Royale bank; Chaises LonguesBieden
Kajuitzeiljacht Drifter 36, afm. 11 x 3,45 x 1,20 / 1,80 m
Zie omschrijving
Ophalen
100248sinds 23 apr. '25, 09:47
Kenmerken
ConditieGebruikt
TypeTourjacht of Cruiser
MateriaalPolyester
Lengte9 tot 12 meter
BrandstofDiesel
Beschrijving
Zeiljacht Drifter 36 van eerste eigenaar, ligt in overdekte stalling in Alkmaar. Ontwerp van Leen Hoogmoed. Bouw Jachtwerf Gravesteijn te Wormer, bouwjaar 1996. Lengte 11,06 m, breedte 3,45 m, diepgang 1,20 / 1,80 m (kielmidzwaard), waterverplaatsing 6,5 ton, ballast 2,5 ton. Het schip heeft een modern onderwaterschip en een klassiek uiterlijk boven de waterlijn. Bouwwijze romp is een polyester sandwich constructie met Airex® kernmateriaal, opbouw 30 mm massief teak, teakdek. Interieur is afgewerkt met veel massief teak en Bruynzeel (teak)hechthout®, blank essenhout en Corian®. Het schip is uitgerust met een 3 cilinder Bukh dieselmotor, 36 pk met saildrive en Gori klapschroef. Er is volledige stahoogte van 1,95 m door het hele schip!! Er zijn 5-6 slaapplaatsen: een tweepersoons dubbele kooi in het voorschip, 1½ kooi in het achterschip (zeekooi) en 2 langsbanken. Mast en giek zijn van Selden (incl reefsysteem), RVS verstaging, Furlex rolreefsysteem. Het schip is kotter getuigd met Van Vliet Zeilen (ontwerp Hood). De zeilen kunnen geheel vanuit de kuip worden gezet, bediend en gereefd.
Bij serieuze interesse zie ik uw reactie, bij voorkeur voorzien van uw telefoonnummer, graag via een bericht op Marktplaats tegemoet.
Aanvulling dd 25/4
Omschrijving
Voor de volgende eigenaar zijn o.a. bouwtekeningen, informatie over de bouw zowel foto’s als filmmateriaal aanwezig.
Romp en kiel.
De romp is gemaakt van polyester sandwich constructie, met Airex® schuim (15 mm) met gesloten cellen als kernmateriaaltussen de buiten en binnenschaal. Het onderwaterschip is tijdens de bouw afgewerkt met een systeem van Sikkens: primer (voor hechting polyester) en zes lagen twee componenten Epoxytar. Later is hierover jaarlijks antifouling aangebracht. De gietijzeren kiel is aan de romp bevestigd met een twintigtal goed bereikbare RVS bouten. Ter plaatse van de bevestiging van de kiel is de romp 25 mm dik en in vol gewapend polyester uitgevoerd. Voor de montage zijn RVS sluitplaten gebruikt van 10 mm dikte. Het bovenwaterschip is met de hand afgeschilderd met Sikkens Jachtlak.
Opbouw, dek en (binnen)betimmering
Voor de opbouw en interieurafwerking is massief teakhout en blank essenhout gebruikt. De opbouwwanden bestaan uit 30 mm dik teakhout. Het betreft hier het zeer zeldzame Javateak dat in de jaren 30 van de vorige eeuw is gekapt en sindsdien droog opgeslagen is geweest. Bij de bouw is uitsluitend Bruynzeel Hechthout® (niet te verwarren met aanduidingen als multiplex etc.) in verschillende dikten gebruikt, al of niet voorzien van een (dubbele/tweezijdige) laag teakfineer. In het zicht komende “kopse kanten” zijn afgewerkt met teakfineer.
Het licht gebogen dek is opgebouwd met gelijmde teakhouten spanten, overtrokken met 15 mm Bruynzeel Hechthout® en afgewerkt met 15 mm massief teak (van onderen geschroefd en verlijmd met Resorcinol twee componentenlijm. De deknaden zijn afgewerkt met Sikaflex.
Voorin de steven geven twee luiken toegang tot o.a. een ankerbak.
De eveneens licht gebogen kajuitopbouw is gebouwd over teakhouten spanten en overtrokken met 3x7 mm Bruynzeel Hechthout® en afgelakt met Sikkens Jachtlak. De kajuitopbouw is voorzien van twee dekluiken en ramen van Boomsma. Een aantal ramen zijn uitgevoerd als patrijspoort. Alle luiken en ramen zijn gemonteerd met het voorgeschreven band en zijn dus eenvoudig te demonteren voor onderhoud.
