IJsvogel Taxidermie volledige montage - Alcedo atthis - with€ 400,00
Beschrijving
Een bronzen Horus-valk uit het Laatste Periode van oud Egypte, 664–332 v.Chr., 6,5 cm hoog ( met standaard 9,8 cm ) en afkomstig uit een particuliere verzameling.
God Horus als een valk.
Een kopie van de herkomstdocumenten zal worden verstrekt.
Oud-Egypte, Late Periode 664-332 v.Chr.
Bronze.
6,5 cm hoogte en 9,8 cm met de standaard.
Goede staat.
PROVENANCE
De Vercamer-collectie is al drie generaties in de familie, gebracht door Monsieur Emile Vercamer (1846-1934), een advocaat aan de gemengde rechtbank van Alexandrië, die rond 1895 in Egypte woonde. Inclusief documentatie, een kopie van een oude zwart-witfoto van Monsieur Vercamer en zijn vrouw bij de voet van het standbeeld van Ramses II, en een verklaring op erewoord van de afstammelingen.
OMSCHRIJVING:
De slimme valk, in staat lange afstanden te vliegen, was een van de eerste beelden van de Egyptische monarchie en de cultuur van de mensheid. De uitgestrekte vleugels riepen de breedte van de blauwe hemel op. De vurige ronde ogen suggereerden de zon en de maan. De gespikkelde borst leek op lichte wolken met de veren die de hoge hemel bedekken, terwijl de adem van de vogel werd vergeleken met de winden van de wereld. Door al deze gelijkenissen was de valk het symbool van de oppergod, en de koning was de vertegenwoordiger of de aardse incarnatie van god. De Horus Valk werd uiteindelijk de titel van koninklijke waardigheid en de 'persoonlijkheid van goddelijke en koninklijke macht'. In Egypte werd de farao daarom tegelijkertijd beschouwd als de god Horus en zijn incarnatie op aarde.
Deze elegante valk roept gemakkelijk deze symboliek op. Cirkelend door de lucht en dan neerstormend als een gevederde kogel, kan een valk snelheden van meer dan 320 km/u bereiken, en breekt daardoor gemakkelijk de nek van het prooi met één klap. Deze vaardigheid verbindt hem met beelden van bovennatuurlijke scherpzinnigheid, deskundige waakzaamheid en bliksemsnelle aanval, die ook het idee van oorlog uitdrukken als een kracht die neerdaalt op de ander. Dit is duidelijk te zien op het Narmer Palette, waar het beeld van de god Horus, afgebeeld als een valk, wordt weergegeven terwijl hij boven zes papyrusbloemen zit, die verwijzen naar de delta van de Nijl. Hij onderwerpt een vijand door hem met een haak door de neus te grijpen. Deze iconografie symboliseert de manier waarop de god de adem en het leven van degenen die zich tegen hem verzetten, toe-eigent.
Valken bouwden hun nesten op het hoogste deel van de oude paleizen en tempels van Egypte. Sinds het begin van het bewustzijn in Egypte over het bestaan van goden, probeerden de eerste farao's die elementen te introduceren die het duidelijkst en ondubbelzinnigst hun recht op de troon bevestigden. De farao Dyet liet een stele plaatsen in zijn graf, een van de belangrijkste en mooiste voorbeelden van monumentale beeldhouwkunst uit die tijd. De kunstenaar beeldde de naam van Horus af, het oudste symbool dat werd gebruikt om de titel van de farao te vertegenwoordigen. Een valk (de god Horus) is te zien op een serekh (een gevelkroon van een paleis) met de naam van de koning in Egyptische hiërogliefen.
