Stalen S-Spant suizewind
15010sinds 16 aug. '25, 10:01
€ 22.500,00
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd via PostNL voor € 6,95
Kenmerken
ConditieGebruikt
TypeTourjacht of Cruiser
MateriaalStaal
Lengte9 tot 12 meter
BrandstofDiesel
Beschrijving
Suizewind
Prachtig scherp gesneden zeiljacht Suizewind staat te koop. Ze is een one-off, stalen S-Spant, Nederlands varend erfgoed, zeegaand jacht uit 1964.
Ze is jaren lang geregisseerd geweest bij de VKSJ
Vraagprijs 22500 euro
Stalen S-Spant
Lengte 10,80
Breedte 2,90
Steekt 1,55
Doorvaart 13,25 plus flexibele antenne
6 ton
Ballast 2 ton
Yanmar 3 cilinder motor 27 pk
3 blads vetus schroef
Stahoogte 1,90
4 nieuwe zeilen 2019 off shore fastned.
Grootzeil met 3 x rif
High aspect rolfok met verticale latten
Rol Genua
Rolreefsysteem T1210
(Rol)gennaker
Gennaker facnor rolreef systeem, nieuw
50 meter anker ketting, nieuw
Nieuwe buiskap laten ontwerpen
Nieuwe accu’s 2x 140 service
1 x 105 start
Twee x zonnepanelen 100 + 70 watt
Nieuw gasfornuis gas 2 pits
Nieuwe watertank 70 liter (in de kiel)
Brandstoftank 60 liter (in de kiel)
Kraan met instant heater 220v
Nieuw stuurautomaat ev100 raymarine ( zelf lerend)
plotter raymarine
Nieuwe ais transponder em track + antenne
Nieuw stuurwiel en nieuwe handgemaakte helmstok
Nieuwe dieptemeter nasa
Nieuwe windmeter snelheid en richting wireless nasa
Snelheidsmeter vdo (door het water)
Nieuwe Marifoon + antenne Horizon
Gps
Navtex
Cd radio Sony (nog niet aangesloten ivm ontbreken speakers)
Houtkachel ! Grizzly geïmporteerd uit Canada
Nieuwe Diesel standkachel 4kw
Alle verlichting led
Navigatie verlichting led
Isoterm koelkast in Kiel
Nieuwe drinkwater boord pomp
Nieuw onderwater toilet
Omschrijving;
Ze zeilt heerlijk en snel. Snijdt door het water en klieft door de golven.
Omdat ik vaak solo zeil is het grootzeil én zijn de (3 X) reven met gemak vanuit de kuip te bedienen. Uiteraard is ook de rol fok en rol genua vanuit de kuip te bedienen. Voor de gennaker heb ik er een nieuwe facnor rolsysteem. De gennaker kun je opgerold hijsen en indien gewenst vanuit de kuip uit- en weer inrollen.
De Buiskap heb ik samen met de ontwerper gevormd tot een die goed bij deze boot past.
Het interieur
Er zit een houtkachel in die het, ook in de winter al snel heel warm maakt
Er zit een nieuwe vloer en een nieuw plafond in. Ook is ze van binnen opnieuw geschilderd.
Uiteraard zijn alle houten dek en kajuitluiken (bij)gelakt en de romp in de 2 componenten lak gezet plus nieuwe Antifouling.
Toch is er wel wat werk op termijn.
In de kuip en in de gangboorden is door een veel te hoge drukspuit verf losgekomen. Dit is schuur en schilderwerk, maar onschuldig omdat er nog lagen verf onder zitten. Hier en daar zijn wel wat kleine dingen die nog moeten gebeuren. Klein achterstallig onderhoud dus. Ik heb er geen tijd voor want ik heb nogal wat te doen op mijn nieuwe boot!
Je zult zien dat de boot een goede sterke mooie waardige zeiler zal zijn. Ze heeft mij door weer en wind altijd veilig terug gebracht.
Uiteraard verkoop ik de boot met pijn in het hart. Dus verkoop ik haar aan een liefhebber !
Geschiedenis
Vorige eigenaar heeft de boot in 2005 in uitmuntende staat gebracht.
Hij heef de boot van binnen en van buiten gestraald, in de zink gezet en daarna zonder plamuur in de 2 componenten verf gezet.
Ook is er een nieuwe yanmar motor 3 cilinders geplaatst.
De eerste vraagprijs was toen 79.000 euro (….)
Hieronder een stukje geschiedenis van 1964 over de werf waar de suizewind (sausewind haar eerste naam) gebouwd is.
