Philips VR270 Videorecorder€ 2,00
Oud-Romeins Goud Ring met beeltenis van een jonge man. 1e -
20sinds 28 jul. '25, 18:37
€ 6.500,00
Beschrijving
Ring met de buste van een jongeman.
Uitgegeven!
Oud-Romeins, 1e - 2e eeuw na Christus.
Goud en onyx niccolo.
Hoogte 2,3 cm, binnen diameter 1,8 cm en gewicht 6,64 g.
HERKOMST:
Privécollectie, New Jersey, verworven in de jaren tachtig.
Fortuna Fine Arts, New York, 2004.
Christie's, New York, Oude Sieraden, 9 december 2010, lot 410.
Privécollectie, New York, VS, tot 2024.
Goede staat. Onbeschadigd.
BESCHRIJVING:
Romanenring gemaakt in verguld goud door smeden, met een holle structuur versterkt door eenriggige kern, wat de weerstand vergroot. De ring loopt uit in een ovalen zetting aan de voorkant, waarin een cabochon van nicolo-atoen met een uitgesneden cameo is geplaatst, in een gesloten zetting. De cameo toont in reliëf het profiel van een jonge man, waarschijnlijk een portret, in een profilering naar links. Het is een geïdealiseerd gezicht met volle wangen, dikke lippen, wijd opengesperde ogen met in reliëf opgebouwde oogleden, een rechte neus en een duidelijk voorhoofd. Het personage heeft kort haar, bewerkt met parallelle lokken die in reliëf zijn geaccentueerd, en draagt een lint om de nek dat is geknoopt, met een knoop boven de keel.
Nicolo is een soort onyx dat lagen van verschillende blauwtinten afwisselt, van de lichtste, bijna wit op sommige momenten, tot een diep, heel donkerblauw. Daarom was het een van de stenen die de Romeinen het liefst gebruikten voor graveren - holle gravure - omdat het een duidelijker onderscheid tussen figuur en achtergrond mogelijk maakte. Zeldzaam werd het ook gebruikt om cameeën te maken, dat wil zeggen, stenen met het motief in reliëf gesneden (fig. 1). Het maken van cameeën vereist niet alleen grote precisie en speciale vaardigheid, maar ook specifieke gereedschappen, zoals een roterend mes waarmee de steen geleidelijk kan worden verkleind en zelfs doorzichtige effecten kunnen worden bereikt (fig. 2). Daarom is graveren de meest gebruikte techniek in Romeinse glyptiek; cameeën daarentegen zijn zeldzamer en vaak objecten die verbonden zijn met het keizerlijke gezin (fig. 3).
In dit cameo kunnen drie lagen worden onderscheiden: een donkerdere bovenlaag die opvalt in de meest opvallende elementen van het reliëf - haar, oor en lint -, een lichtblauwe laag voor het gezicht en de achtergrond, die donkerder wordt waar de massa groter is, bijvoorbeeld op het voorhoofd en de wangen, en tenslotte een derde onderlaag, opnieuw donker, voor de achtergrond die het centrale medaillon omlijst. Deze delicate tonale gradiënt onthult minutieus en fijn werk, en creëert een meer naturalistische reliëf dan dat mogelijk is bij de graveerkunst van de insnijding, waar slechts twee vlakken worden onderscheiden: figuur en achtergrond (fig. 4).
De chatonring met een setsteentje bereikt Rome via Griekenland en is een van de meest voorkomende types binnen Romeinse sieraden, of het nu met een plain steen is of versierd met inkepingen of cameos. Op structureel niveau is het type ring dat door het te bestuderen stuk wordt weergegeven, met een holle ring die breder wordt om de zet te vormen, in één stuk, de oudste formule, direct afgeleid van de Griekse modellen. In de loop der tijd werden andere types ontwikkeld met versierde of dunnere ringen, en met een zet die apart werd gewerkt en vervolgens aan de ring gesoldeerd. Gezien de Romeinse smaak voor glyptiek waren de zettingen van deze ringen vaak veel groter dan bij de Griekse voorgangers, waardoor meer uitgewerkte sierlijke werk mogelijk was. De intaglios en cameos, of ze nu in juwelen worden gezet of als onafhankelijke stukken, waren zeer gewaardeerde voorwerpen door Romeinse burgers, en tegenwoordig hebben we bewijs van grote collecties die toebehoren aan patriciërsfamilies.
