Maya Terracotta Perfecte statiefplaat. 600-900 na Christus.

110sinds 15 aug. '25, 05:06
€ 2,00
Deel via
of

Beschrijving



Driedoek

Thermoluminescentietest

Maya, 600-900 n.C.

Terracotta.

33 cm diameter en 8,5 cm hoogte.

Herkomst: Privécollectie, Mario Villa (1953 - 2021), New Orleans, VS. Mario Villa staat bekend als een meubelverzamelaar, kunstenaar, ontwerper en fabrikant.

CONDITIE: Het bord behoudt zijn oorspronkelijke veelkleurigheid, het bestaat uit vier grote fragmenten, zonder toegevoegde gebieden. Het heeft worteltekeningen op de onderkant en de veelkleurige gebieden.

OMSCHRIJVING:

Een brede, ondiepe schaal met een platte bodem, wanden die naar buiten toe openen, lichtgebogen, en een gebogen, afgeronde, uitgeholde lip. Het staat op drie kleine cilindrische voetjes. Het is gemaakt van lichtgekleurde keramiek, zichtbaar op de onderkant en voetjes, en versierd met rode, zwarte en oker engobes, een polychroom dat het hele oppervlak van de schaal bedekt, inclusief de buitenkant van de wanden. Binnenin de schaal is de decoratie georganiseerd in goed gedefinieerde ruimtes, met zwarte lijnen die de bodem onderscheiden van de wanden en de onderverdeling van de wanden in vier gelijke ruimtes markeren, volgens een kruisvormig patroon. Dit soort driezijdige schaal werd gebruikt tijdens rituele banketten om maistamales te serveren, een voedingsmiddel met grote symbolische betekenis in de Mayareligie, waarnaar meestal de iconografie van de decoratie van het voorwerp zelf verwijst (fig. 1).

Het hoofdthema, dat de onderkant van de kom inneemt, is een hoofd in profiel naar links, een figuur met gestileerde kenmerken en een opvallende schedelafwijking, versierd met een ingewikkeld hoofddeksel, neusring, oorbellen en een ketting. Dit is de Maisgod, een van de belangrijkste in het Maya pantheon. Hij was een welwillende god die het leven, welvaart en overvloed vertegenwoordigde. Hij werd mogelijk beschouwd als de schepper van de wereld en werd ook geassocieerd met de seizoensverandering. Het verhaal van zijn dood en wedergeboorte was ook een centrale metafoor voor het geloof in de apotheose van de Maya-koningen. Herkend onder de naam Hun-Hunahpu in de Popol Vuh, een verzameling van Maya-tradities geschreven in de 16e eeuw, bereikte de maangod de status van cultuurheld tijdens de Klassieke periode.

De voorstelling is zorgvuldig, met een fijne zwarte lijn die de verschillende details met precisie en elegantie tekent. De schedelvorm bepaalt een neerwaartse lijn vanaf de kroon van het hoofd die uitmondt in een licht naar achter hellende voorhoofd en zonder onderbreking verdergaat om de neus te vormen, die recht en zachtjes naar beneden gebogen is aan de basis. De lippen zijn dik en expressief, open in een naturalistische gebaar dat het beeld tot leven brengt. De algemene stylisatie van de voorstelling wordt ook weerspiegeld in de amandelvormige, zeer uitgerekte ogen, die typisch zijn voor de Maya-kunst, en in details zoals de oren, die smal en ook zeer lang zijn. De voorstelling wordt voltooid met dikkere penseelstreken van rode pigmenten, waaronder gezichtsschilderingen rond de ogen en mond van het personage. De hoofdtooi omvat een bovenste veerenkroon en twee grote dubbele pluimen, één aan de voorkant en één aan de achterkant, die bijzonder prominent zijn in de profielweergave. De ketting bestaat uit maïskorrels, een motief dat herhaald wordt voor de mond van de figuur, alsof het eruit tevoorschijn komt. Op de wanden van het stuk is de decoratie eenvoudiger, waarbij twee effen kwadranten worden afgewisseld, met een rode achtergrond, en twee andere met grote maïskorrels getekend in zwart op een oker-achtergrond, volgens hetzelfde chromatische schema als de achtergrond van de kom.

De Maya-cultuur ontwikkelde zich over een groot gebied, van Zuid-Centraalmexico tot Guatemala en Honduras. Dit gebied bestond uit drie verschillende regio's: de bergen of Hooglanden, de tropische jungle of Laaglanden, en de laaglanden van de Golf van Mexico en het Yucatán-schiereiland, elk met zijn eigen uiteenlopende hulpbronnen. De activiteiten van de Maya tijdens de Klassieke periode waren gecentreerd in de Hooglanden en Laaglanden, waarvan de belangrijkste centra Tikal en Kaminaljuyú waren, respectievelijk.

Deze cultuur begon zich te vormen vanaf de eerste dorpen en landbouwgemeenschappen die het gebied bevolkten en deelnamen aan de sfeer van uitwisseling en invloed van groepen uit centraal Mexico, vooral de Olmeken. Rond de 10e eeuw na Christus, mogelijk als gevolg van de gebrek aan regenval, de achteruitgang van het ecologisch systeem en maatschappelijk ongenoegen, werden de belangrijkste civiek-ceremoniële centra verlaten. Later zouden populaties van Mayatische oorsprong zich in het schiereiland Yucatán hebben gevestigd en samen met groepen uit centraal Mexico, vooral Tolteken, nieuwe centra vormen, zoals Chichen Itza en Mayapan, die zouden bestaan tot de komst van de Spanjaarden in 1525. Zelfs vandaag de dag zijn er nog volkeren die behoren tot de Mayatraditie, van Yucatán tot Honduras, die doorgaan met de levenswijze, kleding en taal van deze oude cultuur.

