Ovaal bitje Jura€ 2,50
O-ringen / Revisieset Siemens EQ series, Bosch, NEFF, Gaggen
3597sinds 24 aug. '22, 10:36
€ 4,99
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 1,75
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 39,-
Kenmerken
ConditieNieuw
TypeKoffiebonen
ModelKoffiemachine
Beschrijving
Geeft jouw machine aan ‘zetgroep reinigen’ of lekt jouw zetgroep als een malle of zit je machine helemaal onder de koffieprut? Dan zijn de rubbers /o-ringen mogelijk aan vervanging toe.
De rubbers kunnen namelijk na verloop van tijd droog worden, scheuren of zelfs uitzetten! Hierdoor lekt er veel water in het lekbakje en smaakt de koffie nergens naar (de koffie moet namelijk onder druk worden geperst).
Voor de doe-het-zelvers, hobbyisten of reparateurs onder ons heb ik ook revisieset, rubbers / o-ringen beschikbaar voor de:
✔ Siemens (eq300/500/700, eq5, eq6, eq7, eq8, eq9, inbouw)
✔ NEFF
✔ Gaggenau
✔ Bosch (inbouw)
✔ Melitta (Solo, Barista, Varianza, etc.)
✔ Nivona (ook display reparatie mogelijk)
✔ Miele (CM /CVA)
✔ Jura
✔ Philips
✔ Saeco
✔ Delonghi
✔ Krups
✔ WMF - Schaerer
Let wel op: De O-ringen zijn geen Aliexpress rommel, zijn voedselveilig en hebben de juiste hardheid.
Setje A voor de Siemens EQ 5,6,7,8 kost € 4,99. Je krijgt dan voor:
Siemens, Bosch, Gaggenau, NEFF (foto 3 en foto 4)
1 x O-ring voor de zuiger van de zetgroep
2 x O-ring voor het inlaatmondstuk
1 x een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) (foto 5)
Mocht de zetgroep bij aan- en/of uitzetten water verliezen in de droesbak, dan is in veel gevallen de plunjer ring de boosdoener. Deze zit in de zetkamer (onderin de cilinder). Zie foto 2 en 10. De plunjer ring kost € 2,50.
Op mijn youtube kanaal "KoffieLaw" laat ik zien hoe je heel eenvoudig de plunjer ring kunt vervangen
Ik ben overigens de enige in Nederland die deze plunjer ring van (rode kleur) siliconen verkoopt.
Mocht je lekkage hebben bij de aansluitingen van de zetgroep of lekkage onderin de zetgroep (plunjer), dan heb ik ook een setje B beschikbaar. Deze bestaat uit:
Setje B (€ 8,99)
1 x O-ring voor de zuiger van de zetgroep
2 x O-ring voor het inlaatmondstuk
1 x een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) (foto 5)
1 x plunjer ring voor de zetkamer (foto 2 en 10)
1 x U-ring voor de uitlaat van de zetgroep (foto 11, 12 en 13)
1 x O-ring (of u-ring, hangt af voor melke machine) voor het keramisch ventiel (foto 7 en 11)
Voor de echte hardcore hobbyisten onder ons heb ik ook een setje C beschikbaar. Dit setje is een volledige revisieset van de koffiemachine en bestaat uit:
Setje C ( € 11,99)
1 x O-ring voor de zuiger van de zetgroep
2 x O-ring voor het inlaatmondstuk
1 x een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) (foto 5)
1 x plunjer ring voor de zetkamer (foto 2 en 10)
1 x U-ring voor de uitlaat van de zetgroep (foto 11, 12 en 13)
1 x O-ring(of u-ring, hangt af voor melke machine)voor het keramisch ventiel (foto 7 en 11)
3 x O-ring voor de koppeling van de koffie uitloop (foto 6)
1 x O-ring voor de thermische sensor NTC (FKM - Viton o-ring)(foto 9)
2x O-ring voor de aansluiting van het verwarmingselement (FKM - Viton 0-ring) (foto 8)
De O-ringen zijn ook los verkrijgbaar. Hieronder de prijzen:
O-ring voor de zuiger van de zetgroep
Per stuk € 1,50
Per 10 stuks € 1,-
Per 25 stuks € 0,80
Per 50 stuks € 0,75
Per 100 stuks € 0,65
O-ring voor het inlaatmondstuk
Per stuk € 1,25
Per 10 stuks € 0,85
Per 25 stuks € 0,75
Plunjer ring voor in de zetkamer (foto 2)
Per stuk € 2,50
Per 10 stuks € 2,35
Per 25 stuks € 2,00
Per 50 stuks € 1,75
Per 100 stuks € 1,50
U-ring voor de uitlaat (foto 11, 12 en 13)
Per stuk € 2,50
Per 10 stuks € 2,35
Per 25 stuks € 2,00
Per 50 stuks € 1,75
Per 100 stuks € 1,50
Verder heb ik ALLE O-ringen beschikbaar voor de EQ series. Hierbij kun je denken aan:
O-ring voor de thermische sensor NTC (FKM - Viton o-ring)(foto 9)
Per stuk € 0,49
O-ring (zitten er drie) voor de koppeling van de koffie uitloop (foto 6)
Per stuk € 0,69
O-ring voor het keramisch ventiel (foto 7)
Per stuk € 0,49
O-ring voor de waterpomp
Per stuk 0,79
O-ring voor de aansluiting van het verwarmingselement (FKM - Viton 0-ring) (foto 8)
Per stuk 1,20
Om de O-ringen in te vetten heb ik ook een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) voor € 1,50 beschikbaar (foto 5).
