Tjalk Volharding te koop
€ 35.000,00
Ophalen
787416sinds 10 feb. '25, 07:00
Kenmerken
ConditieGebruikt
MateriaalStaal
Lengte12 meter of meer
BrandstofDiesel
Type motorBinnenboordmotor
Vermogen50 pk of meer
Beschrijving
Voor een klant verkoop ik het volgende schip.
Informatie betreffende tjalk “Volharding”.
Het schip, een Groninger (binnenvaart) tjalk is van 1906 en werd gebruikt voor allerhande
vrachtvervoer zoals graan, aardappelen, etc. in noord-Groningen. De naam is en was
“Volharding”.
Bouwjaar 1906
Lengte ±19,80 meter, breedte 4 meter.
Diepgang 60 cm
Motor Scania 90 pk, met telegraaf; nieuwe keerkoppeling,
Hydraulisch roeraandrijving met stuurwiel
In achteronder:
Twee cilinder, krachtige generator
Watertank ± 900 liter, dieseltanks
Stalen bijboot aanwezig; met een nog te monteren lier.
Renovatie in 2007; deze vernieuwingen zijn redelijk goed onderhouden.
Nieuw voordek met voorden
Nieuwe hogere den, stalen dak met licht luiken; stahoogte 1.9 m
Nieuwe ruime roef met zadeldak,
Nieuwe gangboorden,
Nieuwe boorden; zijn hoger (+50cm), in “evenwicht” met de hogere den en roef,
Nieuw potdeksel,
Nieuw eikenhouten roer, moet nog afgehangen worden; gegalvaniseerd beslag aanwezig,
Overige:
Achterdek nog niet vernieuwd.
Twee zwaarden aanwezig. Enkele delen moeten vervangen worden.
Ankerlier en twee zwaardliertjes zijn elders; anker en ankerketting liggen op voordek.
Binnen niet afgebouwd.
Vraagprijs: 35.000 Euro
Het verhaal van de Volharding voor de echte geinteresseerde:
Ik heb het in 2001 gekocht. De vorige eigenaar, de tweede, had al een en ander veranderd.
Het schip kreeg toen een grote stuurhut/roef boven op het dek. Ook een grote motor
(Scania, 90 pk) met telegraaf, etc. en generator. De motor is eigenlijk te krachtig en te
zwaar. Op volle kracht gaat het schip te planeren.
Het leek snel bevaarbaar te maken maar toen ik eenmaal begon te repareren bleek al gauw
dat er nooit een eind aan de reparatie actie zou komen. Ik heb toen besloten het heel
anders aan t pakken. Bovendien was ik niet erg happy met de hoogte van de den. Toen
ongeveer 1.50 m.
Ik heb het volgende gedaan:
Het hele voordek, den, stuurhut, boorden, gangboorden, etc. verwijderd. Achterdek nog
niet. Nieuwe hogere den, nieuwe roef, nieuwe gangboorden, hogere (+50cm) boorden in
“evenwicht” met de den en roef, nieuwe voordek en voorden. Het meeste werk heb ik zelf
gedaan. Het was voor mij een tegenwicht voor mijn beroepswerk. Het aflassen is door een
professioneel gedaan. Met hem heb ik ook het zadeldak van de roef gemaakt. Ik heb het
ontwerp zelf gemaakt maar natuurlijk passend op de romp en volgens een esthetische tjalk
ontwerp. Veel met triplex mallen gewerkt om de staal platen, vaak een beetje rond en
verlopend, te laten snijden.
Alleen een stuk achterkant van de stuurhut, met de deur, is er nog; dat sluit de roef af. Ik
was van plan om het achterdek te vervangen en er een kuip te maken met de motor in de
kuip. Ik heb hiervoor al tekeningen en wil met alle plezier al mijn plannen uitleggen. Plannen
ook voor de inrichting.
Het roer. Ik heb een nieuw eikenhouten roer gemaakt. Staat bij Bart onder het afdak. Het
gegalvaniseerde beslag ligt in het schip. Er is een stuurwiel en een hydraulische aandrijving
voor het roer
Daar liggen ook nog de zwaarden met enkele slechte delen, om te vervangen. De stalen den
heeft een 1,5m x 1,7 m opening waardoor die eruit te takelen zijn.
De mast is strijkbaar. De mast is te oud en goed voor de hout kachel die er ook nog staat.
Het vlak en zijwanden zijn in 2005 helemaal schoon gemaakt en alle teer verwijderd en in de
Owatrol gezet, behalve onder de motor en omgeving. Dat was voor later bewaard. Het vlak
is nu nog smerig maar met weinig moeite schoon te krijgen.
Veel ijzeren onderdelen (hoeklijn, platen) en vele patrijspoorten, etc., aanwezig.
Schetsen voor het achterdek, achteronder en kuip, zijn aanwezig.
Schip is te bezichtigen bij Scheepswerf SBG te Groningen.
Bornholmstraat 10, 9723 AX. Zweedse Haven.
Informatie betreffende tjalk “Volharding”.
Het schip, een Groninger (binnenvaart) tjalk is van 1906 en werd gebruikt voor allerhande
vrachtvervoer zoals graan, aardappelen, etc. in noord-Groningen. De naam is en was
“Volharding”.