De beeldhouwers vertegenwoordigden de valk die op de nek van de farao zat en zijn hoofd streelde met zijn vleugels op een beschermende manier. Dit suggereert een beschermende tussenkomst vanuit een hemelse sfeer, zoals te zien is op het levensgrote dioritische standbeeld van de farao Khafra. Dit is een meesterwerk uit het Oude Rijk, zowel vanwege de vakmanschap als vanwege het symbolische karakter, omdat het het concept van soevereiniteit uitdrukt. We zien een hele zittende figuur, een semi-naakte farao die slechts een geplooide kilt draagt, in een stijve, symmetrische houding. Hij zit op een troon dat aan weerszijden is versierd met de bloemen van Opper- en Neder-Egypte, verweven als symbool van eenheid. Een valk, die de god vertegenwoordigt, streelt zijn hoofd van achteren met zijn vleugels.
Met zijn buitengewone visuele scherpte kan de valk kleine objecten op 1,5 km afstand herkennen. Zijn bolvormige ogen zijn dertig keer gevoeliger voor kleur dan die van een mens. Het oog van de valk is het oog van de oervaderlijke zon, die beschermt tegen de wateren van desintegratie. Een van de meest gebruikte beschermamulet door de Egyptenaren was het Eye of Horus, een afbeelding van een oog van een Egyptisch archetype, behorend tot dezelfde god, die het verloor in de strijd met zijn oom Seth toen hij vocht om de dood van zijn vader, Osiris, te wreken, die door zijn broer was vermoord.
Vanwege zijn vermogen om zo hoog te vliegen, overal te reizen en zelfs ultraviolet licht te zien, is de valk in Egyptische mythes een boodschapper die leeft tussen de aardse wereld en het bovennatuurlijke. Beelden van de valk in funerair gebruik in Egypte hielpen de hergeboorte van de farao te verzekeren, zoals wanneer de Horus-valk triomfantelijk uit de duisternis en de dood tevoorschijn kwam om opnieuw geboren te worden; tegelijkertijd steeg hij op naar de ba van de overleden farao, zijn ziel met een valkhals, naar de eeuwigheid. Vooral in de Late Periode werden stenen beelden van de Horus-valk, laten we zeggen van 50 cm tot bijna drie meter hoog, wijdverspreid. De meeste werden geplaatst in tempels, zoals de vier die zijn opgericht en nog steeds op hun plaats staan in het heiligdom bij uitstek gewijd aan Horus, de Tempel van Edfu. Kleinere exemplaren werden gemaakt voor privé-aanbidding en geplaatst in funerale kamers in de graven van hun eigenaars, als offers in een tempel of kapel gewijd aan de god. Zowel in Edfu als in andere heiligdommen waren er pelgrimstochten waarbij een Egyptenaar met een mummie van een valk arriveerde om deze te deponeren ter ere van de god en op deze wijze te verzoeken om de kracht van de god.
Al met al werd Horus, 'de Hoogste', beschouwd als de initiatiefnemer van de beschaving, de godheid van de hemel, oorlog en jacht. Zijn oorspronkelijke locatie was Hieraconpolis, de hoofdstad van het Oude Egypte in de Pre-dynastieke Periode, het vertrekpunt van Narmer om de twee gebieden te verenigen. En, logisch genoeg, was zijn embleem een valk die op een paal zat. Op begraafplaatsen werden veel kralen gevonden die kettingen en armbanden vormden, en velen van hen hadden figuren in de vorm van een valk uitgehakt in verschillende soorten steen. Vanaf dat moment was dit vogeltje een symbolisch element dat in elke hoek van Egypte te zien was.
Notities:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenanceverklaring gezien door Catawiki.
De verkoper zorgt ervoor dat alle benodigde vergunningen, zoals een exportvergunning, geregeld worden; hij zal de koper informeren over de status ervan als dit meer dan een paar dagen duurt.
Het stuk bevat een certificaat van echtheid.
Het stuk bevat een Spaans exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit proces kan tussen 1 en 2 maanden duren.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
	Lage veilingkosten
 	Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
 	24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki. 
God Horus als een valk.
Een kopie van de herkomstdocumenten zal worden verstrekt.
Oud-Egypte, Late Periode 664-332 v.Chr.
Bronze.
6,5 cm hoogte en 9,8 cm met de standaard.
Goede staat.