In 1964 wijden de Waterkampioen en het Brabants Dagblad allebei een artikel aan Scheepswerf Hitters-Proost, ter gelegenheid van de tewaterlating van de Sausewind:
SCHEEPSWERF HITTERS PROOST
Mr. J. van Vollenhoven - Waterkampioen 1964
J.H. Hitters begon in 1914 aan de Dommel - het riviertje dat door 's-Hertogenbosch stroomt - een werfje, waar vrijwel uitsluitend kleine houten zeil- en andere boten werden gebouwd. Na de jongste oorlog werd het bedrijf verplaatst van de Dommel naar de Oliemolensingel, alwaar tegenwoordig zijn zoon, de heer N.H.F. Hitters de scepter zwaait. Niet alle jachtwerven zijn middelgrote of grote bedrijven met tientallen of meer mensen personeel. De Scheepswerf Hitters Proost mag men gerust tot de kleinere bedrijven op het gebied van de jachtbouw rekenen. De eigenaar niet medegerekend bestaat het totale personeel uit niet meer dan vijf man in vaste dienst. Dit betekent echter niet, dat op deze werf geen grote jachten kunnen worden gebouwd. Schepen van meer dan vijftien meter lengte zijn hier van stapel gegleden.
Evenals verschillende andere werven heeft de Scheepswerf Hitters Proost zich na de oorlog vooral op de bouw van stalen vaartuigen toegelegd. In tegenstelling tot verschillende andere werven heeft zij zich echter tot nog toe nooit op het gebied van seriebouw van zeil- en/of motorjachten begeven. Tot nog toe, want in de toekomst gaat dat waarschijnlijk anders worden. Wij troffen het namelijk zo, dat op het tijdstip van ons bezoek een stalen zeezeiljacht met een lengte over alles van 10,50 meter, een grootste breedte van 2,80 meter en een diepgang van 1,50 meter werd te water gelaten, en de heer Hitters vertelde ons dat hij ernstig overweegt in de komende winter een serie van dergelijke jachten - maar dan van gewapend polyester in plaats van staal – op stapel te zetten.
Wij prijzen ons gelukkig hier enige foto's van dit jacht volgens ontwerp van zijn Duitse eigenaar, een Düsseldorfse architect, te mogen tonen, want het model beviel ons wel. Aan de vruchten kent men de boom, en al valt het moeilijker aan een geheel gereed zijnd jacht de kwaliteit van de constructie te beoordelen dan aan een nog niet geschilderd casco, hetgeen wij hebben kunnen zien heeft ons de overtuiging gegeven dat de werf met de Sausewind een goed stuk werk heeft geleverd.
Met zo een tewaterlating treft ons een punt altijd als nogal merkwaardig, en dat is dat er slechts zelden voorzorgsmaatregelen worden getroffen om degene die de doopplechtigheid verricht alsmede de toeschouwers te beschermen tegen de scherven van de uiteenspattende fles, waarmede de doopplechtigheid wordt verricht. Mogelijk heeft Duitse ,,Sekt” meer explosieve kracht dan Franse champagne, maar ons, toeschouwers op een „veilige” afstand van meer dan tien meter, vlogen de scherven rond de oren.
Na de doopplechtigheid hadden wij de gelegenheid de werf te bezichtigen. De Scheepswerf Hitters-Proost is, zoals gezegd, een klein bedrijf waarop de jachtbouw op ambachtelijke wijze wordt bedreven. Men kan bij haar met een speciaal ontwerp voor kleine tot middelgrote zeil- en motorjachten terecht, terwijl desgewenst de werf ook zeer wel in staat is zelf een ontwerp voor zulke vaartuigen te maken.
De heer N.H.F. Hitters is zelf een enthousiast watersportliefhebber die met vrijwel alle facetten van de watersport, de zeezeilerij daaronder begrepen, vertrouwd is, en die met liefde en vakmanschap zich beijvert zijn opdrachtgevers naar beste vermogen tevreden te stemmen.