Kajuit
In de kajuit bevindt zich aan bakboord een U-vormige bankmet (verzinkbare) tafel, met aan stuurboord een langs-bank. De stoffering door het hele schip heen is van hoge kwaliteit en in bijna nieuwstaat. Handgrepen zijn over de volledige lengte van de kajuit aanwezig.
De tafel is gebouwd om de zware RVS maststeun, die “op de kiel” staat. Zowel aan stuurboord als bakboord bevinden zich hier onder de banken en onder de gangboorden veel bergruimtes. Aan bakboord bevindt zich direct naast de ingang een L-vormige kombuis.
Kombuis
De kombuis is voorzien van een Corian® aanrechtblad met “grijprand” dat speciaal voor deze kombuis is ontworpen. Achter het aanrechtblad aan bakboord is een “zeevaste” opbergruimte voor pannen, borden en soepkommen etc. Verder is een driepits gasfornuis met oven, een dubbele wasbak en een, van bovenaf te bereiken, zeer goed geïsoleerd koelvak aanwezig. De koelmachine is goed te bereiken in het aanrechtkastje. Naast het aanrechtkastje zijn onder het aanrechtblad goed afsluitbare laden ingebouwd.
Direct naast de kombuis, in het hart van het schip bevind zich een tweede steun, waardoor de RVS-kabel van het kiel-midzwaard loopt. Deze steun bestaat uit een vaste RVS buitenpijp en een demontabele binnenpijp, waardoor deze RVS-kabel wordt geleid.
Toilet en toegang achterschip onder de kuipvloer
Aan bakboord, naast de kombuis en eveneens direct naast de ingang bevindt zich de toiletruimte met daarin een Baby Blake toilet. De ruimte is voorbereid voor het aanbrengen van een wastafeltje, maar dit is nooit uitgevoerd. De toiletruimte geeft tevens toegang tot de ruimte onder de kuipvloer. Hierdoor is de achterzijde van de motor, geluiddemper van de luchtinlaat, saildrive, acculader, stuurinrichting, uitlaat, afsluiter koelwater met wierpot etc. eenvoudig bereikbaar. Er is ruimte voor het instaleren van een vuilwatertank.
Kaartentafel en elektrische installatie
Een kaartentafel met ruime opbergruimte bevindt zich aan stuurboord tegenover de kombuis. In de achterwand van de kaartentafel is een schakel- en zekeringenpaneel met hoofdschakelaar, een Simrad RS 8300 marifoon met dubbele bediening en een radio/CD speler ingebouwd. Onder de kaartentafel zijn zowel de licht- als startaccu geplaatst, die hierdoor eenvoudig te bereiken zijn, en in een voorkomend geval eenvoudig te koppelen. De accu’s zijn echter aan vervanging toe. In overleg met de nieuwe eigenaar kan een keuze bepaald worden.
Voorschip
Het voorschip is voorzien van een tweepersoons bed. Hier is aan bakboord een kleren(hang)- en schoenenkast. Onder het bed aan bakboord bevindt zich de watertank van ongeveer 160 ltr. De watertank opgebouwd uit hechthout, is inwendig en uitwendig uitgevoerd in epoxy en heeft drie compartimenten met slingerschotten, ieder met deksels te bereiken. Op het deksel van de watertank staat de waterpomp met druktank (hydrofoor). Er zijn koperen leidingen gebruikt. Er is bergruimte aan beide zijden boven de kooi alsmede onder het bed aan stuurboord.
Aan stuurboord bevindt zich een fonteintje met kastjes. In een van de kastjes is het elektronisch kompas gemonteerd.
Achterschip
Aan stuurboord bevind zich een bed dat uitstekend te gebruiken is als zeekooi. In deze ruimte is ook een “natte kast” aanwezig. Onder het bed bevindt zich de dieselolietank van ongeveer 120 liter. De dieseltank is inwendig en uitwendig uitgevoerd in epoxy en is, net als de watertank eveneens voorzien van slingerschotten. De brandstofaanzuig- en retourleiding zijn uitstekend te bereiken, net als het brandstoffilter. Naast de tank is ook weer een bergruimtegerealiseerd.
