Eekhoorn Taxidermie volledige montage - ratufa indica - 30€ 310,00
Beschrijving
Oud-Griekse gouden ring met een granaatzetting, met Eros gegraveerd, uit de Hellenistische periode van de 2e eeuw v.Chr. en 2,3 cm hoog.
Ring met de God Eros gegraveerd in een inkeping.
Oud-Grieks, Hellenisme, 2e eeuw v.Chr.
Goud en granaat
Hoogte 2,3 cm, binnen diameter 1,9 cm en 5,12 gr. gewicht.
Goede staat. Onbeschadigd.
PROVENANCE
- Fortuna Fine Arts, New York, voor 1990.
Privécollectie, Chicago, VS, tot 2024
OMSCHRIJVING:
Gouden ring met een massieve halve-ronde ring, die wijder wordt om een licht ovale zetting te vormen, met een holle structuur die door smeden is vervaardigd, waarin een grote granaatnotch in een gesloten zetting is geplaatst. Deze manier van werken om de steen te omarmen, is het meest gebruikelijk in Griekse sieraden (fig. 1). De notch toont de uitgegraven figuur van de god Eros, georiënteerd parallel aan de ring. Hij wordt afgebeeld als een gevleugeld kind, naakt en met een kegelvormige hoed, staand in profiel links van de afbeelding, met nauwelijks de voeten op de grond en met uitgestrekte vleugels. De linkerarm is omhoog geheven, gebogen bij de elleboog, voor het gezicht, terwijl de rechterarm gestrekt voor zich uit lijkt te wijzen met een voorwerp, mogelijk een tak of palm.
De anatomie van de god, enigszins atletisch maar met de verhoudingen van een kind - relatief groot hoofd, korte en dikke ledematen - is gebruikelijk in Hellenistische beeldhouwkunst, zoals te zien is in een granaat die bewaard wordt in New York en die Eros toont met de wapens van Hercules (fig. 2). Het is ook gebruikelijk om composities te zien waarin de god staat en een symbolisch object vasthoudt, zoals voorkomt in de bewerking van een ring uit Londen, in dit geval gesneden in een cabochon en niet plat zoals in het stuk dat hier bestudeerd wordt (fig. 3).
Eros is de oergod van liefde en verlangen, zoon van Aphrodite en Ares of van Nycte en Erebus, afhankelijk van de mythe. Hij is echter een complexe, veelzijdige god, verbonden met verschillende concepten, waaronder de begrafenisrituelen. Hij verschijnt vaak in Hellenistische Griekse sieraden in verband met erotiek en vrouwelijke seksualiteit, vooral in oorbellen en ringen. In het eerste geval om woorden van verleiding in de oren van de drager te fluisteren; in het tweede geval als een teken van liefde of huwelijksbelofte, vooral wanneer Eros een krans of een myrtenkrans vasthoudt.
In het klassieke Griekenland bestonden drie ringmodellen naast elkaar: degene met een beweegbare rand, overgenomen uit Egypte, degene met een ovale rand, afkomstig uit Kreta en Mycene, en degene met een steen in de rand gezet, de zeldzaamste van de drie. Met de komst van het Hellenisme verdween de ring met een beweegbare rand, maar de andere twee werden behouden en er werden nieuwe kenmerken toegevoegd, zoals de Herculeïsche knoop en de slangring. De eerste ringen met een gezet steentje hadden een platte rand in de vorm van een shuttle, ovaal en spits aan de uiteinden, die na verloop van tijd afgerond werden. Deze oudere voorbeelden gebruikten ondoorzichtige stenen zoals carneool, maar kristallijne stenen zoals granaat en smaragd begonnen al snel te verschijnen, geslepen vlak of in cabochon. Tijdens de Hellenistische periode werden ringen met gezet steentjes minder zeldzaam en werden ze steeds meer versierd met inkepingen, een trend die vooral in de Romeinse wereld verder ontwikkeld werd.
