Jantar 21, trailerbare en droogvallende zeilboot

90049sinds 21 jul. '25, 15:06
€ 7.000,00
Ophalen
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGebruikt
MateriaalPolyester
Lengte6 tot 9 meter
BrandstofBenzine

Beschrijving

Te koop: onze geweldige ‘ik kan alles’-zeilboot, een Jantar 21, ontworpen in Polen en vooral in Duitsland veel verkocht. Vraagprijs is inclusief goede en recent onderhouden 4pk buitenboordmotor en eveneens goede en recent onderhouden 1350 kg trailer.

Voor ons was het de perfecte boot: voor talloze dagtripjes, voor na het werk nog even snel eruit om van de wind te genieten of voor een picknick op warme zomeravonden en om lekker te gaan zwemmen. In de vakantie slapen we er met veel plezier drie weken met z’n tweeën op. Met drie of vier doen we ook wel voor een paar nachtjes. Er zijn vier slaapplaatsen, maar voor bagage is met z’n vieren eigenlijk geen plek meer. Wij legden de tassen dan in de kuip. Een gezin met twee kleine kinderen zou moeten passen.


De boot is heel geschikt voor binnenwater door z’n lage gewicht en relatief veel zeil. Vanaf windkracht 2 kan je zeilen en vaar je iedereen voorbij. Bij windkracht 4 gaat het eerste rif er al in en wordt de genua ingeruild voor de high aspect. Tot een fikse windkracht 5 kan je prima doorvaren met het derde rif en de stormfok. Daarboven blijven wij in de haven.


De kiel is ophaalbaar en verdwijnt dan in z’n geheel in de romp. Hierdoor kan de boot goed droogvallen of aanleggen bij een strandje, en met slechts 30 cm diepgang ben je de eerste die al over het wantij komt. Ook maakt dit de boot makkelijk trailerbaar. Zo lieten wij ons tijdens de zomervakantie op de Waddenzee door de wind voeren zoals het uitkwam en hoefden we ons geen zorgen te maken over de terugreis. Dat kon altijd binnen een dag per trailer waar we ook maar uitgekomen waren. Ook zijn we er mee naar Kroatië geweest voor een fantastische zeilvakantie. Met 1350 kg (trailer plus boot) is dat voor veel auto’s goed te doen.


De mast is prima met twee personen te strijken. De spinnakerboom doet dan dienst als sprenkel en de grootschoot levert de nodig vertraging. Met behulp van een lopend strijkwant is het strijken of zetten van de mast dan zonder grote krachtsinspanning prima te beheersen. Na enige oefening kan je de mast binnen een uur strijken en weer zetten, bijvoorbeeld bij een te lage brug.


Nu verkopen we hem toch. We hebben een grotere boot gekocht waarmee we ook naar Engeland en Scandinavië kunnen. Dat is voor ons op de Jantar een stapje te groot.

De boot ligt zeilklaar op de trailer in Ede. Kom kijken en wellicht ga je deze zomervakantie nog op zeilvakantie.

De boot komt inclusief twee grootzeilen, twee genua’s, een high aspect en een stormfok, een zo goed als nieuwe buitenboordmotor en verdere inventaris. Ik heb ook nog een heleboel reserveonderdelen ter overname (niet inclusief in vraagprijs): mast, giek, preekstoel, hekstoel, compleet rolreefsysteem voor het voorzeil, van alles.

In 2024 is de romp kaalgehaald en van meerdere lagen epoxy voorzien en in de coppercoat gezet. Dit jaar is er niet mee gevaren. Dus dat betekent dat je, volgens de fabrikant van coppercoat, voor de komende 9 jaar klaar bent met antifouling. Ook is in 2024 al het houtwerk opnieuw gelakt en dus niet meer zo kaal als op de foto’s. De waterlijn moet er nog opnieuw op gezet worden en het roerblad heeft een kleine beschadiging van de schroef. Die zou geplamuurd en gelakt moeten worden.

Om het simpel te houden heb ik nooit een accu aan boord gehad dus als je boordverlichting of marifoon wil, vergt dat nog enige aanpassing.