Kuip
De kuip is voorzien van twee langs-banken met een goede ergonomische zit. Aan stuurboord bevindt zich achterin een bakskist waarin o.a. de vulleiding van de brandstoftank zit. Ook hier is bergruimte voor extra (brandstof)jerrycans en stootwillen, landvasten etc. Achter in de kuip is een aansluiting voor walstroom aangebracht tbv aansluiten van de acculader. Aan bakboord achterin bevind zich de gasbun (met ontluchting) waarin 3 gasflessen kunnen worden geplaatst, met ieder een eigen aansluiting. Verder naar voren, ook aan bakboord bevindt zich ook een grote bakskist, die o.a. toegang geeft tot de achterzijde van het het instrumentenpaneel van de motor.
Verder staat in de kuip het RVS stuurwiel met een kolom. De overbrenging is mechanisch en geeft “gevoel” op het balansroer tijdens het zeilen. De aanwezige Robertson stuurautomaat is hydraulisch uitgevoerd doch moet worden nagekeken.
Op de kajuit zijn 5 wegklapbare ramen gemonteerd die samen steun geven aan een buiskap. De buiskap en de aanritsbarekuiptent zijn aan vervanging toe en maken geen deel uit van de vraagprijs, maar dienen alleen als voorbeeld.
Motor
De motor is een 3 cilinder Bukhscheepsdieselmotor van 36 pk. Bukh heeft zijn sporen ruimschoots heeft verdient als standaardmotor in vele reddingsboten op vracht- en passagiersschepen wereldwijd. De 3 cilinder Bukhdiesel staat erom bekend trillingsvrij en zeer betrouwbaar te zijn(starten=lopen zonder voorgloeien). De motor is/wordt tijdens de stallingsperiode regelmatig getornd. Door de aanwezigheid van een kleppenlichter is de motor ook met de hand aan te slingeren (aanwezig). De motor is uitgerust met een saildrive en Gori klapschroef (met overdrivefunctie). De motor is opgesteld onder een motorluik dat zich in de doorgang van de kuip naar de kajuit bevindt en is rondom zeer eenvoudig te bereiken. De constructie (en geluiddempende materialen) van de motorkast zorgt voor een enorme geluidreductie van het motorgeluid en zorgt er tevens voor dat de motor van alle zijden te bereiken is. Een speciaal geluiddempende luchtinlaat is aangebracht in de ruimte onder de kuip.
Stroomvoorziening en apparatuur
In de achterwand van de kaartentafel is een schakel- en zekeringenpaneel (met nog een aantal vrije aansluitingen) en hoofdschakelaar geplaatst en een Simrad RS 8300 marifoon met dubbele bediening en een radio/CD speler ingebouwd.
Onder de kaartentafel zijn zowel de licht- als startaccu geplaatst, die hierdoor eenvoudig te bereiken zijn, en in een voorkomend geval eenvoudig te koppelen. De accu’s zijn echter aan vervanging toe. In overleg met de nieuwe eigenaar kan een keuze worden gemaakt. Een 220 of 12 volt netwerk is niet aanwezig, maar kan eenvoudig gerealiseerd worden doordat alle ruimten aan boord goed te bereiken zijn.
Er is een Robertson stuurautomaat ingebouwd, die dmv een hydraulische cilinder het roer kan bedienen. De bediening hiervan bevind zich onder de buiskap, naast de instrumenten van de wind, diepte en snelheidsmeters. Een bekabelde afstandsbediening van de stuurautomaat is aanwezig, doch nooit gebruikt.
De aanwezige instrumenten zijn een werkende wind, log en snelheidmeter, maar gezien de leeftijd maken deze, net als de stuurautomaat, geen deel uit van de vraagprijs. GPS of andere navigatiesystemen zijn niet aanwezig.
Staand- en lopend wand, deklayout
De mast, giek zijn van Selden. De lieren en stoppers zijn van Lewmar. Het voorstagprofiel voor het voorzeil is van Furlex. Alle lijnen lopen, behoudens de lazyjacks, door de mast en worden door blokken, over het kajuitdak, naar de kuip gevoerd. In de giek zit het reefsysteem van Selden, dat het mogelijk maakt twee reven volledig vanuit de kuip te zetten en te bedienen, net als alle andere zeilfuncties.