Staat de O-ring die jij zoekt er niet tussen? Stuur mij even een berichtje. Ik heb vrijwel alle o-ringen voor de volautomaten beschikbaar.
Verzendkosten
De verzendkosten zijn 1,75 (jouw risico op verlies) met de reguliere post en 4,50 euro met track and trace (mijn risico op verlies). Ik stuur standaard de post op met track and trace (dus 4,50 euro). Wil je dat ik opstuur met reguliere post, geef dat dan aan.
FAQ
- Mijn koffiekoekjes zijn nat. Komt dat door de zetgroep? Dat zou heel goed kunnen, maar hoeft niet. Het kan ook te maken hebben met de pomp, maler of zelfs het keramisch ventiel. In veel gevallen, is de zetgroep de boosdoener.
- In het droesbakje staat een laag met water In veel gevallen is de zetgroep de boosdoener. Het kan zijn dat de gaatjes in het zeefje dicht zitten, of het cremaventiel is verstopt, of de u-ring in de zetgroep is opgezwollen. Op mijn youtube kanaal KoffieLaw laat ik zien hoe je heel eenvoudig de plunjer ring in de zetkamer kunt verwisselen.
- De machine geeft aan: "zetgroep reinigen". Komt dat door de zetgroep? In veel gevallen wel. De zetgroep kan stroef gaan draaien door vervuiling of opgezwollen o-ringen. Hierdoor loopt de aandrijving van de zetgroep stroef waardoor de melding verschijnt. Ook kan het de aandrijving zelf zijn (komt voor, maar vaak is de zetgroep de boosdoener).
- Melding: "Water zonder koolzuur bijvullen". In veel gevallen is de flowmeter verstopt of de pomp is defect. De flowmeter schoonmaken en/of pompje vervangen om de storing eruit te halen.
- Melding: "Apparaat laten afkoelen". De kans is groot dat de koolborstels van de maler op zijn. Doorgaans gaat de foutmelding weg door de koolborstels te vervangen. Ook kan het zijn dat er iets zit in de molen (stukje plastic ofzo) waardoor de schijven zijn vastgelopen. Bij de EQ9 serie kan het ook het keramisch ventiel zijn! Op mijn youtube kanaal KoffieLaw laat ik zie hoe je heel eenvoudig de koolborstels kunt vervangen.
- De Maler blijft draaien zodra ik de machine aanzet. De printplaat is stuk. Om precies te zijn is een power mosfet doorgebrand. Printplaat kan gerepareerd worden.
- De machine slaat het maalproces over en zet koffie zonder te malen. In dat geval is de printplaat en/of de maler stuk. De maler zal waarschijnlijk kortsluiting hebben waardoor de printplaat is doorgebrand. Dus nooit een tweedehands maler kopen van iemand die er geen kaas van heeft gegeten (je blaast je printplaat dan op!). In het beste geval kan het ook zijn dat de zekering op de maler is doorgebrand, bijvoorbeeld doordat er iets vast zit in de maler en jij achter elkaar koffie hebt proberen te zetten. In dat geval dient alleen de zekering te worden vervangen. Maar goed, voordat je de machine uberhaupt aanzet, raad ik je aan de maler en de zekering te controleren met een multimeter.
