Kenmerken
Conditie
Gebruikt
Lengte
12 meter of meer
Materiaal
Staal
Brandstof
Diesel
Beschrijving
Update 29-10-25;
De verse mast is geplaatst incl nieuwe verstaging!
Update 2-10-25; het schip heeft afgelopen weken een nieuwe CVO gekregen, incl nieuw vlakrapport met uitstekende waardes en veel complimenten van de keurmeester. Tevens is ze rondom weer vers in de 2c polyurethaan gezet en het onderwaterschip in de primer en kwalitatief hoogwaardige antifouling. Komende weken wordt de nieuwe mast klaar gemaakt en met nieuwe verstaging geplaatst. Fotos van deze hellingbeurt kunnen opgevraagd worden.
Na 17jaar van veel plezier, maar ook hard werken, draag ik de helmstok nu graag aan een ander over. Nu de kinderen nog mee willen op vakantie, willen we onze tijd graag wat meer gaan steken in zeilplezier. Binnen diezelfde lijn, is het als smid/scheepsrestaurateur goed om de boten af en toe ook eens vanuit het gebruikers-spectrum te bekijken ipv alleen maar vanuit de creeerende hoek en die balans was alweer wat jaartjes zoek.
Het gaat hier om een Groninger tjalk uit 1907 van Bijlholt uit Foxholsterbos. Afmetingen 22,76 x 4,85 en een diepgang van 85cm op de hak, 65 ton zwaar. Ondanks dat het schip aan de buitenkant bescheiden oogt qua hoogte en geen lelijk opbouw heeft, is er, behalve onder mastdek met 1.70m, overal riante stahoogte; in de roef 2.10 tot 2,20m en in het ruim 2.20 tot 2,50m.
Highlights van de afgelopen 17jaar qua onderhoud;
-11jaar geleden gestraald en in de 2 component gespoten. Sindsdien zijn er 2 schilderrondes overheen gegaan, met dezelfde producten.
-6jaar geleden; midscheeps is een flink deel van het vlak met spant en kim vervangen voor 15mm ballastvlak. Gehele onderwaterschip staal meermaals in de epoxycoat en hoog koperhoudende antifouling.
-eerste jaren van eigenaarschap veel staal vervangen rondom.
-origineel gemariniseerde DAF 575 in super staat van onderhoud, met nieuwe RVS dagtank van 150L, nieuwe schroefas en Drinkwaard beunkoeler.
-De afgelopen jaren is veel tijd besteed aan alle electra, zowel in de machinekamer als de rest van het schip; alles volgens de keuringsnormen. Alle randaparatuur incl scheidingstrafo van Matervolt. Tevens recente onderhoudsvrije accu's.
-2 jaar geleden; nieuw roer van afzelia volgens de originele afmetingen en met handgesmeed beslag. tevens met een nieuw geklonken helmstok, naar kopie van het origineel.
-3 jaar geleden; nieuwe RVS watertank en vuilwatertank; deze zijn nog niet in gebruik.
-Roef en ruimte onder mastdek zijn met brandwerende PIR geisoleerd en met grenen en merbau afgetimmerd en bankirai vloeren. In de roef is een riante zithoek en een 2 persoons bedstee. Onder het mastdek zijn 4x 1 persoons bedden en 2x 1,5 persoons bedden. In het vooronder is een 2 persoons en een 1 persoons bed; de intimmering hiervan is echter nog ongewijzigd sinds de jaren 70.
-komende maand; gerenoveerde mast.
-Dure Deens houtkachel van 22Kw(!), dit is zo'n kachel waarbij je s avonds bij t naar bed gaan er nog een blokje op legt en je s ochtend bij t ontwaken zo weer door kan stoken.
Wat er nog gedaan moet worden voor bewoning;
-keuken afbouwen; hierin is al een flinke aanzet gemaakt met eiken en RVS, met o.a. een groot RVS hoek-aanrechtblad van 4mm en ingelaste wasbak van een dure Duitse custom keukenbouwer. Reeds geinstaleerd 6 pits RVS Borretti fornuis met bijpassende afzuiger en Miele Koel/vries combinatie.
-sanitair afbouwen; hiervan zijn de wanden geplaatst, de elecra aangelegd en de nieuwe vuilwatertank gemonteerd.