Het stalen zeezeiljacht Sausewind wordt te water geladen. Waarschijnlijk zal van dit type op de scheepswerf J. Hitters Proost te 's-Hertogenbosch een serie jachten, maar dan in polyester, worden gebouwd. (Foto Felix Janssens)
Op deze bladzijde publiceren we nog twee foto's van de Sausewind, onder vóór en rechts na de tewaterlating. Het jacht heeft een lengte over alles van 10,50 meter, een breedte van 2,80 meter en een diepgang van 1,50 meter. Het grootzeil is 27,10 m2 , fok I 15,70 m2 , fok II 24,20 m2 , genua 38,90 m2 en spinnaker 50 m2. Het ontwerp is van Herman Plake." BOSSCHE FAMILIE HALVE EEUW SCHEEPSBOUWER Veel bedrijvigheid op werf van Hitters-Proost
Brabants Dagblad (Van een onzer verslaggevers) Den Bosch, 30 juli. – ,,Heel mijn leven heb ik op een schip gewoond en ik hoop, dat nog mijn hele leven te blijven doen. Ik geloof niet, dat ik en mijn vrouw ooit aan de wal zouden kunnen wennen”. Dit zegt ons de jonge M. Hitters van de firma J. Hitters-Proost, die nog dit jaar in alle bescheidenheid haar gouden jubileum hoopt te vieren. De prestaties van deze scheepsbouwersfamilie (vader en drie zoons zitten in het vak) zijn enorm en.... het klinkt wellicht contradictorisch – ze zijn voor de meesten nog te weinig bekend. Eerlijk gezegd wisten wij ook niet, dat er op de Bossche werf van Hitters-Proost (hoek Dommel – Oliemolensingel) werkstukken werden en worden vervaardigd voor praktisch de gehele wereld.
Zaterdag j.l. ging de laatste creatie van stapel, een prachtig motorzeiljacht waaraan Hitters met acht man personeel een maand of vier, vijf gewerkt heeft. Het hypermoderne vaartuig, bestemd voor een architect in Duitsland, mag er zijn. Het heeft een extra zware motor, want het moet ,,naar boven" de Rijn op. De Duitse architect heeft er al mee gevaren in het weekend. Straks krijgt het zeiljacht de ,,Sausewind” een ereplaats in de haven van Düsseldorf. Foto: De ,,Sausewind”, bestemd voor de Düsseldorfse haven, die zo juist van de helling ging van de werf van Hitters-Proost.'
Het hierboven vermelde schip Sausewind
Prachtig scherp gesneden zeiljacht Suizewind staat te koop. Ze is een one-off, stalen S-Spant, Nederlands varend erfgoed, zeegaand jacht uit 1964.
Ze is jaren lang geregisseerd geweest bij de VKSJ
Vraagprijs 22500 euro
Stalen S-Spant
Lengte 10,80
Breedte 2,90
Steekt 1,55
Doorvaart 13,25 plus flexibele antenne
6 ton
Ballast 2 ton
Yanmar 3 cilinder motor 27 pk
3 blads vetus schroef
Stahoogte 1,90
4 nieuwe zeilen 2019 off shore fastned.
Grootzeil met 3 x rif
High aspect rolfok met verticale latten
Rol Genua
Rolreefsysteem T1210
(Rol)gennaker
Gennaker facnor rolreef systeem, nieuw
50 meter anker ketting, nieuw
Nieuwe buiskap laten ontwerpen
Nieuwe accu’s 2x 140 service
1 x 105 start
Twee x zonnepanelen 100 + 70 watt
Nieuw gasfornuis gas 2 pits
Nieuwe watertank 70 liter (in de kiel)
Brandstoftank 60 liter (in de kiel)
Kraan met instant heater 220v
Nieuw stuurautomaat ev100 raymarine ( zelf lerend)
plotter raymarine
Nieuwe ais transponder em track + antenne
Nieuw stuurwiel en nieuwe handgemaakte helmstok
Nieuwe dieptemeter nasa
Nieuwe windmeter snelheid en richting wireless nasa
Snelheidsmeter vdo (door het water)
Nieuwe Marifoon + antenne Horizon
Gps
Navtex
Cd radio Sony (nog niet aangesloten ivm ontbreken speakers)
Houtkachel ! Grizzly geïmporteerd uit Canada
Nieuwe Diesel standkachel 4kw
Alle verlichting led
Navigatie verlichting led
Isoterm koelkast in Kiel
Nieuwe drinkwater boord pomp
Nieuw onderwater toilet
Omschrijving;
Ze zeilt heerlijk en snel. Snijdt door het water en klieft door de golven.
Omdat ik vaak solo zeil is het grootzeil én zijn de (3 X) reven met gemak vanuit de kuip te bedienen. Uiteraard is ook de rol fok en rol genua vanuit de kuip te bedienen. Voor de gennaker heb ik er een nieuwe facnor rolsysteem. De gennaker kun je opgerold hijsen en indien gewenst vanuit de kuip uit- en weer inrollen.