Volgens de zeilerswiki:

De Jantar 21 ziet er elegant uit. Bij het aan boord stappen valt het op, dat de stabiliteit reuze meevalt. De ruimte tussen de binnenschaal en de romp is volgeschuimd, waardoor een onzinkbaar geheel ontstaat. De constructie van de boot is goed en degelijk. De ophaalbare kiel heeft geen bulb, waardoor de bodem geheel vlak is. Hierdoor ligt de boot heel laag op de trailer. Roestvaststalen kiel met lood gevuld als optie verkrijgbaar. Op zee rammelt de kiel in de zwaardkast. De kiel kan niet vergrendeld worden. Het aangehangen balansroer is opklapbaar. De boot heeft een korte goed uitziende opbouw met ramen van acrylaat (lexaan zou beter zijn geweest) en de wijze van monteren kan leiden tot lekkage. Het schip heeft een ruim voordek en voldoende brede gangboorden. De kuipbanken zijn breed. De kuip is diep genoeg door de klassieke binnenindeling. Hierdoor heeft men niet het gevoel boven op een boot te zitten. De kuiprand zit goed onder een helling en men vind steun met de voeten tegen het alluminium randje van de kuipbank. Het antislipprofiel aan dek is glad, vooral als het dek nat is. Met het juiste schoeisel is dit probleem opgelost. De spiegel is half open. Het prachtige zwemplatformpje en de buitenboordmotor zijn goed bereikbaar. De bakkist in de kuip is ruim bemeten. De ankerbak in het voorschip is ruim en zelflozend. Preekstoel, gescheiden hekstoel en scepters zijn stevig.

Dek:
Het dek beslag is ruim bemeten. Bij de standaard uitvoering komen er teveel functies op de lieren welke op het kajuitdek staan. Optimaal zou zijn; schootlieren op de kuiprand en wat meer clam-cleats op de garage om alle trimlijnen volledig te benutten. Alle bedieningslijnen zijn vanuit de kuip te bedienen. Alleen om het voorzeil te verwisselen moet naar voren worden gegaan. De Jantar 21 heeft een 7/8 tuigage en de mast wordt tegen meerprijs verjongd geleverd. De giek heeft een open constructie. Onder een helling is de overloop slecht te bedienen en hiervoor dienen aanpassingen gemaakt te worden.

Zeileigenschappen:
Met zwakke en matige wind is de boot snel en ligt uitstekend op het roer. De boot slaat snel aan, loopt vrij hoog aan de wind en bij halve wind komt zij vlug in plane. Het scheepje moet zoveel mogelijk rechtop gezeild worden. Met hardere wind loopt de boot snel uit haar roer en er dient dan ook tijdig gereefd te worden. Opvallend is dat de boot weinig water over neemt. Een raspaardje dat aandacht vraagt. Alles is vanuit de kuip te bedienen en dat is ook nodig om optimaal te zeilen. Zeilen met de Jantar 21 is fun voor de veeleisende zeiler.

Interieur:
Onderdeks is de Jantar 21 verassend ruim voor haar lengte en het interieur ziet er modern en strak uit. Een dubbele slaapplaats in de voorpiek. Het kombuisje zit aan bakboord naast de zwaardkast met een spoelbak, kooktoestel en opbergruimte. De tafel wordt op ingenieuze wijze opgeklapt tegen de zwaardkast. Dit is geen zware constructie, maar voldoet. Aan stuurboord van de zwaardkast is er toegang tot de voorpiek. Twee banken in de kajuit zijn te gebruiken als kooi. In de banken is er bergruimte. Stuurboord achterin is een kast gesitueerd. Onder de ingang is er een ruime berglade.

Specificaties

L.o.a.
6.33 meter
Breedte
2.50 meter
Diepgang
1.30/0.28 meter
Zeilopp.
24.0 m2
Materiaal
Polyester
Motor
buitenboord
Slaapplaatsen
4

Algemeen
• Afmetingen: 6.33 x 2.50 x 1.30/0.30 m
• Bouwjaar: 1993
• Ontwerper: Jantar Yachting
• CE max motor: 4 pk• Rompvorm: Rondspant
• Variabele diepgang: Ja
• Diepgang: 0.30 – 1.30 meter
• Besturing: Helmstok
Motor en elektra
• Type: Buitenboord
• Merk: Yamaha
• Model: F4 BMHL
• Bouwjaar: 2019
• Vermogen: 4 pk
Tuigage
• Type tuigage: Sloep
• Aantal masten: 1
• Mast materiaal: Aluminium
• Verstaging: Staaldraad
• Grootzeil: 2x (een reserve en een goed bruikbare met sponsor-opdruk)
• Genua: 2x (een reserve en een goed bruikbare met sponsor-opdruk)
• High aspect: in goede staat
• Stormfok: in nieuwstaat
• Voorzeil rolsysteem : in gedemonteerde staat, eventueel separaat aan te schaffen
• Spinnaker: nee
• Handmatige lieren: Ja
• Selftailing: nee
Uitrusting buitenom
• Trailer: Ja
Advertentienummer: m2291284159