In Oud-Griekenland werd sieraden gekenmerkt door een object dat was ontworpen vanuit antropocentrisme en de zoektocht naar schoonheid door perfectie, daarom waren het kleine, ergonomische en flexibele stukken, waarvan het belangrijkste doel was om het menselijke lichaam te verfraaien. De technische complexiteit van deze sieraden was zeer hoog. De stukken, zeer plastisch en versierd, werden gemaakt van platen en draden, losse stukken die vervolgens met mechanische middelen of door lassen aan elkaar werden bevestigd. Ze werden niet gemaakt door gieten, zoals het misschien lijkt. De filigree-techniek (versiering met gelaste draden) was zeer ontwikkeld. Ze maakten twists, kronkels en vlechten van draden die de versiering van het stuk toevoegden. Ze gebruikten filigree zelfs als scheiding voor emaille. Ook gebruikten ze metalen draden om flexibele kettingen en netten te vormen door ze te vlechten, zoals in het betreffende stuk.
In Hellenistische tijden werd sieraden vaak van generatie op generatie doorgegeven als familie-erfstukken. Het resultaat hiervan is de uitstekende conservering van dit juweel dat tot op heden heeft overleefd, en al zijn schoonheid en pracht behoudt. De Hellenistische periode is de meest briljante periode van Grieks sieraden. Het is een barokke periode, in de zin van de grote smaak voor decoratie, maar ook op technisch vlak, aangezien het objecten waren van zeer verfijnd en nauwgezet vakmanschap. In deze periode werd het vuurvergulden uitgevonden, werd verloren-waxgieten met een kern geperfectioneerd, werden de eerste kristallijne stenen gebruikt en werd de techniek van cameo-carving en beeldhouwen volledig ontwikkeld.
GE Publiceerd:
- OGDEN, J. Een gouden verleden: Sieraden uit de oude wereld. Fortuna Fine Art, Ltd. 1990. p. 10. n. 27.
Bibliografie:
• HOFFMANN, H.; DAVIDSON, P. F. Grieks goud: sieraden uit het tijdperk van Alexander. Boston Museum of Fine Arts. 1965. • JACKSON, M.M. Hellenistisch goud Eros-sieraden. Techniek, stijl en chronologie. Archeopress. 2006. • MARSHALL, F. H. Sieraden. Catalogus van de sieraden, Grieks, Etruskisch en Romeins, in de afdelingen Oudheden, British Museum. British Museum Publications. 1911. • PINCKERNELLE, K. De iconografie van oude Griekse en Romeinse sieraden. proefschrift. Universiteit van Glasgow. 2005. • WILLIAMS, D.; OGDEN, J. Sieraden van de klassieke wereld. Metropolitan Museum of Art, New York. 1994.
Parallelle
Fig. 1 Ring met intaglio van Eros. Hellenistisch Grieks of Keizerlijk Romeins, 1e eeuw v.Chr. – 1e eeuw n.Chr. Goud en amethist, 2 x 6 mm. Museum of Fine Arts, Boston, inv. 81.135.
Fig. 2 Ring-inleg met Eros. Magna Graecia, 1e eeuw v.Chr. Granaten, 1,3 x 1,6 cm. Metropolitan Museum, New York, inv. 81.6.31.
Fig. 3 Ring met Eros die een palm vasthoudt. Griekenland, laat 4e–1e eeuw v.Chr. Gouden zilver en granaat, diameter 2,4 cm. British Museum, Londen, inv. 1917,0501.1291.
Notities:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenanceverklaring gezien door Catawiki.
Het stuk bevat een certificaat van echtheid.
Het stuk bevat een Spaans exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit proces kan tussen 1 en 2 maanden duren.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Ring met de God Eros gegraveerd in een inkeping.
Oud-Grieks, Hellenisme, 2e eeuw v.Chr.
Goud en granaat
Hoogte 2,3 cm, binnen diameter 1,9 cm en 5,12 gr. gewicht.
Goede staat. Onbeschadigd.
