Gandhara Gips Hoofd van een Boeddhisattva. 2e-4e eeuw na

30sinds 23 jun. '25, 15:00
€ 7.649,00
Deel via
of

Beschrijving



Hoofd van een Boeddhistische wijze

Gandhara, 2e-4e eeuw na Chr.

Stucwerk.

31,5 cm hoogte.

HERKOMST:

Fortuna Fine Arts, New York.
Privécollectie, New York, Verenigde Staten. Verkregen van bovenstaand.

Conditie: Goede staat van behoud. Geen restauraties.

BESCHRIJVING:

Groter dan levensgroot hoofd, gevormd in spachtelputz bijna in het rond, met de achterkant onafgewerkt, wat aangeeft dat het oorspronkelijk deel heeft uitgemaakt van een hoog reliëf. Spachtelputz was, samen met steen, het favoriete materiaal voor de kunstenaars van Gandhara, vanwege de grote plastische mogelijkheden, omdat het een hoog niveau van uitdrukking en detail mogelijk maakte. Het vertegenwoordigt een jongeman in vorstelijke kleding, met krullend haar dat aan weerszijden van zijn gezicht valt en een textielkapsel versierd met opengewerkte guilloches en een rozet op zijn linker slaap. Het is de voorstelling van een bodhisattva, een term die in het Mahayana-boeddhisme diegenen aanduidt die het pad van Verlichting hebben gekozen voor het welzijn van alle levende wezens. Bodhisattva's worden meestal afgebeeld met de kleren en ornamenten van hedendaagse prinsen, in dit geval uit het Kushan-rijk (fig. 1). Zijn iconografie omvat echter ook de zogenaamde lakshana, symbolen die verwijzen naar zijn verlichte aard: de half gesloten oogleden vertegenwoordigen spirituele concentratie en ook puurheid, vanwege hun gelijkenis met de bloembladen van de lotus, en het serene gezicht met een geschilderde glimlach is een symbool van de balans en sereniteit van een volmaakt wezen. De lange oorlelletjes verwijzen naar de grote oorringen die door leden van de hogere klassen in India ten tijde van Sakyamuni (de historische Boeddha) werden gedragen, en staan symbool voor grootheid, adel en wijsheid. Dit hoofd, oorspronkelijk polychroom, bevatte waarschijnlijk oorspronkelijk meer iconografische elementen, zoals het punt tussen de wenkbrauwen waaruit het licht van wijsheid straalt dat alle wezens verlicht (fig. 2).

De iconografie is dus duidelijk boeddhistisch, maar er is een duidelijke invloed van Hellenistische Griekse beeldhouwkunst te zien, zowel in de sculpturale taal, van een geëiste realisme, als in bepaalde conventies zoals de elegante helling van het hoofd en het zachte werk van de volumes van het gezicht. De details die de tulband sieren, zijn ook duidelijk van Grieks-Latijnse invloed, vooral de guilloche, een element dat direct uit het Romeinse ornamentale repertoire komt.

De historische regio Gandhara, die overeenkomt met het zuidoosten van het huidige Afghanistan, het centrum en noorden van Pakistan en het noordwesten van India, was van de 6e eeuw v.Chr. tot aan de verovering door Alexandre de Grote in 326 v.Chr. een satrapie van het Achaemenidische Perzische Rijk. Echter, slechts twee jaar later zou het worden geannexeerd bij het Maurya-rijk, waarvan de keizer Ashoka de Grote (304-232 v.Chr.) het boeddhisme naar het gebied zou brengen. Rond 184 v.Chr. keerde Gandhara terug naar Griekse handen onder Koning Demetrius, heerser van het naburige Bactrië; vanaf dat moment, en tot het jaar 10 n.Chr., zouden Hellenistische koningen elkaar afwisselen in de regio, hoewel het boeddhisme de dominante religie zou blijven. Deze Indo-Griekse periode eindigde met de verovering van Gandhara door het Kushan-rijk (1e-3e eeuw n.Chr.), wiens heersers desondanks talloze elementen van de Hellenistische cultuur adopteerden, waaronder het Griekse alfabet.

Deze historische omstandigheden bepaalden de ontwikkeling van Grieks-Buddhistische kunst in Gandhara, een synthese tussen Griekse cultuur en het boeddhisme. De invloed van de Hellenistische beeldhouwkunst, die de goden in menselijke vorm weergeeft met een geïdealiseerde realisme en een verhoogde smaak voor detail, leidde tot de eerste afbeeldingen van de Boeddha Gautama. De oudste bekende devotionele beelden van Boeddha werden tussen de 1e en 3e eeuw na Christus in Gandhara vervaardigd en markeerden het einde van de aniconisme die kenmerkend was voor vroege Boeddhistische kunst. Al snel zouden niet alleen de historische Boeddha, maar ook de andere figuren van het Boeddhistische pantheon, in menselijke vorm worden afgebeeld, wat een geheel iconografisch figuratief repertoire creëerde dat de expansie van het boeddhisme door heel Oost-Azië zou ondersteunen. De Grieks-Buddhistische kunst van Gandhara kwam aan het einde in de 7e eeuw na tweehonderd jaar bewind door de Witte Hunnen, van de hindoe-religie, die aanzienlijke onderdrukking uitoefenden op de boeddhistische cultuur, wat uiteindelijk leidde tot het verdwijnen ervan in het gebied.

Bibliografie:

- BANERJEE, G.N. Hellenisme in het oude India. Butterworth & Co. 1920.
- BOARDMAN, J. De verspreiding van de klassieke kunst in de oudheid. Princeton University Press. 1994.
- HALLADE, M. Gandhara-kunst van Noord-India en de Grieks-Buddhistische kunst. Harry N. Abrams. 1968.
- MARSHALL, J. De boeddhistische kunst van Gandhara. Cambridge University Press. 1960.
- ODANI, N. Gandhara-kunst en de Kushan-dynastie. Kyoto. 1996.
- STONEMAN, R. De Griekse ervaring van India. Princeton University Press. 2019.

Parallelle

Fig. 1 Hoofd van een bodhisattva. Gandhara, 5e eeuw na Christus. Stucca, 50,2 cm hoog. Metropolitan Museum, New York, inv. 1977.191.

Fig. 2 Bodhisattvahoofd. Gandhara, 4e-5e eeuw na Christus Veelkleurig stucwerk, 15,94 cm hoog. British Museum, Londen, inv. 1962,0421.2.







Opmerkingen:

- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd, wat maximaal 1-2 weken kan duren.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1515150532