Bouwjaar 1906
Lengte ±19,80 meter, breedte 4 meter.
Diepgang 60 cm
Motor Scania 90 pk, met telegraaf; nieuwe keerkoppeling,
Hydraulisch roeraandrijving met stuurwiel
In achteronder:
Twee cilinder, krachtige generator
Watertank ± 900 liter, dieseltanks
Stalen bijboot aanwezig; met een nog te monteren lier.
Renovatie in 2007; deze vernieuwingen zijn redelijk goed onderhouden.
Nieuw voordek met voorden
Nieuwe hogere den, stalen dak met licht luiken; stahoogte 1.9 m
Nieuwe ruime roef met zadeldak,
Nieuwe gangboorden,
Nieuwe boorden; zijn hoger (+50cm), in “evenwicht” met de hogere den en roef,
Nieuw potdeksel,
Nieuw eikenhouten roer, moet nog afgehangen worden; gegalvaniseerd beslag aanwezig,
Overige:
Achterdek nog niet vernieuwd.
Twee zwaarden aanwezig. Enkele delen moeten vervangen worden.
Ankerlier en twee zwaardliertjes zijn elders; anker en ankerketting liggen op voordek.
Binnen niet afgebouwd.
Vraagprijs: 35.000 Euro
Het verhaal van de Volharding voor de echte geinteresseerde:
Ik heb het in 2001 gekocht. De vorige eigenaar, de tweede, had al een en ander veranderd.
Het schip kreeg toen een grote stuurhut/roef boven op het dek. Ook een grote motor
(Scania, 90 pk) met telegraaf, etc. en generator. De motor is eigenlijk te krachtig en te
zwaar. Op volle kracht gaat het schip te planeren.
Het leek snel bevaarbaar te maken maar toen ik eenmaal begon te repareren bleek al gauw
dat er nooit een eind aan de reparatie actie zou komen. Ik heb toen besloten het heel
anders aan t pakken. Bovendien was ik niet erg happy met de hoogte van de den. Toen
ongeveer 1.50 m.
Ik heb het volgende gedaan:
Het hele voordek, den, stuurhut, boorden, gangboorden, etc. verwijderd. Achterdek nog
niet. Nieuwe hogere den, nieuwe roef, nieuwe gangboorden, hogere (+50cm) boorden in
“evenwicht” met de den en roef, nieuwe voordek en voorden. Het meeste werk heb ik zelf
gedaan. Het was voor mij een tegenwicht voor mijn beroepswerk. Het aflassen is door een
professioneel gedaan. Met hem heb ik ook het zadeldak van de roef gemaakt. Ik heb het
ontwerp zelf gemaakt maar natuurlijk passend op de romp en volgens een esthetische tjalk
ontwerp. Veel met triplex mallen gewerkt om de staal platen, vaak een beetje rond en
verlopend, te laten snijden.
Alleen een stuk achterkant van de stuurhut, met de deur, is er nog; dat sluit de roef af. Ik
was van plan om het achterdek te vervangen en er een kuip te maken met de motor in de
kuip. Ik heb hiervoor al tekeningen en wil met alle plezier al mijn plannen uitleggen. Plannen
ook voor de inrichting.
Het roer. Ik heb een nieuw eikenhouten roer gemaakt. Staat bij Bart onder het afdak. Het
gegalvaniseerde beslag ligt in het schip. Er is een stuurwiel en een hydraulische aandrijving
voor het roer
Daar liggen ook nog de zwaarden met enkele slechte delen, om te vervangen. De stalen den
heeft een 1,5m x 1,7 m opening waardoor die eruit te takelen zijn.
De mast is strijkbaar. De mast is te oud en goed voor de hout kachel die er ook nog staat.
Het vlak en zijwanden zijn in 2005 helemaal schoon gemaakt en alle teer verwijderd en in de
Owatrol gezet, behalve onder de motor en omgeving. Dat was voor later bewaard. Het vlak
is nu nog smerig maar met weinig moeite schoon te krijgen.
Veel ijzeren onderdelen (hoeklijn, platen) en vele patrijspoorten, etc., aanwezig.
Schetsen voor het achterdek, achteronder en kuip, zijn aanwezig.
Schip is te bezichtigen bij Scheepswerf SBG te Groningen.
Bornholmstraat 10, 9723 AX. Zweedse Haven.
Advertentienummer: m2233557185
Populaire zoektermen
trawler in Motorboten en Motorjachtenmercruiser in Motorboten en Motorjachtenden helder in Motorboten en Motorjachtenariadne kruiser in Motorboten en Motorjachtenmotorjachten in Motorboten en Jachtenmotorboten en motorjachten in Motorboten en Jachtenmotorboten en motorjachten in Watersport en Botenboten te koop in Motorboten en Jachtenmotorboten te koop in Watersport en Botentjalk in Watersport en Botengebruikte motorboten in Motorboten en Jachtenboot in Motorboten en Jachtenmotorboten te koop in Motorboten en Jachtenkajuitboot in Motorboten en Jachtenschoottafelvintage vuilnisbak in Prullenbakkenschoenenborstelsierkussens in Huis en Inrichtingzara home kandelaarchase bliss cxm 1978luxembourg tuinsetmaximus pizzaovensidetable badkamerthe classics cd