- De machine ziet het water niet in het waterreservoir. controleer of het magneetje in het waterreservoir heen en weer beweegt. Is dat wel het geval, dan is de kans groot dat de sensor (binnen in de machine) voor het waterreservoir defect is.
- Melding: "Bel hotline". Deze foutmelding verschijnt in veel gevallen als het keramisch ventiel of de aandrijving defect is. Is te verhelpen. Als de aandrijving defect is, dan dient de machine volledig te worden gedemonteerd (niet het leukste klusje zal ik maar zeggen).
- Melding: "Spanning (v) te hoog of te laag". De printplaat is stuk. Om precies te zijn geeft een weerstandje een lagere waarde waardoor de melding ontstaat. Printplaat kan gerepareerd worden.
- Ik krijg geen melkschuim, maar alleen maar lauwe melk: De luchttoevoer van het keramisch ventiel is verstopt. Het 'paddenstoeltje' even doorprikken en je hebt weer melkschuim.
- Melkschuim spettert echt alle kanten op. In dat geval krijgt het systeem valse lucht. Even de slangen controleren op lekkages en/of breuken.
- De machine valt uit na het vullen van het waterreservoir. In dat geval is de kans groot dat de boiler defect is. Na controle waterreservoir gaat de boiler namelijk opwarmen.
- De machine valt uit nadat de maler de bonen heeft gemalen. In dat geval is de kans groot dat de aandrijving defect is.
- De koffie is koud. In dat geval is de zekering van de boiler doorgebrand. De boiler warmt dan niet meer op en krijg je koude koffie. In veel gevallen helpt het om de boiler te vervangen, maar zeker niet in alle gevallen. Het kan zijn dat de printplaat (triac) niet goed werkt waardoor de boiler wordt oververhit. De printplaat kan doorgaans wel worden gerepareerd.
- Melding: "Bonen bijvullen", terwijl er bonen inzitten. Je hebt dan een probleem met je maler. In veel gevallen is de gegolfde ring in de maler minder 'gegolfd'. Dus de maler uit elkaar halen, schoonmaken, koolborstels controleren (en indien nodig vervangen), invetten, gegolfde ring iets buigen, en weer in elkaar zetten. Op mijn youtube kanaal KoffieLaw laat ik zien hoe je de maler kunt reviseren en hoe je de gegolfde ring moet buiten om de problemen te verhelpen.
Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en/of opmerkingen hebben, kun je mij altijd benaderen.
Verzendkosten
De verzendkosten zijn 1,75 (jouw risico op verlies) met de reguliere post en 4,50 euro met track and trace (mijn risico op verlies). Geef bij je bestelling aan hoe je wil dat ik verzend.
Kijk ook even bij mijn andere advertenties voor meer koffiemachine O-ringen en/of gereviseerde zetgroepen!
Aankoop tips voor het kopen van een tweedehands koffiemachine of het zoeken van een goede reparateur
Het valt op dat steeds meer en meer kleine hobbyisten / reparateurs als paddenstoelen uit de grond schieten. Dagelijks worden 500 tot 700 nieuwe koffiemachine advertenties geplaatst op Marktplaats. Er is dus zoveel aanbod dat je mogelijk niet weet waar je exact op moet letten en/of wat je moet vragen aan de verkoper of reparateur. Hieronder heb ik een guide line opgesteld om je keuze (mogelijk) iets makkelijker te maken.
Particuliere verkoper
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en een wat ongenuanceerde uitspraak doen. Ik durf mijn hand voor in het vuur te steken dat merendeel van de machines die worden aangeboden iets mis mee is. In vrijwel alle gevallen gaat het om ‘verborgen gebreken’ zoals: lekkages, smaak van de koffie is belabberd (waterig), geen melkschuim (dus cappuccino is lauwe melk met koffie), koffie niet heet genoeg etc. Dus de machine kan er van buiten goed uitzien, maar dat zegt (helaas) niets over de kwaliteit van de koffie die eruit komt.
Voor de goede orde: ik zeg niet dat de verkoper liegt of bedriegt. Een particuliere verkoper weet waarschijnlijk zelf niet eens dat er iets mis is met de machine; ook als de koffie waterig is. De verkoper is de koffie gewend en denkt (waarschijnlijk) dat het normaal is.
