZDA, E.K. (redactie). The Oxford Handbook of Roman Sculpture. Oxford University Press. 2015. - GOLDSCHEIDER, L. Romeinse portretten. Phaidos. 2004. - KLEINER, D. Romeinse sculptuur. Yale University Press. 1992. - ZANKER, Paul. Romeinse portretten. Beeldhouwwerken in steen en brons. Metropolitan Museum of Art. 2016.
Parallellen:
Fig. 1 Portret van de adolescent keizer Claudius. Rome, 1e eeuw na Christus Marmer, 132 cm hoog. Musée du Louvre, Parijs, inv. MR 338; N 1587; Ma 1211.
Fig. 2 Portret van de keizer Nero als tiener. Romeinse Rijk, tweede derde van de 1e eeuw na Christus. Marmer, 140 cm hoog. Musée du Louvre, Parijs, inv. MR 337; N 1580; Ma 1210.
Gezicht van een jongen met niet-origineel hoofd. Romeinse Rijk, 1e eeuw n.Chr. Marmer, 146 cm hoog. Musée du Louvre, Parijs, inventarisnummer MR 339; Ma 2299.
Figuur 4 Fragment van een jongensportret. Numidië, Romeinse Rijk, ca. 225-250 na Christus Marmer, 39 cm hoog. Musée du Louvre, Parijs, inv. Ma 4859; Ma 1705.
Opmerkingen:
- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd, wat maximaal 1-2 weken kan duren.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1514663415
Populaire zoektermen
schelpen in Mineralen en Fossielenedelstenen en mineralen in Mineralen en Fossielenkoraal in Mineralen en Fossielenarts mineralen in Mineralen en Fossielenmegalodon tand in Mineralen en Fossielenmineralen kopengrote amethist in Mineralen en Fossielenedelstenen in Mineralen en Fossielenschatten van de aarde in Mineralen en Fossielenfossielen in Mineralen en Fossielenagaat boekensteun in Mineralen en Fossielenschelpen verzameling in Mineralen en Fossielengrote schelpen in Mineralen en Fossielenpaarse labradoriet in Mineralen en Fossielenbenelli 750 sei te koopmetalen badkamerkastlaura ashley in Antiek en Kunst3 mark 1910fly london 39 in Schoenen4 persoons camper automaatschoentje van geboortekaartjeachterklep renault capturrudolf steineroosterhout in Fauteuils