PROVENANCE
- Fortuna Fine Arts, New York, voor 1990.
Privécollectie, Chicago, VS, tot 2024
OMSCHRIJVING:
Gouden ring met een massieve halve-ronde ring, die wijder wordt om een licht ovale zetting te vormen, met een holle structuur die door smeden is vervaardigd, waarin een grote granaatnotch in een gesloten zetting is geplaatst. Deze manier van werken om de steen te omarmen, is het meest gebruikelijk in Griekse sieraden (fig. 1). De notch toont de uitgegraven figuur van de god Eros, georiënteerd parallel aan de ring. Hij wordt afgebeeld als een gevleugeld kind, naakt en met een kegelvormige hoed, staand in profiel links van de afbeelding, met nauwelijks de voeten op de grond en met uitgestrekte vleugels. De linkerarm is omhoog geheven, gebogen bij de elleboog, voor het gezicht, terwijl de rechterarm gestrekt voor zich uit lijkt te wijzen met een voorwerp, mogelijk een tak of palm.
De anatomie van de god, enigszins atletisch maar met de verhoudingen van een kind - relatief groot hoofd, korte en dikke ledematen - is gebruikelijk in Hellenistische beeldhouwkunst, zoals te zien is in een granaat die bewaard wordt in New York en die Eros toont met de wapens van Hercules (fig. 2). Het is ook gebruikelijk om composities te zien waarin de god staat en een symbolisch object vasthoudt, zoals voorkomt in de bewerking van een ring uit Londen, in dit geval gesneden in een cabochon en niet plat zoals in het stuk dat hier bestudeerd wordt (fig. 3).
Eros is de oergod van liefde en verlangen, zoon van Aphrodite en Ares of van Nycte en Erebus, afhankelijk van de mythe. Hij is echter een complexe, veelzijdige god, verbonden met verschillende concepten, waaronder de begrafenisrituelen. Hij verschijnt vaak in Hellenistische Griekse sieraden in verband met erotiek en vrouwelijke seksualiteit, vooral in oorbellen en ringen. In het eerste geval om woorden van verleiding in de oren van de drager te fluisteren; in het tweede geval als een teken van liefde of huwelijksbelofte, vooral wanneer Eros een krans of een myrtenkrans vasthoudt.
In het klassieke Griekenland bestonden drie ringmodellen naast elkaar: degene met een beweegbare rand, overgenomen uit Egypte, degene met een ovale rand, afkomstig uit Kreta en Mycene, en degene met een steen in de rand gezet, de zeldzaamste van de drie. Met de komst van het Hellenisme verdween de ring met een beweegbare rand, maar de andere twee werden behouden en er werden nieuwe kenmerken toegevoegd, zoals de Herculeïsche knoop en de slangring. De eerste ringen met een gezet steentje hadden een platte rand in de vorm van een shuttle, ovaal en spits aan de uiteinden, die na verloop van tijd afgerond werden. Deze oudere voorbeelden gebruikten ondoorzichtige stenen zoals carneool, maar kristallijne stenen zoals granaat en smaragd begonnen al snel te verschijnen, geslepen vlak of in cabochon. Tijdens de Hellenistische periode werden ringen met gezet steentjes minder zeldzaam en werden ze steeds meer versierd met inkepingen, een trend die vooral in de Romeinse wereld verder ontwikkeld werd.
In Oud-Griekenland werd sieraden gekenmerkt door een object dat was ontworpen vanuit antropocentrisme en de zoektocht naar schoonheid door perfectie, daarom waren het kleine, ergonomische en flexibele stukken, waarvan het belangrijkste doel was om het menselijke lichaam te verfraaien. De technische complexiteit van deze sieraden was zeer hoog. De stukken, zeer plastisch en versierd, werden gemaakt van platen en draden, losse stukken die vervolgens met mechanische middelen of door lassen aan elkaar werden bevestigd. Ze werden niet gemaakt door gieten, zoals het misschien lijkt. De filigree-techniek (versiering met gelaste draden) was zeer ontwikkeld. Ze maakten twists, kronkels en vlechten van draden die de versiering van het stuk toevoegden. Ze gebruikten filigree zelfs als scheiding voor emaille. Ook gebruikten ze metalen draden om flexibele kettingen en netten te vormen door ze te vlechten, zoals in het betreffende stuk.
