Zippo, Marlboro - Zonder Minimumprijs - Aansteker - Staal€ 25,00
Beschrijving
Grote Veracruz Incensario uit de 8e–10e eeuw, cultuur Veracruz, een levensechte ceremoniële figuur met inzicht in precolumbiaanse kunst.
Cihuateteo-figuren uit El Zapotal met hun kenmerkende dubbele slangriem kunnen verwijzen naar de slangengodin Cihuacoatl (fig. 2), die geassocieerd werd met oorlog, offers en politiek macht. Terwijl de zittende, mystieke Cihuateteo, zoals het huidige voorbeeld, vooral verbonden waren met vruchtbaarheid, bevalling en verloskunde.
Sinds het late tweede millennium voor de christelijke jaartelling is de Golfkust van Mexico in de regio die nu de staat Veracruz is, continu bewoond door volkeren van verschillende etnische achtergronden die een verscheidenheid aan kunstwerken in een breed scala aan materialen en kenmerkende stijlen hebben voortgebracht. De werken, gemaakt over een periode van tweeënhalf duizend jaar, variëren van imposante monumentale sculpturen in steen tot kleine, delicate houtsnijwerken van schelp, jade en obsidiaan, evenals duizenden voorwerpen in klei die een opmerkelijk beheersingsniveau van het keramische medium tonen. Vooral indrukwekkend zijn de keramische levensgrote menselijke figuren uit El Zapotal, vervaardigd door Totonac-keramiekkunstenaars tussen de 8e en 10e eeuw, die nergens anders in Meso-Amerika vergelijkbare exemplaren hebben. In feite, vanwege de fijne beeldhouwkwaliteit en het hoge niveau van naturalisme in de weergave van de menselijke figuren met zachte gebogen vormen en aansprekende gezichtsuitdrukkingen zoals hier te zien, hebben wetenschappers ze 'de apogee van de oude Meso-Amerikaanse keramiekkunst' genoemd, vergelijkbaar met de Chinese nationale schatten uit Xi’an (Wyllie, C., 2008).
Het relatief kleine site van El Zapotal ligt ongeveer 40 km ten zuiden van de moderne stad Veracruz in een laaggelegen, zeer hete en vochtige regio. Het beschikt over een aantal platforms en kleine heuvels bedekt met weelderige vegetatie, waarvan er één in de jaren zeventig tijdens verschillende veldseizoenen werd opgegraven. De schijnbaar onopvallende heuvel onthulde talloze grafkamers van hoge status en secundaire begrafenissen met ruim 400 buitengewone offers, waaronder keramische menselijke en dierlijke figuren van hoge kwaliteit, onder andere zogenaamde 'lachende gezichten', wielen van keramische speelgoed, antropomorfe en zoomorfe fluiten en keramische vazen. Ook werd in sommige graven een assortiment fijn gesneden stenen jukken, palmas en hachas gevonden. Toen de archeologen dieper in de heuvel doordrongen, ontdekten ze een werkelijk buitengewone U-vormige tempel met een monumentale sculptuur van een skeletachtige Death God zittend op een verhoogd platform - een meesterwerk van ongebakken klei. De zijwanden die de godheid in het midden van de tempel flankeren, zijn bedekt met reliëfsculpturen en polychrome muurschilderingen die bedienings- en bovennatuurlijke figuren afbeelden. Buiten de tempel stonden negentien bijna levensgrote staande, holle beelden van vrouwen in twee parallelle rijen, alsof ze een processie vormden, en vier monumentale, levensechte figuren zittend met gekruiste benen, hun handen rustend op hun knieën, zoals te zien op deze sculptuur (fig. 1). Hoewel ze vergelijkbaar gekleed zijn, verschillen de sculpturen in details. Ze zijn allemaal naakt boven de taille, dragen lange rokken die vastzitten met dubbele slangriemen. Deze figuur draagt ook een ketting die tussen haar borsten rust, oorhangers en een hoofdtooi versierd met touwachtige elementen. Het gezicht van de figuur is gevoelig gesculpt, met neerwaartse ogen en een half-open mond met tanden, die een lichte glimlach tonen en een gevoel van nederigheid overbrengen. Bijzondere aandacht is besteed aan de weergave van de handen en voeten, waarbij de nagels en plooien op de gewrichten van vingers en tenen in detail worden weergegeven. Resten van wit pigment op de romp en delen van de armen en rok suggereren dat de figuur ooit volledig bedekt was met dit materiaal.