De Buiskap heb ik samen met de ontwerper gevormd tot een die goed bij deze boot past.
Het interieur
Er zit een houtkachel in die het, ook in de winter al snel heel warm maakt
Er zit een nieuwe vloer en een nieuw plafond in. Ook is ze van binnen opnieuw geschilderd.
Uiteraard zijn alle houten dek en kajuitluiken (bij)gelakt en de romp in de 2 componenten lak gezet plus nieuwe Antifouling.
Toch is er wel wat werk op termijn.
In de kuip en in de gangboorden is door een veel te hoge drukspuit verf losgekomen. Dit is schuur en schilderwerk, maar onschuldig omdat er nog lagen verf onder zitten. Hier en daar zijn wel wat kleine dingen die nog moeten gebeuren. Klein achterstallig onderhoud dus. Ik heb er geen tijd voor want ik heb nogal wat te doen op mijn nieuwe boot!
Je zult zien dat de boot een goede sterke mooie waardige zeiler zal zijn. Ze heeft mij door weer en wind altijd veilig terug gebracht.
Uiteraard verkoop ik de boot met pijn in het hart. Dus verkoop ik haar aan een liefhebber !
Geschiedenis
Vorige eigenaar heeft de boot in 2005 in uitmuntende staat gebracht.
Hij heef de boot van binnen en van buiten gestraald, in de zink gezet en daarna zonder plamuur in de 2 componenten verf gezet.
Ook is er een nieuwe yanmar motor 3 cilinders geplaatst.
De eerste vraagprijs was toen 79.000 euro (….)
Hieronder een stukje geschiedenis van 1964 over de werf waar de suizewind (sausewind haar eerste naam) gebouwd is.
In 1964 wijden de Waterkampioen en het Brabants Dagblad allebei een artikel aan Scheepswerf Hitters-Proost, ter gelegenheid van de tewaterlating van de Sausewind:
SCHEEPSWERF HITTERS PROOST
Mr. J. van Vollenhoven - Waterkampioen 1964
J.H. Hitters begon in 1914 aan de Dommel - het riviertje dat door 's-Hertogenbosch stroomt - een werfje, waar vrijwel uitsluitend kleine houten zeil- en andere boten werden gebouwd. Na de jongste oorlog werd het bedrijf verplaatst van de Dommel naar de Oliemolensingel, alwaar tegenwoordig zijn zoon, de heer N.H.F. Hitters de scepter zwaait. Niet alle jachtwerven zijn middelgrote of grote bedrijven met tientallen of meer mensen personeel. De Scheepswerf Hitters Proost mag men gerust tot de kleinere bedrijven op het gebied van de jachtbouw rekenen. De eigenaar niet medegerekend bestaat het totale personeel uit niet meer dan vijf man in vaste dienst. Dit betekent echter niet, dat op deze werf geen grote jachten kunnen worden gebouwd. Schepen van meer dan vijftien meter lengte zijn hier van stapel gegleden.
Evenals verschillende andere werven heeft de Scheepswerf Hitters Proost zich na de oorlog vooral op de bouw van stalen vaartuigen toegelegd. In tegenstelling tot verschillende andere werven heeft zij zich echter tot nog toe nooit op het gebied van seriebouw van zeil- en/of motorjachten begeven. Tot nog toe, want in de toekomst gaat dat waarschijnlijk anders worden. Wij troffen het namelijk zo, dat op het tijdstip van ons bezoek een stalen zeezeiljacht met een lengte over alles van 10,50 meter, een grootste breedte van 2,80 meter en een diepgang van 1,50 meter werd te water gelaten, en de heer Hitters vertelde ons dat hij ernstig overweegt in de komende winter een serie van dergelijke jachten - maar dan van gewapend polyester in plaats van staal – op stapel te zetten.
Wij prijzen ons gelukkig hier enige foto's van dit jacht volgens ontwerp van zijn Duitse eigenaar, een Düsseldorfse architect, te mogen tonen, want het model beviel ons wel. Aan de vruchten kent men de boom, en al valt het moeilijker aan een geheel gereed zijnd jacht de kwaliteit van de constructie te beoordelen dan aan een nog niet geschilderd casco, hetgeen wij hebben kunnen zien heeft ons de overtuiging gegeven dat de werf met de Sausewind een goed stuk werk heeft geleverd.