-rest van het ruim invulling geven in een woonkamer-opzicht, rondom de houtkachel.
Wat moet er nog gedaan worden om te zeilen;
-nieuwe zwaarden
-opnieuw tuigen. De gerenoveerde mast krijgt komende maand nieuwe vaste verstaging en nieuwe bakstagen. De giek is in goede staat. Er is een nagenoeg nieuwe set bruin dacron grootzeil en fok waarmee 1,5 seizoen gevaren is, aanschafprijs €26.000. Deze set zeilen zit niet automatisch bij de koop van het schip in; dat zal zich moeten vertalen in de uiteindelijk overeen te komen verkoopprijs.
Half september gaat het schip de kant op voor de nieuwe CVO en daarmee ook vlak- keuring. Dan wordt teven de romp weer voorzien van verse lak en het onderwaterschip geconserveerd. Tevens gaat dan de nieuwe mast er op. De snelle beslisser zou dit moment aan kunnen grijpen om het schip in z'n geheel te komen beoordelen.
De tjalk heeft een geregistreerde museale status als varend erfgoed en is welkom binnen de schepencarousel in elke museumhaven in Nederland.
Het schip was tot 8 jaar geleden onder keur voor 20 slaap en 30 persoon dagtochten. Daarna heb ik t terug gebracht naar 12 personen. Echter tegenwoordig is het weer makkelijk om een schip terug te keuren en zou ze zo weer de charter vaart in kunnen.
Alle werkzaamheden zijn riant gedocumenteerd.
De mate van detail die in dit schip zit, maakt het tot een object voor een liefhebber en dat is dan ook degene die ik zoek om het schip over te nemen. De prijs is marktconform. In uitzonderlijke gevallen wordt een aflossingsregeling overwogen.
Prijs is ex BTW.
Meer foto s op aanvraag.
De verse mast is geplaatst incl nieuwe verstaging!
Update 2-10-25; het schip heeft afgelopen weken een nieuwe CVO gekregen, incl nieuw vlakrapport met uitstekende waardes en veel complimenten van de keurmeester. Tevens is ze rondom weer vers in de 2c polyurethaan gezet en het onderwaterschip in de primer en kwalitatief hoogwaardige antifouling. Komende weken wordt de nieuwe mast klaar gemaakt en met nieuwe verstaging geplaatst. Fotos van deze hellingbeurt kunnen opgevraagd worden.
Na 17jaar van veel plezier, maar ook hard werken, draag ik de helmstok nu graag aan een ander over. Nu de kinderen nog mee willen op vakantie, willen we onze tijd graag wat meer gaan steken in zeilplezier. Binnen diezelfde lijn, is het als smid/scheepsrestaurateur goed om de boten af en toe ook eens vanuit het gebruikers-spectrum te bekijken ipv alleen maar vanuit de creeerende hoek en die balans was alweer wat jaartjes zoek.
Het gaat hier om een Groninger tjalk uit 1907 van Bijlholt uit Foxholsterbos. Afmetingen 22,76 x 4,85 en een diepgang van 85cm op de hak, 65 ton zwaar. Ondanks dat het schip aan de buitenkant bescheiden oogt qua hoogte en geen lelijk opbouw heeft, is er, behalve onder mastdek met 1.70m, overal riante stahoogte; in de roef 2.10 tot 2,20m en in het ruim 2.20 tot 2,50m.
Highlights van de afgelopen 17jaar qua onderhoud;
-11jaar geleden gestraald en in de 2 component gespoten. Sindsdien zijn er 2 schilderrondes overheen gegaan, met dezelfde producten.
-6jaar geleden; midscheeps is een flink deel van het vlak met spant en kim vervangen voor 15mm ballastvlak. Gehele onderwaterschip staal meermaals in de epoxycoat en hoog koperhoudende antifouling.
-eerste jaren van eigenaarschap veel staal vervangen rondom.
-origineel gemariniseerde DAF 575 in super staat van onderhoud, met nieuwe RVS dagtank van 150L, nieuwe schroefas en Drinkwaard beunkoeler.
-De afgelopen jaren is veel tijd besteed aan alle electra, zowel in de machinekamer als de rest van het schip; alles volgens de keuringsnormen. Alle randaparatuur incl scheidingstrafo van Matervolt. Tevens recente onderhoudsvrije accu's.