De precieze etnische identiteit van de bewoners van El Zapotal in de 8e-10e eeuw is niet bekend, en zoals bij de meeste oude volkeren van Precolumbiaans Mexico beschikten zij niet over een schrift en hebben zij geen schriftelijke documenten achtergelaten die zouden kunnen helpen bij het verklaren van de betekenis en functie van hun buitengewone kunstwerken. Wetenschappers hebben een interpretatie voorgesteld van het beeldhouwwerk en het picturale programma van El Zapotal op basis van de ethnohistorie van de Azteken uit de 16e eeuw, over wie meer bekend is. Volgens Azteekse mythologie vertegenwoordigt de imposante skeletachtige God van de Dood, Mictlantecuhtli, de God van de Onderwereld, en symboliseren de grote staande vrouwelijke terracotta-figuren, met gesloten ogen, de Cihuateteo, vrouwen die tijdens de bevalling zijn overleden en het eerbetoon verdienen om de God van de Dood te begeleiden, terwijl de zittende vrouwelijke figuren zoals deze sculptuur midwives voorstellen.
Herkomst: Adeon Gallery Chicago, verworven vóór 1970, een Coa van het veilinghuis Artemis Gallery, USA 1998.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Cihuateteo-figuren uit El Zapotal met hun kenmerkende dubbele slangriem kunnen verwijzen naar de slangengodin Cihuacoatl (fig. 2), die geassocieerd werd met oorlog, offers en politiek macht. Terwijl de zittende, mystieke Cihuateteo, zoals het huidige voorbeeld, vooral verbonden waren met vruchtbaarheid, bevalling en verloskunde.
Sinds het late tweede millennium voor de christelijke jaartelling is de Golfkust van Mexico in de regio die nu de staat Veracruz is, continu bewoond door volkeren van verschillende etnische achtergronden die een verscheidenheid aan kunstwerken in een breed scala aan materialen en kenmerkende stijlen hebben voortgebracht. De werken, gemaakt over een periode van tweeënhalf duizend jaar, variëren van imposante monumentale sculpturen in steen tot kleine, delicate houtsnijwerken van schelp, jade en obsidiaan, evenals duizenden voorwerpen in klei die een opmerkelijk beheersingsniveau van het keramische medium tonen. Vooral indrukwekkend zijn de keramische levensgrote menselijke figuren uit El Zapotal, vervaardigd door Totonac-keramiekkunstenaars tussen de 8e en 10e eeuw, die nergens anders in Meso-Amerika vergelijkbare exemplaren hebben. In feite, vanwege de fijne beeldhouwkwaliteit en het hoge niveau van naturalisme in de weergave van de menselijke figuren met zachte gebogen vormen en aansprekende gezichtsuitdrukkingen zoals hier te zien, hebben wetenschappers ze 'de apogee van de oude Meso-Amerikaanse keramiekkunst' genoemd, vergelijkbaar met de Chinese nationale schatten uit Xi’an (Wyllie, C., 2008).