Met zo een tewaterlating treft ons een punt altijd als nogal merkwaardig, en dat is dat er slechts zelden voorzorgsmaatregelen worden getroffen om degene die de doopplechtigheid verricht alsmede de toeschouwers te beschermen tegen de scherven van de uiteenspattende fles, waarmede de doopplechtigheid wordt verricht. Mogelijk heeft Duitse ,,Sekt” meer explosieve kracht dan Franse champagne, maar ons, toeschouwers op een „veilige” afstand van meer dan tien meter, vlogen de scherven rond de oren.
Na de doopplechtigheid hadden wij de gelegenheid de werf te bezichtigen. De Scheepswerf Hitters-Proost is, zoals gezegd, een klein bedrijf waarop de jachtbouw op ambachtelijke wijze wordt bedreven. Men kan bij haar met een speciaal ontwerp voor kleine tot middelgrote zeil- en motorjachten terecht, terwijl desgewenst de werf ook zeer wel in staat is zelf een ontwerp voor zulke vaartuigen te maken.
De heer N.H.F. Hitters is zelf een enthousiast watersportliefhebber die met vrijwel alle facetten van de watersport, de zeezeilerij daaronder begrepen, vertrouwd is, en die met liefde en vakmanschap zich beijvert zijn opdrachtgevers naar beste vermogen tevreden te stemmen.
Het stalen zeezeiljacht Sausewind wordt te water geladen. Waarschijnlijk zal van dit type op de scheepswerf J. Hitters Proost te 's-Hertogenbosch een serie jachten, maar dan in polyester, worden gebouwd. (Foto Felix Janssens)
Op deze bladzijde publiceren we nog twee foto's van de Sausewind, onder vóór en rechts na de tewaterlating. Het jacht heeft een lengte over alles van 10,50 meter, een breedte van 2,80 meter en een diepgang van 1,50 meter. Het grootzeil is 27,10 m2 , fok I 15,70 m2 , fok II 24,20 m2 , genua 38,90 m2 en spinnaker 50 m2. Het ontwerp is van Herman Plake." BOSSCHE FAMILIE HALVE EEUW SCHEEPSBOUWER Veel bedrijvigheid op werf van Hitters-Proost
Brabants Dagblad (Van een onzer verslaggevers) Den Bosch, 30 juli. – ,,Heel mijn leven heb ik op een schip gewoond en ik hoop, dat nog mijn hele leven te blijven doen. Ik geloof niet, dat ik en mijn vrouw ooit aan de wal zouden kunnen wennen”. Dit zegt ons de jonge M. Hitters van de firma J. Hitters-Proost, die nog dit jaar in alle bescheidenheid haar gouden jubileum hoopt te vieren. De prestaties van deze scheepsbouwersfamilie (vader en drie zoons zitten in het vak) zijn enorm en.... het klinkt wellicht contradictorisch – ze zijn voor de meesten nog te weinig bekend. Eerlijk gezegd wisten wij ook niet, dat er op de Bossche werf van Hitters-Proost (hoek Dommel – Oliemolensingel) werkstukken werden en worden vervaardigd voor praktisch de gehele wereld.
Zaterdag j.l. ging de laatste creatie van stapel, een prachtig motorzeiljacht waaraan Hitters met acht man personeel een maand of vier, vijf gewerkt heeft. Het hypermoderne vaartuig, bestemd voor een architect in Duitsland, mag er zijn. Het heeft een extra zware motor, want het moet ,,naar boven" de Rijn op. De Duitse architect heeft er al mee gevaren in het weekend. Straks krijgt het zeiljacht de ,,Sausewind” een ereplaats in de haven van Düsseldorf. Foto: De ,,Sausewind”, bestemd voor de Düsseldorfse haven, die zo juist van de helling ging van de werf van Hitters-Proost.'
Het hierboven vermelde schip Sausewind
Advertentienummer: m2300147172
Populaire zoektermen
Kajuitzeilboten en Zeiljachtenkajuitzeilboten en zeiljachtenzeiljachtens spantstaal s spantstalen mastspant 6 meters spantstalen zeiljachtzeiljachten te koopzeiljachten te koopstalen kajuitzeilbootkajuitzeilboten en zeiljachten etap 22s-spantptz camera gebruikt in Videobewakingkoperen leiding 8mm in Brandstofsystemenlepel roos in Antiek | Bestekin den haag in Autonavigatiedieter rams braun in Stereo-setsopel hoogezand in Opelnieuw-buinen in Curiosa en Brocantebiopress in Vijver-toebehorenbroekhuizen in Camperskast in venlo in Kasten | Vitrinekasten