Dus ja, koop je bij een particuliere verkoper, dan ben je feitelijk aan het gokken (ook in het geval dat je de ‘hoofdprijs’ betaalt).
Hobbyist/klein reparateur
Zoals gezegd schieten de hobbyisten en klein reparateurs als paddenstoelen uit de lucht. Vraag in ieder geval aan de verkoper (1) wat er mis was met de machine (2) welke werkzaamheden hij heeft verricht (3) en of de verkoper garantie verleent.
Veel hobbyisten bieden gereviseerde machines te koop. Maar wat is nu een ‘gereviseerde koffiemachine’? Voor de één betekent gereviseerd dat letterlijk alles van binnen nieuw is. Voor de ander betekent gereviseerd dat alleen de machine is gerepareerd of dat de rubbers van de zetgroep zijn vervangen. Dus ja, ben je voornemens om een ‘gereviseerde’ machine te kopen, vraag dan heel specifiek aan de verkoper wat hij verstaat onder gereviseerd.
Het voorgaande geldt eigenlijk ook voor garantie. Als de verkoper de machine verkoopt met garantie, vraag dan wat hij hiermee bedoelt. Als de verkoper bijvoorbeeld een garantie verstrekt van 3 maanden en de machine gaat stuk binnen 3 maanden, wordt deze dan kosteloos hersteld? Ook bijvoorbeeld als de printplaat stuk gaat (best wel prijzig en niet iedereen kan printplaten repareren)? Dus ik raad je aan om door te vragen.
Wat ook helpt is om de Marktplaats ervaringen eens te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe lang iemand koffiemachine gerelateerde diensten (verkoop/reparatie) aanbiedt. Iemand die zegt jaren ervaring te hebben, maar nauwelijks (goede) beoordelingen heeft, kun je je afvragen of je bij de juiste persoon bent.
Servicebeurt
Voor een servicebeurt kun je ook bij heel veel hobbyisten en (klein) reparateurs terecht op Marktplaats. Wil je de machine laten servicen, vraag dan welke werkzaamheden exact worden verricht voor de prijs die genoemd wordt. Bij de één is een servicebeurt de zetgroep reviseren en bij de andere een hele lijst met werkzaamheden die worden verricht. Vanaf prijzen zijn in mijn beleving misleidend (en dus een red flag). Een servicebeurt voor een Jura vanaf 75 euro, weet je bij voorbaat al dat dat bedrag naar alle waarschijnlijkheid zal worden verdubbeld. Op het moment dat de machine al bij de reparateur staat, zul je waarschijnlijk de reparateur toch niet terugfluiten als het bedrag 150 euro wordt. Dus vraag goed door wat in de prijs is begrepen.
Als bijvoorbeeld in een advertentie staat dat alle o-ringen worden vervangen, dan is dat voor mij een red flag. Ik zou dan sowieso de machine niet daarnaartoe brengen. Wist je dat er hééél veel en verschillende maten o-ringen en keerringen zich bevinden in de koffiemachine? Je denkt toch niet dat echt alles wordt vervangen toch? Ook niet logisch natuurlijk en vooral ook niet nodig. Als een reparateur alle o-ringen en keerringen wil vervangen, dan is hij een goede dag ermee bezig.
Verder heb je nog de premium servicebeurten of pakkingen. Vraag aan de reparateur wat zo’n premium servicebeurt exact inhoudt. Is dat niet gewoon een ‘grote’ servicebeurt verpakt in een wat duurder woord? Laat je overigens niet wijs maken met premium pakkingen / o-ringen of de kleur van de o-ringen. Grootste onzin dat er bestaat. In de meeste gevallen volstaat siliconen o-ringen of keerringen.
Tot slot: ik ken echt hele goede koffiemachine reparateurs, maar helaas weet ik ook dat er hééél veel beunhazen actief zijn op Marktplaats. Een goede indicatie is de tekst van de advertentie. Als de teksten letter worden gekopieerd van een advertentie en in eigen advertenties worden geplakt, dan zijn dat voor mij red flags. Ik zou niet mijn machine bij die persoon kopen, laten servicen of laten repareren. Dus zie je bijvoorbeeld mijn teksten bij een andere advertentie, dan zijn dat red flags.
De rubbers kunnen namelijk na verloop van tijd droog worden, scheuren of zelfs uitzetten! Hierdoor lekt er veel water in het lekbakje en smaakt de koffie nergens naar (de koffie moet namelijk onder druk worden geperst).