In Hellenistische tijden werd sieraden vaak van generatie op generatie doorgegeven als familie-erfstukken. Het resultaat hiervan is de uitstekende conservering van dit juweel dat tot op heden heeft overleefd, en al zijn schoonheid en pracht behoudt. De Hellenistische periode is de meest briljante periode van Grieks sieraden. Het is een barokke periode, in de zin van de grote smaak voor decoratie, maar ook op technisch vlak, aangezien het objecten waren van zeer verfijnd en nauwgezet vakmanschap. In deze periode werd het vuurvergulden uitgevonden, werd verloren-waxgieten met een kern geperfectioneerd, werden de eerste kristallijne stenen gebruikt en werd de techniek van cameo-carving en beeldhouwen volledig ontwikkeld.
GE Publiceerd:
- OGDEN, J. Een gouden verleden: Sieraden uit de oude wereld. Fortuna Fine Art, Ltd. 1990. p. 10. n. 27.
Bibliografie:
• HOFFMANN, H.; DAVIDSON, P. F. Grieks goud: sieraden uit het tijdperk van Alexander. Boston Museum of Fine Arts. 1965. • JACKSON, M.M. Hellenistisch goud Eros-sieraden. Techniek, stijl en chronologie. Archeopress. 2006. • MARSHALL, F. H. Sieraden. Catalogus van de sieraden, Grieks, Etruskisch en Romeins, in de afdelingen Oudheden, British Museum. British Museum Publications. 1911. • PINCKERNELLE, K. De iconografie van oude Griekse en Romeinse sieraden. proefschrift. Universiteit van Glasgow. 2005. • WILLIAMS, D.; OGDEN, J. Sieraden van de klassieke wereld. Metropolitan Museum of Art, New York. 1994.
Parallelle
Fig. 1 Ring met intaglio van Eros. Hellenistisch Grieks of Keizerlijk Romeins, 1e eeuw v.Chr. – 1e eeuw n.Chr. Goud en amethist, 2 x 6 mm. Museum of Fine Arts, Boston, inv. 81.135.
Fig. 2 Ring-inleg met Eros. Magna Graecia, 1e eeuw v.Chr. Granaten, 1,3 x 1,6 cm. Metropolitan Museum, New York, inv. 81.6.31.
Fig. 3 Ring met Eros die een palm vasthoudt. Griekenland, laat 4e–1e eeuw v.Chr. Gouden zilver en granaat, diameter 2,4 cm. British Museum, Londen, inv. 1917,0501.1291.
Notities:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenanceverklaring gezien door Catawiki.
Het stuk bevat een certificaat van echtheid.
Het stuk bevat een Spaans exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit proces kan tussen 1 en 2 maanden duren.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
3x bekeken
0x bewaard
Sinds 26 sep '25
Advertentienummer: a1518443134
Populaire zoektermen
Mineralen en Fossielenmineralen collectieedelstenen en mineralenfossielenoud marmerarts mineralenmineralen verzamelingedelstenen en mineralen verzamelingmineralen verzamelingmineralen doosmeteoriet ringfossielen verzamelinggrieks hoofdschelpen en fossielenstichting de afrikaanse hoop in Terrasverwarmerssomeren in Machines en Bouw | Aggregatenleolux zitzak in Zitzakkenbedbank coming kids in Kinderkamer | Beddenjeugdboeken in Kinderboeken | Jeugd | 10 tot 12 jaarhogan sneakers 40 in Schoenendiepe borden bloemen in Keuken | Serviesrudolf in Kerstwarmte terugwinning in Ventilatie en Afzuigingati radeon hd 5770 in Videokaarten