-2 jaar geleden; nieuw roer van afzelia volgens de originele afmetingen en met handgesmeed beslag. tevens met een nieuw geklonken helmstok, naar kopie van het origineel.
-3 jaar geleden; nieuwe RVS watertank en vuilwatertank; deze zijn nog niet in gebruik.
-Roef en ruimte onder mastdek zijn met brandwerende PIR geisoleerd en met grenen en merbau afgetimmerd en bankirai vloeren. In de roef is een riante zithoek en een 2 persoons bedstee. Onder het mastdek zijn 4x 1 persoons bedden en 2x 1,5 persoons bedden. In het vooronder is een 2 persoons en een 1 persoons bed; de intimmering hiervan is echter nog ongewijzigd sinds de jaren 70.
-komende maand; gerenoveerde mast.
-Dure Deens houtkachel van 22Kw(!), dit is zo'n kachel waarbij je s avonds bij t naar bed gaan er nog een blokje op legt en je s ochtend bij t ontwaken zo weer door kan stoken.
Wat er nog gedaan moet worden voor bewoning;
-keuken afbouwen; hierin is al een flinke aanzet gemaakt met eiken en RVS, met o.a. een groot RVS hoek-aanrechtblad van 4mm en ingelaste wasbak van een dure Duitse custom keukenbouwer. Reeds geinstaleerd 6 pits RVS Borretti fornuis met bijpassende afzuiger en Miele Koel/vries combinatie.
-sanitair afbouwen; hiervan zijn de wanden geplaatst, de elecra aangelegd en de nieuwe vuilwatertank gemonteerd.
-rest van het ruim invulling geven in een woonkamer-opzicht, rondom de houtkachel.
Wat moet er nog gedaan worden om te zeilen;
-nieuwe zwaarden
-opnieuw tuigen. De gerenoveerde mast krijgt komende maand nieuwe vaste verstaging en nieuwe bakstagen. De giek is in goede staat. Er is een nagenoeg nieuwe set bruin dacron grootzeil en fok waarmee 1,5 seizoen gevaren is, aanschafprijs €26.000. Deze set zeilen zit niet automatisch bij de koop van het schip in; dat zal zich moeten vertalen in de uiteindelijk overeen te komen verkoopprijs.
Half september gaat het schip de kant op voor de nieuwe CVO en daarmee ook vlak- keuring. Dan wordt teven de romp weer voorzien van verse lak en het onderwaterschip geconserveerd. Tevens gaat dan de nieuwe mast er op. De snelle beslisser zou dit moment aan kunnen grijpen om het schip in z'n geheel te komen beoordelen.
De tjalk heeft een geregistreerde museale status als varend erfgoed en is welkom binnen de schepencarousel in elke museumhaven in Nederland.
Het schip was tot 8 jaar geleden onder keur voor 20 slaap en 30 persoon dagtochten. Daarna heb ik t terug gebracht naar 12 personen. Echter tegenwoordig is het weer makkelijk om een schip terug te keuren en zou ze zo weer de charter vaart in kunnen.
Alle werkzaamheden zijn riant gedocumenteerd.
De mate van detail die in dit schip zit, maakt het tot een object voor een liefhebber en dat is dan ook degene die ik zoek om het schip over te nemen. De prijs is marktconform. In uitzonderlijke gevallen wordt een aflossingsregeling overwogen.
Prijs is ex BTW.
Meer foto s op aanvraag.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
De Kwakel
4.021x bekeken
91x bewaard
Sinds 25 aug '25
Advertentienummer: m2303512471
Populaire zoektermen
Platbodemsplatbodemsplatbodemsplatbodemsplatbodems zeeschouwplatbodems bootplatbodems bootetap 22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenfox 22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenfriendship 22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenvictoire 22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenpolar 22 in Sloepenoceaan 22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenetap 22 in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenkast in Kasten | KledingkastenChevrolet kalos in Chevroletapollo pitbike in Minibikes, Midibikes en Pitbikessnowboard schoenen maat 44 in Snowboardenvolkswagen golf stoelen in Interieur en Bekledingsmart box iptv in Mediaspelersmac 44 in Broeken en Pantalonsstihl ms 500 in Hand-tuingereedschapmickey mouse 1930 in Stripboekenrobotmaaier garage in Robotmaaiers