Zo goed als nieuwe Bukh DV29 diesel scheepsmotor. Deze bewezen betrouwbare motor is ideaal voor diverse boten. Tussen 2015 en 2018 is de motor in een gesloten reddingssloep geïnstalleerd geweest. Daar heeft het alleen onderhoudsuren gedraaid. Splinternieuw dashboard en bekabeling.
Onderdelen van deze motor zijn eenvoudig te verkrijgen.
De BUKH DV29 RME is een Solas-goedgekeurde dieselmotor, speciaal ontworpen voor gebruik in reddingsboten en reddingsvaartuigen. In tegenstelling tot veel andere scheepsmotoren is dit geen omgebouwde industriële motor, maar een echte maritieme motor, ontworpen vanaf de basis voor betrouwbaarheid, duurzaamheid en veiligheid op zee.
Hieronder volgt een samenvatting en technische beschrijving van de belangrijkste eigenschappen:
Algemene beschrijving
Type:BUKH DV29 RME
Toepassing:
Reddingsboten (Solas Approved – voldoet aan IMO/SOLAS eisen)
Constructie:Volledig scheepsmotor (niet “gemarineerd”)
Balans:Intern uitgebalanceerd systeem met roterende contragewichten → minimale trillingen
Geluidsniveau: Lage toleranties in bewegende delen → stille werking
Brandstofregeling: Automatische regeling → past brandstoftoevoer aan op belasting
---
### 🧰 Standaarduitrusting
Keerkoppeling (reverse-reduction gear)
Nat carter (wet sump) smeersysteem
Voor- en hoofdfilter (volstroom)
Kielkoeling met thermostaat
Luchtinlaatfilter
Brandstof opvoerpomp
Elektrische startmotor
Dynamo (14V, 50A) met dubbele diode
Bedieningspaneel met waarschuwingslampen en geluidssignaal
Aftappomp voor motorolie
Droge uitlaatfitting
Zinkanode bescherming
Watergekoelde uitlaatspruitstuk
Compressiehefboom (decompressielever)
Centrifugaal regelaar
---
### ⚙️ Technische specificaties
| Parameter | Waarde |
| ---------------------------------- | -------------------------------------------------------- |
| Max. vermogen | 29 HP (21.3 kW) @ 3600 rpm |
| Nominaal vermogen | 25.6 HP (18.8 kW) @ 3000 rpm |
| Aantal cilinders | 2 |
| Boring x slag | 85 × 85 mm |
| Cilinderinhoud | 964 cm³ |
| Cyclus | 4-takt |
| Koeling | Kielkoeling (optioneel: gesloten systeem) |
| Toerental richting | Motor: linksom (tegen de klok in, vanaf voorkant gezien) |
| Propellerrotatie | Rechtsom |
| Overbrengingsverhouding | 3:1 of 2,5:1 (optioneel) |
| Gewicht | 223 kg |
| Brandstofverbruik (vol belast) | 7.8 l/h |
| Brandstofverbruik (cruise) | 4.0 l/h |
| Uitlaattemperatuur | 580 °C |
| Luchtverbruik | 1784 l/min |
| Max. helling (continu) | 25° |
| Max. trim (voor/achter) | 12° |
| Startmotor | 12V – 1.5 HP (1.1 kW) |
| Generator | 14V – 50A (700 W) |
---
### 🔧 Optionele uitrusting
Instrumentenpaneel met analoge meters (toerental, temperatuur, oliedruk)
Accuschakelaar
Afstandsbediening
Complete schroefasinstallatie (as, sterntube, lagers, koppeling, schroef)
6 verschillende SOLAS-goedgekeurde startsystemen, waaronder:
1. Dubbele elektrische start (twee accu’s)
2. Twee startmotoren + twee accu’s
3. Elektrisch + handstart
4. Elektrisch + veerstart
5. Elektrisch + hydraulisch
6. Handstart + hydraulisch
Spuitpomp voor brandbestrijding (droogloop-bestendig)
---
### 🛟 Bijzonderheden
Ontworpen voor reddingsboten en reddingssystemen volgens IMO/SOLAS voorschriften.
Extreem betrouwbaar startsysteem, zelfs na langdurige stilstand.
Compact en eenvoudig onderhoud (alle filters en servicepunten goed bereikbaar).
Laag geluidsniveau en minimale vibratie, ideaal voor noodsituaties en reddingsvaartuigen.
Neem contact op voor meer informatie of een bezichtiging. Eventueel kort proefdraaien mogelijk. Garantie tevens bespreekbaar.