PROVENANCE
De Vercamer-collectie is al drie generaties in de familie, gebracht door Monsieur Emile Vercamer (1846-1934), een advocaat aan de gemengde rechtbank van Alexandrië, die rond 1895 in Egypte woonde. Inclusief documentatie, een kopie van een oude zwart-witfoto van Monsieur Vercamer en zijn vrouw bij de voet van het standbeeld van Ramses II, en een verklaring op erewoord van de afstammelingen.
OMSCHRIJVING:
De slimme valk, in staat lange afstanden te vliegen, was een van de eerste beelden van de Egyptische monarchie en de cultuur van de mensheid. De uitgestrekte vleugels riepen de breedte van de blauwe hemel op. De vurige ronde ogen suggereerden de zon en de maan. De gespikkelde borst leek op lichte wolken met de veren die de hoge hemel bedekken, terwijl de adem van de vogel werd vergeleken met de winden van de wereld. Door al deze gelijkenissen was de valk het symbool van de oppergod, en de koning was de vertegenwoordiger of de aardse incarnatie van god. De Horus Valk werd uiteindelijk de titel van koninklijke waardigheid en de 'persoonlijkheid van goddelijke en koninklijke macht'. In Egypte werd de farao daarom tegelijkertijd beschouwd als de god Horus en zijn incarnatie op aarde.
Deze elegante valk roept gemakkelijk deze symboliek op. Cirkelend door de lucht en dan neerstormend als een gevederde kogel, kan een valk snelheden van meer dan 320 km/u bereiken, en breekt daardoor gemakkelijk de nek van het prooi met één klap. Deze vaardigheid verbindt hem met beelden van bovennatuurlijke scherpzinnigheid, deskundige waakzaamheid en bliksemsnelle aanval, die ook het idee van oorlog uitdrukken als een kracht die neerdaalt op de ander. Dit is duidelijk te zien op het Narmer Palette, waar het beeld van de god Horus, afgebeeld als een valk, wordt weergegeven terwijl hij boven zes papyrusbloemen zit, die verwijzen naar de delta van de Nijl. Hij onderwerpt een vijand door hem met een haak door de neus te grijpen. Deze iconografie symboliseert de manier waarop de god de adem en het leven van degenen die zich tegen hem verzetten, toe-eigent.
Valken bouwden hun nesten op het hoogste deel van de oude paleizen en tempels van Egypte. Sinds het begin van het bewustzijn in Egypte over het bestaan van goden, probeerden de eerste farao's die elementen te introduceren die het duidelijkst en ondubbelzinnigst hun recht op de troon bevestigden. De farao Dyet liet een stele plaatsen in zijn graf, een van de belangrijkste en mooiste voorbeelden van monumentale beeldhouwkunst uit die tijd. De kunstenaar beeldde de naam van Horus af, het oudste symbool dat werd gebruikt om de titel van de farao te vertegenwoordigen. Een valk (de god Horus) is te zien op een serekh (een gevelkroon van een paleis) met de naam van de koning in Egyptische hiërogliefen.
De beeldhouwers vertegenwoordigden de valk die op de nek van de farao zat en zijn hoofd streelde met zijn vleugels op een beschermende manier. Dit suggereert een beschermende tussenkomst vanuit een hemelse sfeer, zoals te zien is op het levensgrote dioritische standbeeld van de farao Khafra. Dit is een meesterwerk uit het Oude Rijk, zowel vanwege de vakmanschap als vanwege het symbolische karakter, omdat het het concept van soevereiniteit uitdrukt. We zien een hele zittende figuur, een semi-naakte farao die slechts een geplooide kilt draagt, in een stijve, symmetrische houding. Hij zit op een troon dat aan weerszijden is versierd met de bloemen van Opper- en Neder-Egypte, verweven als symbool van eenheid. Een valk, die de god vertegenwoordigt, streelt zijn hoofd van achteren met zijn vleugels.
