S.T. Dupont - Briquet Poche Gatsby - Zonder Minimumprijs -€ 130,00
Beschrijving
Pre-Angkor Cambodja zandstenen latei getiteld de droom van Vishnu en de geboorte van Brahma, 108 cm lang, in goede staat met de centrale scène gaaf en herkomst uit privéverzameling.
Latei met de droom van Vishnu en de geboorte van Brahma
Cultuur: Pre-Angkor, Cambodja
PERIODE: Pre-Angkor-periode, eind 7e eeuw - begin 8e eeuw na Christus.
Zandsteen
AFMETINGEN: 108 cm lang en 51 cm hoog
Herkomst: Particuliere collectie, Azië, 1960.
CONSERVERING: Goede toestand, geen restauraties, behalve het ontbreken van de gezichten van sommige figuren.
De chronologische classificatie van Khmer-monumenten is in essentie gebaseerd op de studie van architectonische versieringen. Naar aanleiding van het werk van Philippe Stern en Gilberte de Coral-Rémusat, die een groot aantal studies uitvoerden, zowel door observaties als door gedetailleerde onderzoeken, kunnen deze werken begrepen en geclassificeerd worden. Giardin, kroonlijsten, lijsten en colonnades hebben zich in de loop der eeuwen ontwikkeld in een variabel tempo, waarbij sommige stijlen slechts enkele decennia duurden en andere bijna een eeuw.
Lateien, wanneer ze niet opnieuw gebruikt worden van een eerdere bouw, zijn arguably de meest waardevolle chronologische indicatoren: elke periode in de oude Cambodjaanse kunst is, in feite, opmerkelijk verschillend van eerdere en latere periodes. De verandering van de ene stijl naar de andere kan geleidelijk plaatsvinden, zoals in het geval van beeldhouwkunst, waarbij men spreekt van evolutie, of radicaler, waarbij men spreekt van mutatie.
De mooie bakstenen monumenten die behoren tot de noordelijke en zuidelijke groepen van de oude religieuze stad Sambor Prei Kuk worden beschouwd als een van de oudste Khmer-tempels die nog bestaan (eerste helft van de 7e eeuw). Binnen deze bakstenen architectuur werden de deurome-nen, lateien en kolommen van zandsteen gemaakt. Ze werden duidelijk gebruikt om de gebouwen te versterken en, in sommige gevallen, zijn het de enige elementen die bewaard zijn gebleven.
In de samenstelling worden de meer lineaire lateien over het algemeen georganiseerd rond een horizontale as die het bovenste derde deel van het gebied markeert. Het heeft de vorm van een poly-lobben boog met botanische motieven en kralenwerk, waarschijnlijk een steenversie van een houten element.
Het centrale tafereel dat deze fries siert, gemaakt in bas-reliëf, vertegenwoordigt de droom van Vishnu en de geboorte van Brahma. Vishnu met vier armen wordt afgebeeld terwijl hij leunt op de mythologische naga, Ananta, wiens zes hoofden zich ontvouwen om hem te beschermen. De god Brahma zit op een open lotusbloem met een steel die uit Vishnu's navel groeit. Hij ondersteunt en vasthoudt de steel met zijn linkerhand. Vier vliegende apsaras, twee aan elke zijde, elk wapend met een knuppel in de buitenste arm, flankeren het beeld van Brahma. Aan elke zijde van het centrale Vishnu-tafereel is een grote makara afgebeeld met vogelsvoeten en een drievoudige spiraalige staart, vergelijkbaar met de makaras op de fries van Prasat Dap uit de 7e eeuw. Een klein figuur komt uit de open kaken van elke makara, zoals die op een fries uit de 7e eeuw van Sambor Prei Kuk. Door vergelijking met andere frieswerken met vergelijkbare iconografie, waarvan er één bewaard is in een Amerikaanse collectie en een andere bij Tuol Ang in Kampong Speu, kan worden afgeleid dat kleine waterachtige figuren, zoals de makara en de vis, zouden worden afgebeeld terwijl ze uit verhoogde, golvende panelen die water voorstellen, omhoog komen, net boven de benen van Vishnu.
De droom van Vishnu, bekend als Vishnu Anantasayana, en de geboorte van Brahma waren populaire thema's, vaak afgebeeld op Khmer-linten tijdens de 7e en vroege 8e eeuw. De Vishnu op de huidige lint wijkt af van een koppeling Sampot Can Kpin, pantser en riem, vergelijkbaar met die gedragen door het Vishnu-beeld op de lint uit de 7e eeuw van Tuol Baset. De riem lijkt ook op die gedragen door de Harihara in het Kimbell Museum (n.18). Vishnu is ook versierd met armbanden, enkelkruis, ronde oorbellen en een heilig touw dat van zijn linker schouder over zijn lichaam loopt. Hij draagt een mijter op zijn hoofd die lijkt te zijn gecombineerd met een diadeem.