Het relatief kleine site van El Zapotal ligt ongeveer 40 km ten zuiden van de moderne stad Veracruz in een laaggelegen, zeer hete en vochtige regio. Het beschikt over een aantal platforms en kleine heuvels bedekt met weelderige vegetatie, waarvan er één in de jaren zeventig tijdens verschillende veldseizoenen werd opgegraven. De schijnbaar onopvallende heuvel onthulde talloze grafkamers van hoge status en secundaire begrafenissen met ruim 400 buitengewone offers, waaronder keramische menselijke en dierlijke figuren van hoge kwaliteit, onder andere zogenaamde 'lachende gezichten', wielen van keramische speelgoed, antropomorfe en zoomorfe fluiten en keramische vazen. Ook werd in sommige graven een assortiment fijn gesneden stenen jukken, palmas en hachas gevonden. Toen de archeologen dieper in de heuvel doordrongen, ontdekten ze een werkelijk buitengewone U-vormige tempel met een monumentale sculptuur van een skeletachtige Death God zittend op een verhoogd platform - een meesterwerk van ongebakken klei. De zijwanden die de godheid in het midden van de tempel flankeren, zijn bedekt met reliëfsculpturen en polychrome muurschilderingen die bedienings- en bovennatuurlijke figuren afbeelden. Buiten de tempel stonden negentien bijna levensgrote staande, holle beelden van vrouwen in twee parallelle rijen, alsof ze een processie vormden, en vier monumentale, levensechte figuren zittend met gekruiste benen, hun handen rustend op hun knieën, zoals te zien op deze sculptuur (fig. 1). Hoewel ze vergelijkbaar gekleed zijn, verschillen de sculpturen in details. Ze zijn allemaal naakt boven de taille, dragen lange rokken die vastzitten met dubbele slangriemen. Deze figuur draagt ook een ketting die tussen haar borsten rust, oorhangers en een hoofdtooi versierd met touwachtige elementen. Het gezicht van de figuur is gevoelig gesculpt, met neerwaartse ogen en een half-open mond met tanden, die een lichte glimlach tonen en een gevoel van nederigheid overbrengen. Bijzondere aandacht is besteed aan de weergave van de handen en voeten, waarbij de nagels en plooien op de gewrichten van vingers en tenen in detail worden weergegeven. Resten van wit pigment op de romp en delen van de armen en rok suggereren dat de figuur ooit volledig bedekt was met dit materiaal.
De precieze etnische identiteit van de bewoners van El Zapotal in de 8e-10e eeuw is niet bekend, en zoals bij de meeste oude volkeren van Precolumbiaans Mexico beschikten zij niet over een schrift en hebben zij geen schriftelijke documenten achtergelaten die zouden kunnen helpen bij het verklaren van de betekenis en functie van hun buitengewone kunstwerken. Wetenschappers hebben een interpretatie voorgesteld van het beeldhouwwerk en het picturale programma van El Zapotal op basis van de ethnohistorie van de Azteken uit de 16e eeuw, over wie meer bekend is. Volgens Azteekse mythologie vertegenwoordigt de imposante skeletachtige God van de Dood, Mictlantecuhtli, de God van de Onderwereld, en symboliseren de grote staande vrouwelijke terracotta-figuren, met gesloten ogen, de Cihuateteo, vrouwen die tijdens de bevalling zijn overleden en het eerbetoon verdienen om de God van de Dood te begeleiden, terwijl de zittende vrouwelijke figuren zoals deze sculptuur midwives voorstellen.
Herkomst: Adeon Gallery Chicago, verworven vóór 1970, een Coa van het veilinghuis Artemis Gallery, USA 1998.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
2x bekeken
0x bewaard
Sinds 11 okt '25
Advertentienummer: a1518943822
Populaire zoektermen
grote schelpenMineralen en Fossielenmineralen collectieedelstenen en mineralenfossielengrote amethistgrote schelpengrote ammonietarts mineralenmineralen verzamelinggrote schelpedelstenen en mineralen verzamelinggrote schelpenmineralen verzamelinglego 4000007 in Speelgoed | Duplo en Legomusselkanaal in Woonaccessoires | Overigestalen silo in Dierenvoedingpuky lillifee 12 inch in Fietsen | Kinderfietsjesbuggy auto in Quads en Trikesburberry jas amsterdam in Jassen | Winterantieke bronzen beelden in Antiek | Koper en Bronsmonopoly speelstad in Gezelschapsspellen | Bordspellendinky toys bentley in Modelauto's | 1:43zee kajak in Kajaks