Voor de doe-het-zelvers, hobbyisten of reparateurs onder ons heb ik ook revisieset, rubbers / o-ringen beschikbaar voor de:
✔ Siemens (eq300/500/700, eq5, eq6, eq7, eq8, eq9, inbouw)
✔ NEFF
✔ Gaggenau
✔ Bosch (inbouw)
✔ Melitta (Solo, Barista, Varianza, etc.)
✔ Nivona (ook display reparatie mogelijk)
✔ Miele (CM /CVA)
✔ Jura
✔ Philips
✔ Saeco
✔ Delonghi
✔ Krups
✔ WMF - Schaerer
Let wel op: De O-ringen zijn geen Aliexpress rommel, zijn voedselveilig en hebben de juiste hardheid.
Setje A voor de Siemens EQ 5,6,7,8 kost € 4,99. Je krijgt dan voor:
Siemens, Bosch, Gaggenau, NEFF (foto 3 en foto 4)
1 x O-ring voor de zuiger van de zetgroep
2 x O-ring voor het inlaatmondstuk
1 x een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) (foto 5)
Mocht de zetgroep bij aan- en/of uitzetten water verliezen in de droesbak, dan is in veel gevallen de plunjer ring de boosdoener. Deze zit in de zetkamer (onderin de cilinder). Zie foto 2 en 10. De plunjer ring kost € 2,50.
Op mijn youtube kanaal "KoffieLaw" laat ik zien hoe je heel eenvoudig de plunjer ring kunt vervangen
Ik ben overigens de enige in Nederland die deze plunjer ring van (rode kleur) siliconen verkoopt.
Mocht je lekkage hebben bij de aansluitingen van de zetgroep of lekkage onderin de zetgroep (plunjer), dan heb ik ook een setje B beschikbaar. Deze bestaat uit:
Setje B (€ 8,99)
1 x O-ring voor de zuiger van de zetgroep
2 x O-ring voor het inlaatmondstuk
1 x een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) (foto 5)
1 x plunjer ring voor de zetkamer (foto 2 en 10)
1 x U-ring voor de uitlaat van de zetgroep (foto 11, 12 en 13)
1 x O-ring (of u-ring, hangt af voor melke machine) voor het keramisch ventiel (foto 7 en 11)
Voor de echte hardcore hobbyisten onder ons heb ik ook een setje C beschikbaar. Dit setje is een volledige revisieset van de koffiemachine en bestaat uit:
Setje C ( € 11,99)
1 x O-ring voor de zuiger van de zetgroep
2 x O-ring voor het inlaatmondstuk
1 x een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) (foto 5)
1 x plunjer ring voor de zetkamer (foto 2 en 10)
1 x U-ring voor de uitlaat van de zetgroep (foto 11, 12 en 13)
1 x O-ring(of u-ring, hangt af voor melke machine)voor het keramisch ventiel (foto 7 en 11)
3 x O-ring voor de koppeling van de koffie uitloop (foto 6)
1 x O-ring voor de thermische sensor NTC (FKM - Viton o-ring)(foto 9)
2x O-ring voor de aansluiting van het verwarmingselement (FKM - Viton 0-ring) (foto 8)
De O-ringen zijn ook los verkrijgbaar. Hieronder de prijzen:
O-ring voor de zuiger van de zetgroep
Per stuk € 1,50
Per 10 stuks € 1,-
Per 25 stuks € 0,80
Per 50 stuks € 0,75
Per 100 stuks € 0,65
O-ring voor het inlaatmondstuk
Per stuk € 1,25
Per 10 stuks € 0,85
Per 25 stuks € 0,75
Plunjer ring voor in de zetkamer (foto 2)
Per stuk € 2,50
Per 10 stuks € 2,35
Per 25 stuks € 2,00
Per 50 stuks € 1,75
Per 100 stuks € 1,50
U-ring voor de uitlaat (foto 11, 12 en 13)
Per stuk € 2,50
Per 10 stuks € 2,35
Per 25 stuks € 2,00
Per 50 stuks € 1,75
Per 100 stuks € 1,50
Verder heb ik ALLE O-ringen beschikbaar voor de EQ series. Hierbij kun je denken aan:
O-ring voor de thermische sensor NTC (FKM - Viton o-ring)(foto 9)
Per stuk € 0,49
O-ring (zitten er drie) voor de koppeling van de koffie uitloop (foto 6)
Per stuk € 0,69
O-ring voor het keramisch ventiel (foto 7)
Per stuk € 0,49
O-ring voor de waterpomp
Per stuk 0,79
O-ring voor de aansluiting van het verwarmingselement (FKM - Viton 0-ring) (foto 8)
Per stuk 1,20
Om de O-ringen in te vetten heb ik ook een klein potje (2 gram) Klüberlub 11-222 (speciale vet) voor € 1,50 beschikbaar (foto 5).
