Beschrijving

OudRomeinse glazen fles uit de 1e–2e eeuw na Christus, 6,4 cm hoog, uit de privéverzameling Massier met echtheidscertificaat en exportdocumenten voor betrouwbare presentatie of studie.



Flacon

Oud-Romeins, 1e - 2e eeuw n.Chr.

Glas

GROOTTE: 6,4 cm hoog.

HERKOMST: Privécollectie van de Franse kunstenaar Clément Massier (1844-1917). Sindsdien in familiebezit.

Massier (Dynastie)

De dynastie Massier begon met Pierre Massier (1707-1748), een meester-pottenbakker in Vallauris, Zuid-Frankrijk. Zijn kleinzonen Jacques (1806-1871) en Jerome (1820-1909) openden in 1833 een werkplaats. Jacques’ zonen, Delphin (1836-1907) en Clément (1844-1917), vestigden zich in Golfe-Juan in 1883. Jerome’s zoon Jean-Baptiste (1850-1916) nam de werkplaats van zijn vader over. De fabriek werd beroemd om haar geglazuurde aardewerk, dat via gedetailleerde catalogi in Frankrijk en daarbuiten werd verkocht. Vervolgens openden ze verkooppunten door heel Frankrijk en Duitsland. In 1887 werd de fabriek officieel leverancier van de Kroon van Engeland. De Massier riep bekende kunstenaars zoals Lucien Lévy-Dhurmer in. Het bedrijf ontwikkelde een metalen kroonluchter die een gouden medaille won op de Wereldtentoonstelling van 1889. Vanaf 1905 produceerde Clément luxe culinaire aardewerk en gebruiksvoorwerpen. Na zijn dood in 1917 namen zijn dochters het bedrijf over en herdrukten ze het werk van hun vader. Jean-Baptiste Massier verkocht zijn fabriek in 1899, die in 1909 werd heropgericht door Marc Clergue, zijn schoonzoon. Het bedrijf werd daarna geleid door Jean, de zoon van Marc, tot 1953, en daarna door diens neef Alain Maunier tot het in 1990 definitief werd gesloten.

Goede staat. Minimale barst, geen restauraties.

OMSCHRIJVING:

Grote en kleine flessen van verschillende vormen (meer of minder bolvormig lichaam, hoge of lage uitgespreide nek, geribbelde of eenvoudige handvatten, enz.) en in verschillende kleuren geblazen (aubergine, blauw, geel, transparant, groen, enz.) waren zeer populair van de 1e tot de 4e eeuw na Christus: ze maakten deel uit van de meest gebruikte toiletartikelen. Hun succes moedigde glasmakers zeker aan om zeer vindingrijk te zijn om nieuwe versies te creëren, nog aantrekkelijker voor het publiek.

Aan het einde van de Hellenistische periode heeft glas ongetwijfeld aardewerk vervangen als grondstof voor de vervaardiging van containers in alle gebieden van het dagelijks leven: deze gebeurtenis, die geleidelijk plaatsvond, moet worden beschouwd als een belangrijke technische revolutie in de oudheid, vergemakkelijkt in de vroege Romeinse tijd door de uitvinding en snelle verspreiding van de blaaspijp, en door het ontwerp van fornuizen die hogere en hogere temperaturen konden weerstaan.

Met een veelzijdigheid zoals geen ander bekend materiaal uit de Romeinse tijd, overvloedige beschikbaarheid, lichtheid en gebruiksgemak, stelde glas de nabootsing van een breed scala aan andere materialen (vooral edelmetalen) mogelijk, zowel in vorm, ontwerp als kleur. Bovendien wisten de oude beschavingen zeker dat glas een chemisch neutrale stof is, wat het bijzonder geschikt maakt voor het bewaren van cosmetica of farmaceutische producten, evenals voedsel en vloeistoffen.

Bij bijna alle Romeinse begrafenissen worden heldere of groenachtige glazen vazen gevonden die bedekt zijn met een iriserende patina door de werking van vochtigheid en lucht. Deze flessen, wanneer ze in smalle vormen zijn gemaakt, worden door verzamelaars vaak unguentaria of lacrimaria genoemd, maar werden alleen gebruikt om oliën en parfums in de graven te bewaren, niet als containers voor tranen.

De Romeinen perfectioneerden ook de kunst van het uitwerken van figuren in reliëf op glazen vaten met de toevoeging van een andere laag glas van een andere kleur, of van email, samen met het modelleren, snijden of graveren van het glas, waardoor de oppervlakken van de containers leken op werkt cameo's.

Bibliografie:

- ARVEILLER-DULONG, Véronique. NENNA, Marie-Dominique. De antieke glazen in het Louvre-museum. Tomo II. Louvre-museum. 2006.
- FLEMING, Stuart J. Romeins Glas: Reflecties op Culturele Verandering. Universiteit van Pennsylvania Museum voor Archeologie en Antropologie. 1999.




Notities:

Het stuk bevat een authenticiteitscertificaat.
- Het stuk bevat de Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervangende exportvergunning worden aangevraagd, wat maximaal 1-2 weken kan duren.
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verkregen in overeenstemming met alle nationale en internationale wetgevingen met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenantverklaring gezien door Catawiki.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    1x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 5 sep '25
    Advertentienummer: a1517468312