Het beeld van Vishnu Anantasayana werd voor het eerst afgebeeld in India in de 5e eeuw in Udayageri Grot 13. De houding van de Udayageri Vishnu is niet hetzelfde als die van de beelden van Vishnu Anantasayana in Khmer-heilige sculpturen wanneer het voor het eerst werd afgebeeld in de 7e eeuw. Het basisbeeld van Vishnu Anantasayana dat door Khmer-beelers werd gevolgd, werd pas in het oude India gevormd in de 6e eeuw. Een voorbeeld uit de late Gupta-periode in Deogarh, waarin Vishnu is versierd met een borstharnas, riem, oorringen en diadeem, toont hetzelfde soort ornamenten die door Vishnu werden gebruikt op deze latei. Een vergulde-bronzen Srivijaya-ornament uit de 7e-8e eeuw, gevonden in Muang Pra Wiang, Nakhon Si Thammarat, op het vasteland van Thailand, beeldt een makara af die zeer lijkt op degene die hier wordt afgebeeld.
Bibliografie:
Beeldhouwwerk van Angkor en het Oude Cambodja: Millennia van Glorie. Thames & Hudson. 1997. pp. 166-167.
BUNKER, E. en LATCHFORD, D. Adoratie en Glorie. De Gouden Eeuw van Khmer-kunst. Art Media Resources Ltd. 2003. pp. 84 – 85.
DAGENS, B. en DALSHEIMER, N. De collecties van het Nationaal Museum van Phnom Penh, de kunst van het oude Cambodja. École Française d’Extrême-Orient. 2001. blz. 183, 184, 187, 192, 193.
Notities:
Het stuk bevat een authenticiteitscertificaat.
Het stuk bevat de Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). NIET BELASTINGEN.
Volgens de Spaanse wetgeving zijn artikelen die buiten de Europese Unie worden verzonden onderworpen aan exportheffingen en worden deze toegevoegd aan de factuur, op kosten van de koper. Deze exportkosten zijn vastgelegd op de uiteindelijke veilingprijs en het belastingtarief wordt niet direct toegepast op de totale waarde van het te exporteren artikel, maar de verschillende percentages per sectie worden daarop toegepast:
Tot 6.000 euro: 5%.
Van 6.001 tot 60.000 euro: 10%.
Dit aanvraagproces voor een exportvergunning kan maximaal tussen 1-2 maanden duren.
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verkregen in overeenstemming met alle nationale en internationale wetgevingen met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenantverklaring gezien door Catawiki.
MeesterwerkenW39
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Latei met de droom van Vishnu en de geboorte van Brahma
Cultuur: Pre-Angkor, Cambodja
PERIODE: Pre-Angkor-periode, eind 7e eeuw - begin 8e eeuw na Christus.
Zandsteen
AFMETINGEN: 108 cm lang en 51 cm hoog
Herkomst: Particuliere collectie, Azië, 1960.
CONSERVERING: Goede toestand, geen restauraties, behalve het ontbreken van de gezichten van sommige figuren.
De chronologische classificatie van Khmer-monumenten is in essentie gebaseerd op de studie van architectonische versieringen. Naar aanleiding van het werk van Philippe Stern en Gilberte de Coral-Rémusat, die een groot aantal studies uitvoerden, zowel door observaties als door gedetailleerde onderzoeken, kunnen deze werken begrepen en geclassificeerd worden. Giardin, kroonlijsten, lijsten en colonnades hebben zich in de loop der eeuwen ontwikkeld in een variabel tempo, waarbij sommige stijlen slechts enkele decennia duurden en andere bijna een eeuw.
Lateien, wanneer ze niet opnieuw gebruikt worden van een eerdere bouw, zijn arguably de meest waardevolle chronologische indicatoren: elke periode in de oude Cambodjaanse kunst is, in feite, opmerkelijk verschillend van eerdere en latere periodes. De verandering van de ene stijl naar de andere kan geleidelijk plaatsvinden, zoals in het geval van beeldhouwkunst, waarbij men spreekt van evolutie, of radicaler, waarbij men spreekt van mutatie.
De mooie bakstenen monumenten die behoren tot de noordelijke en zuidelijke groepen van de oude religieuze stad Sambor Prei Kuk worden beschouwd als een van de oudste Khmer-tempels die nog bestaan (eerste helft van de 7e eeuw). Binnen deze bakstenen architectuur werden de deurome-nen, lateien en kolommen van zandsteen gemaakt. Ze werden duidelijk gebruikt om de gebouwen te versterken en, in sommige gevallen, zijn het de enige elementen die bewaard zijn gebleven.
In de samenstelling worden de meer lineaire lateien over het algemeen georganiseerd rond een horizontale as die het bovenste derde deel van het gebied markeert. Het heeft de vorm van een poly-lobben boog met botanische motieven en kralenwerk, waarschijnlijk een steenversie van een houten element.