Alle zeilvallen, dirklijn, onderlijkspanner grootzeil. neerhaler, kielmidzwaard, schoot kotterfok zijn vanuit de kuip met lieren te bedienen en vast te zetten. Ook wordt het kielmidzwaard vanuit de kuip bediend. Ruimte om lange vallen en lijnen te bergen is in de bakboord kuipbank gerealiseerd.
De verstaging is zwaar uitgevoerd in RVS met RVS spanners en bouten. De wandputtings zijn uitgevoerd in 10 mm RVS en zijn zodanig geconstrueerd dat alle krachten voornamelijk benedendeks naar de romp afvloeien en verdeeld worden.
Op het dek loop je buitenom de zijstagen. De schootvoering van de rolkluiver gaar eveneens buitenom de zijstagen en wordt via een genuarail naar de kuip gevoerd, net als de reeflijn.
Zeilvoering
Het schip is kottergetuigd. De zeilen zijn geleverd door Kees van Vliet (vanvlietsails) naar ontwerp van Hood en zijn van zware kwaliteit. De staat van de zeilen is uitstekend, ondanks de leeftijd. Het grootzeil heeft doorlopende zeillatten. Verder maakt een zelfkerende kotterfok en een rolreefkluiver de zeilvoering compleet. De kotterfok is niet rolbaar. Zeilzakken en zeilhoezen zijn aanwezig.
Het varen.
Het schip manoeuvreert uitstekend. Door het moderne onderwaterschip en mede door het grote balansroer luistert het schip uitstekend naar het roer. Het draait enorm snel en achteruit vaart het gewoon “achter het roer aan”. Door de krachtige Bukh dieselmotor in combinatie met de Gori klapschroef heeft het schip een korte “remweg”. Wanneer een langere tijd op motorkracht wordt gevaren, kan met een aantal handelingen (gas los, neutraal en weer inschakelen) de Gori klapschroef in de “overdrive” worden gezet (grotere spoed), waardoor een lager motortoerental, geluid en minder brandstofverbruik te realiseren is.
Eenmaal onder zeil is het genieten. Door de juiste trim van de zeilen laat het schip laat zich eenvoudig in balans brengen en reageert toch goed op “inkomende vlagen” en heb je, dankzij de mechanische overbrenging van de stuurinstallatie, het gevoel op het roer. Het moet al gek gaan wil je de dekrandonder water varen. Verder neemt het schip weinig water over en zeilt dus redelijk droog.
Overig
Voor de duidelijkheid: voor zover eerder niet duidelijk omschreven zijn gezien de leeftijd en/of werking en/of functioneren niet bij de vraagprijs inbegrepen de instrumenten dieptemeter/log/windmeter en stuurautomaat alsmede buiskap/kuiptent.
Het voorgaande in aanmerking genomen kom ik op een vraagprijs van 30.000 euro.
Bij serieuze interesse zie ik uw reactie, bij voorkeur voorzien van uw telefoonnummer, graag via een bericht op Marktplaats tegemoet.
Aanvulling dd 25/4
Omschrijving
Voor de volgende eigenaar zijn o.a. bouwtekeningen, informatie over de bouw zowel foto’s als filmmateriaal aanwezig.
Romp en kiel.
De romp is gemaakt van polyester sandwich constructie, met Airex® schuim (15 mm) met gesloten cellen als kernmateriaaltussen de buiten en binnenschaal. Het onderwaterschip is tijdens de bouw afgewerkt met een systeem van Sikkens: primer (voor hechting polyester) en zes lagen twee componenten Epoxytar. Later is hierover jaarlijks antifouling aangebracht. De gietijzeren kiel is aan de romp bevestigd met een twintigtal goed bereikbare RVS bouten. Ter plaatse van de bevestiging van de kiel is de romp 25 mm dik en in vol gewapend polyester uitgevoerd. Voor de montage zijn RVS sluitplaten gebruikt van 10 mm dikte. Het bovenwaterschip is met de hand afgeschilderd met Sikkens Jachtlak.
Opbouw, dek en (binnen)betimmering
Voor de opbouw en interieurafwerking is massief teakhout en blank essenhout gebruikt. De opbouwwanden bestaan uit 30 mm dik teakhout. Het betreft hier het zeer zeldzame Javateak dat in de jaren 30 van de vorige eeuw is gekapt en sindsdien droog opgeslagen is geweest. Bij de bouw is uitsluitend Bruynzeel Hechthout® (niet te verwarren met aanduidingen als multiplex etc.) in verschillende dikten gebruikt, al of niet voorzien van een (dubbele/tweezijdige) laag teakfineer. In het zicht komende “kopse kanten” zijn afgewerkt met teakfineer.
