Holtkamper Spacer Expedition XLBieden
Kenmerken
Conditie
Gebruikt
Materiaal
Staal
Lengte
6 tot 9 meter
Brandstof
Diesel
Type motor
Binnenboordmotor
Vermogen
30 tot 50 pk
Beschrijving
Ex-Rijkswaterstaat vlet
Bouwjaar: 1950
Lengte: 8,50
Breedte: 2.40
Diepgang: 0.70
Motor: Mercedes-Benz OM 636 – Diesel - +/- 40 pk
Geschiedenis
Deze ex-Rijkswaterstaat vlet is naar verluid gebouwd in 1950. Na Rijkswaterstaat is een binnenvaartrederij eigenaar geworden, die hem gebruikte als werkboot in hun haven.
+/- 20 jaar geleden kocht een van de binnenvaartschippers de vlet en maakte er een pleziervaartuig van (stuurhut, zelflozende kuip en sleepbeting verwijdert), zoals de vlet er nu uitziet. Wij hebben de vlet in eind 2006 gekocht.
Bekijken
De vlet ligt op het ogenblik op het droge en kan in de jachthaven worden bekeken, de motor is te starten.
Inrichting
De kuip en binnen waren geheel casco/kaal toen wij hem kochten. Inmiddels is de kuip afgetimmerd met banken, motor kist.
In de kuip is op de stuurstand een radio aanwezig met 3 speakers door de kuip. Wij hebben er ook een ankerlier, kettingkoker en kettingbak ingebouwd; alles van RVS.
Binnen is een elektrisch toilet, schakel paneeltje en (tijdelijke) verlichting. De betimmering is nooit afgekomen.
Voortstuwing
De wereldberoemde, onverwoestbare OM636 Mercedes dieselmotor is in uitstekende conditie. Een van de weinige motoren die een eigen website heeft: om636.com.
Originele gebruiksaanwijzing is nog aanwezig.
In de afgelopen jaren zijn er nieuwe verstuivers en gloeispiralenbougies ingezet, even voorverwarmen is starten en lopen.
De motor is voorzien van een gesloten buizenkoeling, twee koelbuizen lopen vanaf de motor langs de kiel.
Dus geen koelwater en wierpotten en dus ook een droge uitlaat. Handig bij varen in ondiep water en door wier of ijs.
Onderhoud
De vlet is tot 2015 onderhouden op een scheepswerf waar ik zelf werkte.
De motor is zoals gezegd goed onderhouden en heeft naast de verstuivers en gloeispiralen en grotendeels nieuwe uitlaat, nieuwe bedrading, nieuwe stopknop, recent vervangen thermostaat en oliedruk sensor. Ook zijn de leidingen van het hydraulische stuursysteem recent vervangen.
Schroefaslager: het achterste schroefas lager is versleten en dient vervangen te worden. Je kan er gewoon mee varen, mits niet te lang op hogere toerental.
Toerenteller: De kabel van de toerenteller moet vervangen worden, die is vastgelopen.
Casco
De vlet is nog grotendeels geklonken, in de loop der jaren zijn hier en daar stukken gelast. Zeker de roef is nu grotendeels gelast.
Het onderwaterschip heeft een 5-tal dubbelplaten.
Bouwjaar: 1950
Lengte: 8,50
Breedte: 2.40
Diepgang: 0.70
Motor: Mercedes-Benz OM 636 – Diesel - +/- 40 pk
Geschiedenis
Deze ex-Rijkswaterstaat vlet is naar verluid gebouwd in 1950. Na Rijkswaterstaat is een binnenvaartrederij eigenaar geworden, die hem gebruikte als werkboot in hun haven.
+/- 20 jaar geleden kocht een van de binnenvaartschippers de vlet en maakte er een pleziervaartuig van (stuurhut, zelflozende kuip en sleepbeting verwijdert), zoals de vlet er nu uitziet. Wij hebben de vlet in eind 2006 gekocht.
Bekijken
De vlet ligt op het ogenblik op het droge en kan in de jachthaven worden bekeken, de motor is te starten.
Inrichting
De kuip en binnen waren geheel casco/kaal toen wij hem kochten. Inmiddels is de kuip afgetimmerd met banken, motor kist.
In de kuip is op de stuurstand een radio aanwezig met 3 speakers door de kuip. Wij hebben er ook een ankerlier, kettingkoker en kettingbak ingebouwd; alles van RVS.
Binnen is een elektrisch toilet, schakel paneeltje en (tijdelijke) verlichting. De betimmering is nooit afgekomen.
Voortstuwing
De wereldberoemde, onverwoestbare OM636 Mercedes dieselmotor is in uitstekende conditie. Een van de weinige motoren die een eigen website heeft: om636.com.
Originele gebruiksaanwijzing is nog aanwezig.
In de afgelopen jaren zijn er nieuwe verstuivers en gloeispiralenbougies ingezet, even voorverwarmen is starten en lopen.
De motor is voorzien van een gesloten buizenkoeling, twee koelbuizen lopen vanaf de motor langs de kiel.
Dus geen koelwater en wierpotten en dus ook een droge uitlaat. Handig bij varen in ondiep water en door wier of ijs.
Onderhoud
De vlet is tot 2015 onderhouden op een scheepswerf waar ik zelf werkte.
De motor is zoals gezegd goed onderhouden en heeft naast de verstuivers en gloeispiralen en grotendeels nieuwe uitlaat, nieuwe bedrading, nieuwe stopknop, recent vervangen thermostaat en oliedruk sensor. Ook zijn de leidingen van het hydraulische stuursysteem recent vervangen.
Schroefaslager: het achterste schroefas lager is versleten en dient vervangen te worden. Je kan er gewoon mee varen, mits niet te lang op hogere toerental.
Toerenteller: De kabel van de toerenteller moet vervangen worden, die is vastgelopen.
Casco
De vlet is nog grotendeels geklonken, in de loop der jaren zijn hier en daar stukken gelast. Zeker de roef is nu grotendeels gelast.
Het onderwaterschip heeft een 5-tal dubbelplaten.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Amsterdam
249x bekeken
8x bewaard
Sinds 2 nov '25
Advertentienummer: m2329367005
Populaire zoektermen
Motorboten en Motorjachtenmotorboten 9 tot 12 metermotorjachten 12 meter of meermotorboten te koopmotorjachtenmotorboten te koopmotorboten en motorjachtenmotorboten en motorjachtenrijkswaterstaatgillissen vletpolyester motorbotenklassieke motorbotenbeenhakker vletmotorjachten 9 tot 12 meteramstel asbak in Biermerkenbmw 1 serie motorblok in Motor en Toebehorenst willebrord in Volkswagenetsen dordrecht in Kunst | Etsen en Gravureswasrek camping in Droogmolens en Wasrekkenjvc stereo videorecorder in Videospelersfleischmann h0 kraan in Modeltreinen | H0loekie flyer in Fietsen | Jongenspeter vos in Kunst | Tekeningen en Foto'ssolar sod pod in Watersport en Boten