Staat de O-ring die jij zoekt er niet tussen? Stuur mij even een berichtje. Ik heb vrijwel alle o-ringen voor de volautomaten beschikbaar.
Verzendkosten
De verzendkosten zijn 1,75 (jouw risico op verlies) met de reguliere post en 4,50 euro met track and trace (mijn risico op verlies). Ik stuur standaard de post op met track and trace (dus 4,50 euro). Wil je dat ik opstuur met reguliere post, geef dat dan aan.
FAQ
- Mijn koffiekoekjes zijn nat. Komt dat door de zetgroep? Dat zou heel goed kunnen, maar hoeft niet. Het kan ook te maken hebben met de pomp, maler of zelfs het keramisch ventiel. In veel gevallen, is de zetgroep de boosdoener.
- In het droesbakje staat een laag met water In veel gevallen is de zetgroep de boosdoener. Het kan zijn dat de gaatjes in het zeefje dicht zitten, of het cremaventiel is verstopt, of de u-ring in de zetgroep is opgezwollen. Op mijn youtube kanaal KoffieLaw laat ik zien hoe je heel eenvoudig de plunjer ring in de zetkamer kunt verwisselen.
- De machine geeft aan: "zetgroep reinigen". Komt dat door de zetgroep? In veel gevallen wel. De zetgroep kan stroef gaan draaien door vervuiling of opgezwollen o-ringen. Hierdoor loopt de aandrijving van de zetgroep stroef waardoor de melding verschijnt. Ook kan het de aandrijving zelf zijn (komt voor, maar vaak is de zetgroep de boosdoener).
- Melding: "Water zonder koolzuur bijvullen". In veel gevallen is de flowmeter verstopt of de pomp is defect. De flowmeter schoonmaken en/of pompje vervangen om de storing eruit te halen.
- Melding: "Apparaat laten afkoelen". De kans is groot dat de koolborstels van de maler op zijn. Doorgaans gaat de foutmelding weg door de koolborstels te vervangen. Ook kan het zijn dat er iets zit in de molen (stukje plastic ofzo) waardoor de schijven zijn vastgelopen. Bij de EQ9 serie kan het ook het keramisch ventiel zijn! Op mijn youtube kanaal KoffieLaw laat ik zie hoe je heel eenvoudig de koolborstels kunt vervangen.
- De Maler blijft draaien zodra ik de machine aanzet. De printplaat is stuk. Om precies te zijn is een power mosfet doorgebrand. Printplaat kan gerepareerd worden.
- De machine slaat het maalproces over en zet koffie zonder te malen. In dat geval is de printplaat en/of de maler stuk. De maler zal waarschijnlijk kortsluiting hebben waardoor de printplaat is doorgebrand. Dus nooit een tweedehands maler kopen van iemand die er geen kaas van heeft gegeten (je blaast je printplaat dan op!). In het beste geval kan het ook zijn dat de zekering op de maler is doorgebrand, bijvoorbeeld doordat er iets vast zit in de maler en jij achter elkaar koffie hebt proberen te zetten. In dat geval dient alleen de zekering te worden vervangen. Maar goed, voordat je de machine uberhaupt aanzet, raad ik je aan de maler en de zekering te controleren met een multimeter.
- De machine ziet het water niet in het waterreservoir. controleer of het magneetje in het waterreservoir heen en weer beweegt. Is dat wel het geval, dan is de kans groot dat de sensor (binnen in de machine) voor het waterreservoir defect is.
- Melding: "Bel hotline". Deze foutmelding verschijnt in veel gevallen als het keramisch ventiel of de aandrijving defect is. Is te verhelpen. Als de aandrijving defect is, dan dient de machine volledig te worden gedemonteerd (niet het leukste klusje zal ik maar zeggen).