Het centrale tafereel dat deze fries siert, gemaakt in bas-reliëf, vertegenwoordigt de droom van Vishnu en de geboorte van Brahma. Vishnu met vier armen wordt afgebeeld terwijl hij leunt op de mythologische naga, Ananta, wiens zes hoofden zich ontvouwen om hem te beschermen. De god Brahma zit op een open lotusbloem met een steel die uit Vishnu's navel groeit. Hij ondersteunt en vasthoudt de steel met zijn linkerhand. Vier vliegende apsaras, twee aan elke zijde, elk wapend met een knuppel in de buitenste arm, flankeren het beeld van Brahma. Aan elke zijde van het centrale Vishnu-tafereel is een grote makara afgebeeld met vogelsvoeten en een drievoudige spiraalige staart, vergelijkbaar met de makaras op de fries van Prasat Dap uit de 7e eeuw. Een klein figuur komt uit de open kaken van elke makara, zoals die op een fries uit de 7e eeuw van Sambor Prei Kuk. Door vergelijking met andere frieswerken met vergelijkbare iconografie, waarvan er één bewaard is in een Amerikaanse collectie en een andere bij Tuol Ang in Kampong Speu, kan worden afgeleid dat kleine waterachtige figuren, zoals de makara en de vis, zouden worden afgebeeld terwijl ze uit verhoogde, golvende panelen die water voorstellen, omhoog komen, net boven de benen van Vishnu.
De droom van Vishnu, bekend als Vishnu Anantasayana, en de geboorte van Brahma waren populaire thema's, vaak afgebeeld op Khmer-linten tijdens de 7e en vroege 8e eeuw. De Vishnu op de huidige lint wijkt af van een koppeling Sampot Can Kpin, pantser en riem, vergelijkbaar met die gedragen door het Vishnu-beeld op de lint uit de 7e eeuw van Tuol Baset. De riem lijkt ook op die gedragen door de Harihara in het Kimbell Museum (n.18). Vishnu is ook versierd met armbanden, enkelkruis, ronde oorbellen en een heilig touw dat van zijn linker schouder over zijn lichaam loopt. Hij draagt een mijter op zijn hoofd die lijkt te zijn gecombineerd met een diadeem.
Het beeld van Vishnu Anantasayana werd voor het eerst afgebeeld in India in de 5e eeuw in Udayageri Grot 13. De houding van de Udayageri Vishnu is niet hetzelfde als die van de beelden van Vishnu Anantasayana in Khmer-heilige sculpturen wanneer het voor het eerst werd afgebeeld in de 7e eeuw. Het basisbeeld van Vishnu Anantasayana dat door Khmer-beelers werd gevolgd, werd pas in het oude India gevormd in de 6e eeuw. Een voorbeeld uit de late Gupta-periode in Deogarh, waarin Vishnu is versierd met een borstharnas, riem, oorringen en diadeem, toont hetzelfde soort ornamenten die door Vishnu werden gebruikt op deze latei. Een vergulde-bronzen Srivijaya-ornament uit de 7e-8e eeuw, gevonden in Muang Pra Wiang, Nakhon Si Thammarat, op het vasteland van Thailand, beeldt een makara af die zeer lijkt op degene die hier wordt afgebeeld.
Bibliografie:
Beeldhouwwerk van Angkor en het Oude Cambodja: Millennia van Glorie. Thames & Hudson. 1997. pp. 166-167.
BUNKER, E. en LATCHFORD, D. Adoratie en Glorie. De Gouden Eeuw van Khmer-kunst. Art Media Resources Ltd. 2003. pp. 84 – 85.
DAGENS, B. en DALSHEIMER, N. De collecties van het Nationaal Museum van Phnom Penh, de kunst van het oude Cambodja. École Française d’Extrême-Orient. 2001. blz. 183, 184, 187, 192, 193.
Notities:
Het stuk bevat een authenticiteitscertificaat.
Het stuk bevat de Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). NIET BELASTINGEN.
Volgens de Spaanse wetgeving zijn artikelen die buiten de Europese Unie worden verzonden onderworpen aan exportheffingen en worden deze toegevoegd aan de factuur, op kosten van de koper. Deze exportkosten zijn vastgelegd op de uiteindelijke veilingprijs en het belastingtarief wordt niet direct toegepast op de totale waarde van het te exporteren artikel, maar de verschillende percentages per sectie worden daarop toegepast:
Tot 6.000 euro: 5%.
Van 6.001 tot 60.000 euro: 10%.
Dit aanvraagproces voor een exportvergunning kan maximaal tussen 1-2 maanden duren.
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verkregen in overeenstemming met alle nationale en internationale wetgevingen met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenantverklaring gezien door Catawiki.
MeesterwerkenW39
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
0x bekeken
0x bewaard
Sinds 17 okt '25
Advertentienummer: a1519151611
Populaire zoektermen
Mineralen en Fossielenmineralen collectieedelstenen en mineralenfossielenarts mineralenmineralen verzamelingedelstenen en mineralen verzamelingmineralen verzamelingmineralen dooszandsteen platenfossielen verzamelingschelpen en fossielenmammoet fossielenmineralen bolvijverplanten in Vijversaudi a2 in Interieur en Bekledingjay in Rolstoelenspiderman stoel in Kinderkamer | Tafels en Stoelenkia stonic wit in Kiasecu 12 in Koelboxenhindeloopen in Babywiegjes en Ledikantenharderwijk in Monitorensinner zonnebril in Zonnebrillen en Brillen | Herenetiketten in Papierwaren