Het licht gebogen dek is opgebouwd met gelijmde teakhouten spanten, overtrokken met 15 mm Bruynzeel Hechthout® en afgewerkt met 15 mm massief teak (van onderen geschroefd en verlijmd met Resorcinol twee componentenlijm. De deknaden zijn afgewerkt met Sikaflex.
Voorin de steven geven twee luiken toegang tot o.a. een ankerbak.
De eveneens licht gebogen kajuitopbouw is gebouwd over teakhouten spanten en overtrokken met 3x7 mm Bruynzeel Hechthout® en afgelakt met Sikkens Jachtlak. De kajuitopbouw is voorzien van twee dekluiken en ramen van Boomsma. Een aantal ramen zijn uitgevoerd als patrijspoort. Alle luiken en ramen zijn gemonteerd met het voorgeschreven band en zijn dus eenvoudig te demonteren voor onderhoud.
Kajuit
In de kajuit bevindt zich aan bakboord een U-vormige bankmet (verzinkbare) tafel, met aan stuurboord een langs-bank. De stoffering door het hele schip heen is van hoge kwaliteit en in bijna nieuwstaat. Handgrepen zijn over de volledige lengte van de kajuit aanwezig.
De tafel is gebouwd om de zware RVS maststeun, die “op de kiel” staat. Zowel aan stuurboord als bakboord bevinden zich hier onder de banken en onder de gangboorden veel bergruimtes. Aan bakboord bevindt zich direct naast de ingang een L-vormige kombuis.
Kombuis
De kombuis is voorzien van een Corian® aanrechtblad met “grijprand” dat speciaal voor deze kombuis is ontworpen. Achter het aanrechtblad aan bakboord is een “zeevaste” opbergruimte voor pannen, borden en soepkommen etc. Verder is een driepits gasfornuis met oven, een dubbele wasbak en een, van bovenaf te bereiken, zeer goed geïsoleerd koelvak aanwezig. De koelmachine is goed te bereiken in het aanrechtkastje. Naast het aanrechtkastje zijn onder het aanrechtblad goed afsluitbare laden ingebouwd.
Direct naast de kombuis, in het hart van het schip bevind zich een tweede steun, waardoor de RVS-kabel van het kiel-midzwaard loopt. Deze steun bestaat uit een vaste RVS buitenpijp en een demontabele binnenpijp, waardoor deze RVS-kabel wordt geleid.
Toilet en toegang achterschip onder de kuipvloer
Aan bakboord, naast de kombuis en eveneens direct naast de ingang bevindt zich de toiletruimte met daarin een Baby Blake toilet. De ruimte is voorbereid voor het aanbrengen van een wastafeltje, maar dit is nooit uitgevoerd. De toiletruimte geeft tevens toegang tot de ruimte onder de kuipvloer. Hierdoor is de achterzijde van de motor, geluiddemper van de luchtinlaat, saildrive, acculader, stuurinrichting, uitlaat, afsluiter koelwater met wierpot etc. eenvoudig bereikbaar. Er is ruimte voor het instaleren van een vuilwatertank.
Kaartentafel en elektrische installatie
Een kaartentafel met ruime opbergruimte bevindt zich aan stuurboord tegenover de kombuis. In de achterwand van de kaartentafel is een schakel- en zekeringenpaneel met hoofdschakelaar, een Simrad RS 8300 marifoon met dubbele bediening en een radio/CD speler ingebouwd. Onder de kaartentafel zijn zowel de licht- als startaccu geplaatst, die hierdoor eenvoudig te bereiken zijn, en in een voorkomend geval eenvoudig te koppelen. De accu’s zijn echter aan vervanging toe. In overleg met de nieuwe eigenaar kan een keuze bepaald worden.
Voorschip
Het voorschip is voorzien van een tweepersoons bed. Hier is aan bakboord een kleren(hang)- en schoenenkast. Onder het bed aan bakboord bevindt zich de watertank van ongeveer 160 ltr. De watertank opgebouwd uit hechthout, is inwendig en uitwendig uitgevoerd in epoxy en heeft drie compartimenten met slingerschotten, ieder met deksels te bereiken. Op het deksel van de watertank staat de waterpomp met druktank (hydrofoor). Er zijn koperen leidingen gebruikt. Er is bergruimte aan beide zijden boven de kooi alsmede onder het bed aan stuurboord.