- Melding: "Spanning (v) te hoog of te laag". De printplaat is stuk. Om precies te zijn geeft een weerstandje een lagere waarde waardoor de melding ontstaat. Printplaat kan gerepareerd worden.
- Ik krijg geen melkschuim, maar alleen maar lauwe melk: De luchttoevoer van het keramisch ventiel is verstopt. Het 'paddenstoeltje' even doorprikken en je hebt weer melkschuim.
- Melkschuim spettert echt alle kanten op. In dat geval krijgt het systeem valse lucht. Even de slangen controleren op lekkages en/of breuken.
- De machine valt uit na het vullen van het waterreservoir. In dat geval is de kans groot dat de boiler defect is. Na controle waterreservoir gaat de boiler namelijk opwarmen.
- De machine valt uit nadat de maler de bonen heeft gemalen. In dat geval is de kans groot dat de aandrijving defect is.
- De koffie is koud. In dat geval is de zekering van de boiler doorgebrand. De boiler warmt dan niet meer op en krijg je koude koffie. In veel gevallen helpt het om de boiler te vervangen, maar zeker niet in alle gevallen. Het kan zijn dat de printplaat (triac) niet goed werkt waardoor de boiler wordt oververhit. De printplaat kan doorgaans wel worden gerepareerd.
- Melding: "Bonen bijvullen", terwijl er bonen inzitten. Je hebt dan een probleem met je maler. In veel gevallen is de gegolfde ring in de maler minder 'gegolfd'. Dus de maler uit elkaar halen, schoonmaken, koolborstels controleren (en indien nodig vervangen), invetten, gegolfde ring iets buigen, en weer in elkaar zetten. Op mijn youtube kanaal KoffieLaw laat ik zien hoe je de maler kunt reviseren en hoe je de gegolfde ring moet buiten om de problemen te verhelpen.
Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en/of opmerkingen hebben, kun je mij altijd benaderen.
Verzendkosten
De verzendkosten zijn 1,75 (jouw risico op verlies) met de reguliere post en 4,50 euro met track and trace (mijn risico op verlies). Geef bij je bestelling aan hoe je wil dat ik verzend.
Kijk ook even bij mijn andere advertenties voor meer koffiemachine O-ringen en/of gereviseerde zetgroepen!
Aankoop tips voor het kopen van een tweedehands koffiemachine of het zoeken van een goede reparateur
Het valt op dat steeds meer en meer kleine hobbyisten / reparateurs als paddenstoelen uit de grond schieten. Dagelijks worden 500 tot 700 nieuwe koffiemachine advertenties geplaatst op Marktplaats. Er is dus zoveel aanbod dat je mogelijk niet weet waar je exact op moet letten en/of wat je moet vragen aan de verkoper of reparateur. Hieronder heb ik een guide line opgesteld om je keuze (mogelijk) iets makkelijker te maken.
Particuliere verkoper
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en een wat ongenuanceerde uitspraak doen. Ik durf mijn hand voor in het vuur te steken dat merendeel van de machines die worden aangeboden iets mis mee is. In vrijwel alle gevallen gaat het om ‘verborgen gebreken’ zoals: lekkages, smaak van de koffie is belabberd (waterig), geen melkschuim (dus cappuccino is lauwe melk met koffie), koffie niet heet genoeg etc. Dus de machine kan er van buiten goed uitzien, maar dat zegt (helaas) niets over de kwaliteit van de koffie die eruit komt.
Voor de goede orde: ik zeg niet dat de verkoper liegt of bedriegt. Een particuliere verkoper weet waarschijnlijk zelf niet eens dat er iets mis is met de machine; ook als de koffie waterig is. De verkoper is de koffie gewend en denkt (waarschijnlijk) dat het normaal is.
Dus ja, koop je bij een particuliere verkoper, dan ben je feitelijk aan het gokken (ook in het geval dat je de ‘hoofdprijs’ betaalt).
Hobbyist/klein reparateur
Zoals gezegd schieten de hobbyisten en klein reparateurs als paddenstoelen uit de lucht. Vraag in ieder geval aan de verkoper (1) wat er mis was met de machine (2) welke werkzaamheden hij heeft verricht (3) en of de verkoper garantie verleent.
Veel hobbyisten bieden gereviseerde machines te koop. Maar wat is nu een ‘gereviseerde koffiemachine’? Voor de één betekent gereviseerd dat letterlijk alles van binnen nieuw is. Voor de ander betekent gereviseerd dat alleen de machine is gerepareerd of dat de rubbers van de zetgroep zijn vervangen. Dus ja, ben je voornemens om een ‘gereviseerde’ machine te kopen, vraag dan heel specifiek aan de verkoper wat hij verstaat onder gereviseerd.