De wereld van sieraden is al lange tijd verbonden geweest met een bepaalde status. Zowel mannen als vrouwen hielden ervan zichzelf te omringen met luxe en gebruik te maken van kostbare materialen. Echter, terwijl mannen het in hun algemeen leven introduceerden, zoals in de versiering van hun huizen, waren vrouwen de enigen die ornamenten droegen, met uitzondering van een ring in het geval van mannen.
Romeinse sieraden bereikten een ontwikkeling die nooit eerder was gezien en tot de Renaissance niet werd overtroffen. Het keizerlijke Rome was het wereldcentrum van sieraden, dat grote hoeveelheden edelstenen en materialen importeerde.
De oorspronkelijke stijl van zijn werken was typisch Grieks of Etruskisch, maar het ontwikkelde al snel zijn eigen stijl, weelderig en opvallend, met zettingen van edelstenen, opus interasile, een ware mozaïek van kleine stenen op een steun van goud of zilver. Een andere specialiteit van Romeinse sieraden was het snijden van edelstenen, met zijn gewaardeerde sneden, insnijdingen en bas-reliëf, en vooral zijn cameo's, uitgehouwen op agaat en onyx, stenen met lagen van verschillende kleuren die, eenmaal gepolijst, een diepte- en polychromeffect produceerden. De belangrijkste thema's waren portretten.
GEPUBLISHED: Christie's, New York, Oud Sieraden, 9 december 2010, lot 410. - In Goud Gekleed. Sieraden uit de Oude Wereld. Nr. 90.
Bibliografie:
MARSHALL, F.H. Sieraden. Catalogus van de sieraden, Grieks, Etruskisch en Romeins, in de afdelingen Oudheden, British Museum. British Museum Publications. 1911. - OGDEN, J. Oude sieraden. British Museum Press. 1992. - WILLIAMS, D.; OGDEN, J. Sieraden van de klassieke wereld. Metropolitan Museum of Art, New York. 1994.
Parallelle
Figuur 1 Ring met symbolische cameo en inscriptie. Romeinse Rijk, 3e eeuw na Christus. Goud en nicolo onyx, 1,7 cm hoog. Musée du Louvre, Parijs, inventarisnummer Bj 1296.
Fig. 2 Cameo met Medusa-hoofd. Romeinse Rijk, laat 2e eeuw–begin 3e eeuw na Christus. Nicolo onyx, 1,6 x 1,4 x 1 cm. Michael C. Carlos Museum, Atlanta, inv. 2008.031.092.
Figuur 3 Cameo met een portret van Keizer Augustus. Romeinse rijk, ca. 41-54 na Christus. Sardonyx, 3,7 x 2,9 x 0,8 cm. Metropolitan Museum, New York, inventarisnummer 42.11.30.
Figuur 3 Cameo met een portret van Keizer Augustus. Romeinse rijk, ca. 41-54 na Christus. Sardonyx, 3,7 x 2,9 x 0,8 cm. Metropolitan Museum, New York, inventarisnummer 42.11.30.
Notities:
- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd, wat maximaal 1-2 weken kan duren.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1516359320
Populaire zoektermen
Mineralen en Fossielenmineralen collectieedelstenen en mineralenfossielenoud marmerarts mineralenmineralen verzamelingedelstenen en mineralen verzamelingmineralen verzamelingmineralen doosmeteoriet ringfossielen verzamelingschelpen en fossielenmammoet fossielenharry potter kleurboek in Harry Potternissan qashqai in Interieur en Bekledingwinnie pooh in Taarten en Cupcakes makenskoda sleepoog in Carrosserie en Plaatwerkpokemon vmax 340 in Verzamelkaartspellen | Pokémonibanez bass gitaar in Snaarinstrumenten | Gitaren | Basyvonne in Glas en Borrelglaasjesvolvo 240 245 in Ophanging en Onderstelkunstenaar in Curiosa en Brocantefb sister in Rokken