Beschrijving

Priapus beeld, Grieks-Hellenistisch, 2e–1e eeuw v.Chr., marmer, 24 cm hoog, onbehandeld met natuurlijke patina uit een privéverzameling in Londen.



Priapus sculptuur.

- Belangrijk! -

Uniek!

Griekse Hellenistische periode, tweede - eerste eeuw v.Chr.

marmer

24 cm hoogte (zonder standaard)

Herkomst: Privécollectie, Londen, verworven in de jaren 1960-1980.

Onrestauratief, zoals gevonden. Onberispelijke natuurlijke patina.

OMSCHRIJVING:

Afgebeeld staand, rustend op een pilaar, in de handeling van het optillen van de jurk, waarbij de geslachtsdelen worden ontdekt; het hoofd is gewikkeld in een doek en een flapachtige uitloper onder de kin stelt een haanachtige kam voor. Deze vrij unieke figuur van Priapus vindt enkele parallellen in groepen zoals het standbeeld in Berlijn, dat het hoofd van de maenad toont, gevonden vóór 1872 op de Quirinalen nabij het Piazza Barberini, en een tweede in het Nationaal Museum in Athene, waar het hoofd van Priapus bewaard wordt. Vgl. M. B. Comstock en C. C. Vermeule, Sculpture in Stone, De Griekse, Romeinse en Etruskische collecties van het Museum of Fine Arts Boston, Boston, 1976, p. 127, nr. 196, voor een vergelijkbare Graeco-Romeinse groep.

We hebben geen directe parallellen gevonden voor deze sculptuur, aangezien deze nooit op grote schaal werd gekopieerd in de Romeinse tijd. Dat feit maakt deze sculptuur zeer uniek en ongeëvenaard, en vormt een nieuwe toevoeging aan het bekende corpus van beelden van Priapus.

Priapus werd in verschillende bronnen beschreven als de zoon van Aphrodite door Dionysus; als de zoon van Dionysus en Chione; als misschien de vader of zoon van Hermes; of als de zoon van Zeus of Pan. Volgens de legende vervloekte Hera hem met ongemakkelijke impotentie (hij kon geen erectie krijgen wanneer het tijd was voor geslachtsgemeenschap), lelijkheid en een vuilzinnige aard, terwijl hij nog in de baarmoeder van Aphrodite zat, uit wraak omdat de held Paris de moed had om Aphrodite mooier te vinden dan Hera. De andere goden weigerden hem op de Olympus te laten wonen en wierpen hem naar de aarde, waar hij op een heuvel werd achtergelaten. Uiteindelijk werd hij gevonden door herders en door hen opgevoed.

Priapus voegde zich bij Pan en de satyrs als een geest van vruchtbaarheid en groei, hoewel hij voortdurend gefrustreerd was door zijn impotentie. In een ondeugende anekdote verteld door Ovidius probeerde hij de godin Hestia te verkrachten, maar werd hij tegengehouden door een ezel, wiens gebrul ervoor zorgde dat hij op het kritieke moment zijn erectie verloor en Hestia wakker maakte. De episode gaf hem een blijvende haat tegen ezels en een bereidheid om ze in zijn eer te laten doden. Het symbool van zijn wellustige aard was zijn permanente erectie en zijn grote penis.

De eerste bekende vermelding van Priapus bevindt zich in de gelijknamige komedie Priapus, geschreven in de 4e eeuw v.Chr. door Xenarchus. Oorspronkelijk vereerd door Griekse kolonisten in Lampsacus in Klein-Azië, verspreidde de cultus van Priapus zich naar het vasteland van Griekenland en uiteindelijk naar Italië in de 3e eeuw v.Chr. Lucianus (De saltatione) vertelt dat Priapus in Bithynië werd beschouwd als een oorlogszuchtige god, een rustieke leraar van de jonge Ares, 'die hem eerst dansen leerde en pas daarna oorlog', merkte Karl Kerenyi op. Arnobius is zich bewust van het belang dat aan Priapus wordt toegekend in deze regio nabij de Hellespont. Ook noteert Pausanias:

Deze god wordt vereerd op plaatsen waar geiten en schapen grazen of waar zwermen bijen zijn; maar door de mensen van Lampsacus wordt hij meer geëerd dan welke andere god dan ook, en zij noemen hem een zoon van Dionysus en Aphrodite.

In de latere oudheid betekende zijn verering niet veel meer dan een cultus van verfijnde pornografie.

Buiten zijn 'thuis'-regio in Anatolië werd Priapus door stedelingen als een soort grap beschouwd. Hij speelde echter een belangrijkere rol op het platteland, waar hij werd gezien als een beschermgod. Hij werd beschouwd als de patroonheilige van zeelieden en vissers en anderen die geluk nodig hadden, en zijn aanwezigheid werd geloofd om het boze oog af te weren.

Priapus lijkt geen georganiseerde cultus te hebben gehad en werd vooral vereerd in tuinen of huizen, hoewel er bewijzen zijn van tempels gewijd aan de god. Zijn offerdier was de ezel, maar landbouwoffers zoals fruit, bloemen, groenten en vis waren ook zeer gebruikelijk.


Notities:
De verkoper kan bewijzen dat het lot legaal is verkregen, provenance verklaring gezien door Catawiki.
Belangrijke informatie. De verkoper garandeert dat hij gerechtigd is om deze partij te verzenden.
Het stuk bevat een certificaat van echtheid.
Het stuk is voorzien van een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervangende exportvergunning worden aangevraagd.
MeesterwerkenW39



Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    13x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 12 sep '25
    Advertentienummer: a1517919039