Met zijn buitengewone visuele scherpte kan de valk kleine objecten op 1,5 km afstand herkennen. Zijn bolvormige ogen zijn dertig keer gevoeliger voor kleur dan die van een mens. Het oog van de valk is het oog van de oervaderlijke zon, die beschermt tegen de wateren van desintegratie. Een van de meest gebruikte beschermamulet door de Egyptenaren was het Eye of Horus, een afbeelding van een oog van een Egyptisch archetype, behorend tot dezelfde god, die het verloor in de strijd met zijn oom Seth toen hij vocht om de dood van zijn vader, Osiris, te wreken, die door zijn broer was vermoord.
Vanwege zijn vermogen om zo hoog te vliegen, overal te reizen en zelfs ultraviolet licht te zien, is de valk in Egyptische mythes een boodschapper die leeft tussen de aardse wereld en het bovennatuurlijke. Beelden van de valk in funerair gebruik in Egypte hielpen de hergeboorte van de farao te verzekeren, zoals wanneer de Horus-valk triomfantelijk uit de duisternis en de dood tevoorschijn kwam om opnieuw geboren te worden; tegelijkertijd steeg hij op naar de ba van de overleden farao, zijn ziel met een valkhals, naar de eeuwigheid. Vooral in de Late Periode werden stenen beelden van de Horus-valk, laten we zeggen van 50 cm tot bijna drie meter hoog, wijdverspreid. De meeste werden geplaatst in tempels, zoals de vier die zijn opgericht en nog steeds op hun plaats staan in het heiligdom bij uitstek gewijd aan Horus, de Tempel van Edfu. Kleinere exemplaren werden gemaakt voor privé-aanbidding en geplaatst in funerale kamers in de graven van hun eigenaars, als offers in een tempel of kapel gewijd aan de god. Zowel in Edfu als in andere heiligdommen waren er pelgrimstochten waarbij een Egyptenaar met een mummie van een valk arriveerde om deze te deponeren ter ere van de god en op deze wijze te verzoeken om de kracht van de god.
Al met al werd Horus, 'de Hoogste', beschouwd als de initiatiefnemer van de beschaving, de godheid van de hemel, oorlog en jacht. Zijn oorspronkelijke locatie was Hieraconpolis, de hoofdstad van het Oude Egypte in de Pre-dynastieke Periode, het vertrekpunt van Narmer om de twee gebieden te verenigen. En, logisch genoeg, was zijn embleem een valk die op een paal zat. Op begraafplaatsen werden veel kralen gevonden die kettingen en armbanden vormden, en velen van hen hadden figuren in de vorm van een valk uitgehakt in verschillende soorten steen. Vanaf dat moment was dit vogeltje een symbolisch element dat in elke hoek van Egypte te zien was.
Notities:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenanceverklaring gezien door Catawiki.
De verkoper zorgt ervoor dat alle benodigde vergunningen, zoals een exportvergunning, geregeld worden; hij zal de koper informeren over de status ervan als dit meer dan een paar dagen duurt.
Het stuk bevat een certificaat van echtheid.
Het stuk bevat een Spaans exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie) - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit proces kan tussen 1 en 2 maanden duren.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
2x bekeken
0x bewaard
Sinds 31 okt '25
Advertentienummer: a1519646279
Populaire zoektermen
Mineralen en Fossielenmineralen collectieedelstenen en mineralenfossielenoud marmerarts mineralenmineralen verzamelingedelstenen en mineralen verzamelingmineralen verzamelingmineralen doosfossielen verzamelingschelpen en fossielenmammoet fossielenmineralen bolkijkdoos in Antiek | Speelgoedoud scheveningen in Geschiedenis | Stad en Regiovalkenswaard in Vogels | Parkieten en Papegaaienbuffet in Kasten | Buffetkasten11m2 in Tegels en Klinkersspeld mariniers in Militaria | Algemeenboekenkast zaandam in Kasten | Boekenkastenwedgwood plain in Keuken | Serviesautoradio kabel in Autoradio'skerstman laarzen in Kerst