Aan stuurboord bevindt zich een fonteintje met kastjes. In een van de kastjes is het elektronisch kompas gemonteerd.
Achterschip
Aan stuurboord bevind zich een bed dat uitstekend te gebruiken is als zeekooi. In deze ruimte is ook een “natte kast” aanwezig. Onder het bed bevindt zich de dieselolietank van ongeveer 120 liter. De dieseltank is inwendig en uitwendig uitgevoerd in epoxy en is, net als de watertank eveneens voorzien van slingerschotten. De brandstofaanzuig- en retourleiding zijn uitstekend te bereiken, net als het brandstoffilter. Naast de tank is ook weer een bergruimtegerealiseerd.
Kuip
De kuip is voorzien van twee langs-banken met een goede ergonomische zit. Aan stuurboord bevindt zich achterin een bakskist waarin o.a. de vulleiding van de brandstoftank zit. Ook hier is bergruimte voor extra (brandstof)jerrycans en stootwillen, landvasten etc. Achter in de kuip is een aansluiting voor walstroom aangebracht tbv aansluiten van de acculader. Aan bakboord achterin bevind zich de gasbun (met ontluchting) waarin 3 gasflessen kunnen worden geplaatst, met ieder een eigen aansluiting. Verder naar voren, ook aan bakboord bevindt zich ook een grote bakskist, die o.a. toegang geeft tot de achterzijde van het het instrumentenpaneel van de motor.
Verder staat in de kuip het RVS stuurwiel met een kolom. De overbrenging is mechanisch en geeft “gevoel” op het balansroer tijdens het zeilen. De aanwezige Robertson stuurautomaat is hydraulisch uitgevoerd doch moet worden nagekeken.
Op de kajuit zijn 5 wegklapbare ramen gemonteerd die samen steun geven aan een buiskap. De buiskap en de aanritsbarekuiptent zijn aan vervanging toe en maken geen deel uit van de vraagprijs, maar dienen alleen als voorbeeld.
Motor
De motor is een 3 cilinder Bukhscheepsdieselmotor van 36 pk. Bukh heeft zijn sporen ruimschoots heeft verdient als standaardmotor in vele reddingsboten op vracht- en passagiersschepen wereldwijd. De 3 cilinder Bukhdiesel staat erom bekend trillingsvrij en zeer betrouwbaar te zijn(starten=lopen zonder voorgloeien). De motor is/wordt tijdens de stallingsperiode regelmatig getornd. Door de aanwezigheid van een kleppenlichter is de motor ook met de hand aan te slingeren (aanwezig). De motor is uitgerust met een saildrive en Gori klapschroef (met overdrivefunctie). De motor is opgesteld onder een motorluik dat zich in de doorgang van de kuip naar de kajuit bevindt en is rondom zeer eenvoudig te bereiken. De constructie (en geluiddempende materialen) van de motorkast zorgt voor een enorme geluidreductie van het motorgeluid en zorgt er tevens voor dat de motor van alle zijden te bereiken is. Een speciaal geluiddempende luchtinlaat is aangebracht in de ruimte onder de kuip.
Stroomvoorziening en apparatuur
In de achterwand van de kaartentafel is een schakel- en zekeringenpaneel (met nog een aantal vrije aansluitingen) en hoofdschakelaar geplaatst en een Simrad RS 8300 marifoon met dubbele bediening en een radio/CD speler ingebouwd.
Onder de kaartentafel zijn zowel de licht- als startaccu geplaatst, die hierdoor eenvoudig te bereiken zijn, en in een voorkomend geval eenvoudig te koppelen. De accu’s zijn echter aan vervanging toe. In overleg met de nieuwe eigenaar kan een keuze worden gemaakt. Een 220 of 12 volt netwerk is niet aanwezig, maar kan eenvoudig gerealiseerd worden doordat alle ruimten aan boord goed te bereiken zijn.
Er is een Robertson stuurautomaat ingebouwd, die dmv een hydraulische cilinder het roer kan bedienen. De bediening hiervan bevind zich onder de buiskap, naast de instrumenten van de wind, diepte en snelheidsmeters. Een bekabelde afstandsbediening van de stuurautomaat is aanwezig, doch nooit gebruikt.