Het voorgaande geldt eigenlijk ook voor garantie. Als de verkoper de machine verkoopt met garantie, vraag dan wat hij hiermee bedoelt. Als de verkoper bijvoorbeeld een garantie verstrekt van 3 maanden en de machine gaat stuk binnen 3 maanden, wordt deze dan kosteloos hersteld? Ook bijvoorbeeld als de printplaat stuk gaat (best wel prijzig en niet iedereen kan printplaten repareren)? Dus ik raad je aan om door te vragen.
Wat ook helpt is om de Marktplaats ervaringen eens te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe lang iemand koffiemachine gerelateerde diensten (verkoop/reparatie) aanbiedt. Iemand die zegt jaren ervaring te hebben, maar nauwelijks (goede) beoordelingen heeft, kun je je afvragen of je bij de juiste persoon bent.
Servicebeurt
Voor een servicebeurt kun je ook bij heel veel hobbyisten en (klein) reparateurs terecht op Marktplaats. Wil je de machine laten servicen, vraag dan welke werkzaamheden exact worden verricht voor de prijs die genoemd wordt. Bij de één is een servicebeurt de zetgroep reviseren en bij de andere een hele lijst met werkzaamheden die worden verricht. Vanaf prijzen zijn in mijn beleving misleidend (en dus een red flag). Een servicebeurt voor een Jura vanaf 75 euro, weet je bij voorbaat al dat dat bedrag naar alle waarschijnlijkheid zal worden verdubbeld. Op het moment dat de machine al bij de reparateur staat, zul je waarschijnlijk de reparateur toch niet terugfluiten als het bedrag 150 euro wordt. Dus vraag goed door wat in de prijs is begrepen.
Als bijvoorbeeld in een advertentie staat dat alle o-ringen worden vervangen, dan is dat voor mij een red flag. Ik zou dan sowieso de machine niet daarnaartoe brengen. Wist je dat er hééél veel en verschillende maten o-ringen en keerringen zich bevinden in de koffiemachine? Je denkt toch niet dat echt alles wordt vervangen toch? Ook niet logisch natuurlijk en vooral ook niet nodig. Als een reparateur alle o-ringen en keerringen wil vervangen, dan is hij een goede dag ermee bezig.
Verder heb je nog de premium servicebeurten of pakkingen. Vraag aan de reparateur wat zo’n premium servicebeurt exact inhoudt. Is dat niet gewoon een ‘grote’ servicebeurt verpakt in een wat duurder woord? Laat je overigens niet wijs maken met premium pakkingen / o-ringen of de kleur van de o-ringen. Grootste onzin dat er bestaat. In de meeste gevallen volstaat siliconen o-ringen of keerringen.
Tot slot: ik ken echt hele goede koffiemachine reparateurs, maar helaas weet ik ook dat er hééél veel beunhazen actief zijn op Marktplaats. Een goede indicatie is de tekst van de advertentie. Als de teksten letter worden gekopieerd van een advertentie en in eigen advertenties worden geplakt, dan zijn dat voor mij red flags. Ik zou niet mijn machine bij die persoon kopen, laten servicen of laten repareren. Dus zie je bijvoorbeeld mijn teksten bij een andere advertentie, dan zijn dat red flags.
Advertentienummer: m1877656932
Populaire zoektermen
KoffiezetapparatenKoffiezetapparatenreparatie siemens koffiemachinekoffiezetapparaat siemens porsche designsiemens porschesiemens koffiemachinesiemens eq 6 700siemens eq 700siemens eq9 s500siemens surpresso compactsiemens inbouw koffiemachinesiemens tk76k573bosch benvenuto classicsiemens eq5ansichtkaarten rek in Wenskaartenonderuit reisspel in Gezelschapsspellen | Bordspelleninxs kick lp in Vinyl | Poprolf benz bijzettafel in Tafels | Bijzettafelsrolls royce sleutelhanger in Sleutelhangersmsi mag b550 tomahawk in Desktop Pc'saluminium buizen 48 in Metalenhouten krukje ikea in Krukjesh&m poster in Kasten | Vitrinekastenbonsai esdoorn in Planten | Bomen