De basis van hun economie was slash-and-burn landbouw op gecultiveerde velden of milpa's, zaaien, met behulp van geslepen stokken, vooral maïs, pompoen, chilipepers en bonen. Ze werkten vier maanden per jaar en vanwege erosie moest het land voortdurend worden geroteerd. Daarnaast verzamelden ze grote hoeveelheden wilde groenten en fruit, jaagden op wilde dieren, haalden honing uit bijenwas en viste in de zee, meren en rivieren. Aangezien de hulpbronnen per regio verschilden, speelde handel een belangrijke rol. De Maya konden tijd en de bewegingen van de aarde en de sterren meten, gebaseerd op berekeningen met een vigesimaal wiskundig systeem. Ze ontwikkelden twee kalenders, een zonnekalender of haab (van 365 dagen met 18 maanden van 20 dagen, plus nog 5 extra dagen) en een maankalender of tzolkin (van 260 dagen), die respectievelijk burgerlijke en religieuze activiteiten regelden. Beide werkten gelijktijdig, in een kalenderwiel dat na 52 jaar een cyclus sloot en gebeurtenissen zichzelf opnieuw herhaalden. Daarnaast ontwikkelden de Maya, gebaseerd op de erfenis van de Olmeekcultuur, een schrijfsysteem van glyphs of tekens die in twee kolommen werden verdeeld, van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen. Dit is te vinden op de muren en trappen van belangrijke gebouwen, op aardewerk en in boeken of codices gemaakt van amatepapier of hertenvellen.

Ze ontwikkelden een unieke artistieke stijl met een complexiteit die vaak wordt vergeleken met het Europese barok. Ze beeldden de mens op een zeer realistische manier af, met correcte anatomische verhoudingen, in naturalistische houdingen en met de nadruk op beweging. De belangrijkste thema's van hun kunst waren heilig, ritueel en hiërarchisch, hoewel er ook scènes uit het dagelijks leven en lokale fauna te zien zijn, zoals de aap, tapir, jaguar, vleermuiz, quetzal, vis en schildpadden. Steen was een van de meest gebruikte ruwe materialen voor het bouwen van gebouwen en het snijden van stèles, beelden en verschillende bas-reliëfs en super-reliëfs die de constructies sieren. In de architectuur introduceerden ze de stèle-altaar, de boog en de valse gewelfde playing. Naast monumentale kunst waren persoonlijke esthetiek ook belangrijk, en daarom maakten ze jadeversieringen, zoals oorringen, hangers, kettingen en maskers, vervormden ze hun schedels en neuzen en hingen een versiering op hun voorhoofd om ze op raapkolen te laten lijken. Hun aardewerk, versierd met schilderingen en gravures, bevat veel van de mooiste stukken pre-Columbiaanse kunst, waarbij de meest voorkomende vormen kommen, vazen en wierookbranders zijn. De eerste bevatten meestal teksten geschreven in het glyphsysteem ontwikkeld door deze cultuur.

Aanbidding was fundamenteel voor de Maya's, omdat zij de aardse en bovennatuurlijke, lagere of duistere en hogere of hemelse werelden als een eenheid beschouwden waarin mensen, goden, dieren en planten nauw verbonden waren door lot vanaf de geboorte. Daarom gingen ze naar de grote burger-religieuze centra op zoek naar het horoscoop en offerden bloed uit hun vingertoppen, oorknop of tong, dat op de altaren werd gelegd die voor de stèles waren opgericht. Het pantheon was breed, met de scheppingsgod Hunab Ku en de god van de Nacht die de onderwereld bewonen: de god Ah Puch, die opviel. Ze aanbaden ook de zon, de maan, Venus en andere hemellichamen en fenomenen zoals regen, die door Chaac werd voorgesteld. Aan de andere kant waren er beschermgoden van de verschillende sociale groepen en specialisten, zoals Kukulcán, de Gevederde Slang, geassocieerd met de heersende klasse, en Ek Chuah, verbonden met de handelaren en cacaoproductie. Bij overlijden kon de persoon, afhankelijk van zijn verdiensten, eeuwig rusten in een van de hemelen, onder de groene schaduw van de ceiba-boom, of permanent lijden aan de kwellingen van honger en kou in de donkere onderwereld. Als hij een boer was, werd hij begraven in de buurt van de hut waar hij was gestorven; als hij een edelman was, werd hij gecremeerd en werden zijn as in urnen geplaatst in ondergrondse grafkamers. Als hij een heerser was, werd er een piramidevormige tempel gebouwd als grafplaats.


Bibliografie:

EVANS, S.T.; WEBSTER, D.L. Archeologie van het oude Mexico en Midden-Amerika: Een encyclopedie. Taylor & Francis. 2000.
GRUBE, N. (red.). De Maya's. Een millenniaoude beschaving. Könemann. 2006.
SHARER, R.J.; TRAXLER, L.P. De oude Maya. Stanford University Press. 2006.

Parallelle

Figuur 1 Driepot schotel met de Maïsgod. Guatemala, Maya-cultuur, 7e-8e eeuw. Polychroom keramiek met engobes, diameter 35,1 cm. Princeton University Art Museum (VS), inv. 2016-1193.


Notities:
Het stuk bevat een authenticiteitscertificaat.
Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning.
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verkregen in overeenstemming met alle nationale en internationale wetgevingen met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenantverklaring gezien door Catawiki.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516818011