De aanwezige instrumenten zijn een werkende wind, log en snelheidmeter, maar gezien de leeftijd maken deze, net als de stuurautomaat, geen deel uit van de vraagprijs. GPS of andere navigatiesystemen zijn niet aanwezig.
Staand- en lopend wand, deklayout
De mast, giek zijn van Selden. De lieren en stoppers zijn van Lewmar. Het voorstagprofiel voor het voorzeil is van Furlex. Alle lijnen lopen, behoudens de lazyjacks, door de mast en worden door blokken, over het kajuitdak, naar de kuip gevoerd. In de giek zit het reefsysteem van Selden, dat het mogelijk maakt twee reven volledig vanuit de kuip te zetten en te bedienen, net als alle andere zeilfuncties.
Alle zeilvallen, dirklijn, onderlijkspanner grootzeil. neerhaler, kielmidzwaard, schoot kotterfok zijn vanuit de kuip met lieren te bedienen en vast te zetten. Ook wordt het kielmidzwaard vanuit de kuip bediend. Ruimte om lange vallen en lijnen te bergen is in de bakboord kuipbank gerealiseerd.
De verstaging is zwaar uitgevoerd in RVS met RVS spanners en bouten. De wandputtings zijn uitgevoerd in 10 mm RVS en zijn zodanig geconstrueerd dat alle krachten voornamelijk benedendeks naar de romp afvloeien en verdeeld worden.
Op het dek loop je buitenom de zijstagen. De schootvoering van de rolkluiver gaar eveneens buitenom de zijstagen en wordt via een genuarail naar de kuip gevoerd, net als de reeflijn.
Zeilvoering
Het schip is kottergetuigd. De zeilen zijn geleverd door Kees van Vliet (vanvlietsails) naar ontwerp van Hood en zijn van zware kwaliteit. De staat van de zeilen is uitstekend, ondanks de leeftijd. Het grootzeil heeft doorlopende zeillatten. Verder maakt een zelfkerende kotterfok en een rolreefkluiver de zeilvoering compleet. De kotterfok is niet rolbaar. Zeilzakken en zeilhoezen zijn aanwezig.
Het varen.
Het schip manoeuvreert uitstekend. Door het moderne onderwaterschip en mede door het grote balansroer luistert het schip uitstekend naar het roer. Het draait enorm snel en achteruit vaart het gewoon “achter het roer aan”. Door de krachtige Bukh dieselmotor in combinatie met de Gori klapschroef heeft het schip een korte “remweg”. Wanneer een langere tijd op motorkracht wordt gevaren, kan met een aantal handelingen (gas los, neutraal en weer inschakelen) de Gori klapschroef in de “overdrive” worden gezet (grotere spoed), waardoor een lager motortoerental, geluid en minder brandstofverbruik te realiseren is.
Eenmaal onder zeil is het genieten. Door de juiste trim van de zeilen laat het schip laat zich eenvoudig in balans brengen en reageert toch goed op “inkomende vlagen” en heb je, dankzij de mechanische overbrenging van de stuurinstallatie, het gevoel op het roer. Het moet al gek gaan wil je de dekrandonder water varen. Verder neemt het schip weinig water over en zeilt dus redelijk droog.
Overig
Voor de duidelijkheid: voor zover eerder niet duidelijk omschreven zijn gezien de leeftijd en/of werking en/of functioneren niet bij de vraagprijs inbegrepen de instrumenten dieptemeter/log/windmeter en stuurautomaat alsmede buiskap/kuiptent.
Het voorgaande in aanmerking genomen kom ik op een vraagprijs van 30.000 euro.
Advertentienummer: m2260475105
Overige advertenties van Jan G
Meer van Jan G
Populaire zoektermen
zeilboot in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenfriendship in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenmotorsailer in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenwibo in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzeiljacht te koop in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzeiljacht 9 tot 12 meter in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzeiljacht in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzeiljacht staal in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzeilboot met kajuit in Kajuitzeilboten en Zeiljachten22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenkajuitzeiljachtzeilboot 9 meter in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzeilboten te koop in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenkoopmans in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenfriese paarden te koop in Paardenopel astra 1.0 turbodobbelsteen bordgolf 5 abtbodemplaat konijnenhok kopenbaskuulpuddingvorm keramiekdynamo audi a3molecular biology of cancerdijksman