Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Seat Exeo Aanbod - Tweedehands en nieuw te koop

Informatie

Seat Exeo

Wil je een Seat occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Seat modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

  • De Exeo brak met de Seat-traditie waarbij modellen vernoemd worden naar Spaanse plaatsen. 'Exeo' komt van het Latijnse 'exire' en betekent zoiets als 'ik ga verder'.
  • Bij het maken van de Exeo hebben 1200 vrachtwagens gedurende twee maanden 24 uur per dag tussen Duitsland en Spanje heen een weer gereden om de gehele productielijn te verhuizen.
  • De nieuwste Seat Toledo hatchback en de Seat Leon ST, die qua formaat in de buurt komen van de Exeo's, zouden gezien kunnen worden als officieuze opvolgers.

Exeo: eindelijk een Seat middenklasser

Spaanse autobouwer Seat, die al sinds 1950 bestaat, heeft auto's in verschillende segmenten geproduceerd, en veel succes gehad met de Ibiza en de Leon. De middenklasse-categorie was echter nog onontgonnen gebied. In het door zakelijke bestuurders gedomineerde D-segment had het Spaanse merk nog geen eigen auto geïntroduceerd. Totdat in 2009 de Seat Exeo verscheen. Hoewel er afgevraagd kan worden of de Exeo echt als een eigen auto van Seat kan worden gezien. Degelijk is de auto zeker, en hij heeft veel te bieden voor relatief weinig geld, maar in feite is het gewoon een licht aangepaste A4, van automerk Audi, dat net als Seat onderdeel is van de Volkswagen-groep.

Audi A4-bewerking geen groot succes

Eigenlijk is er heel weinig mis met de Seat Exeo, die gebruik maakt van het platform en de onderdelen van een vorige generatie Audi A4. Seat bracht wat wijzigingen aan de voor- en achterkant aan, en motorisch werd er nog wat geüpdated, wat resulteerde in een - voor Audi-kenners - vertrouwd uitziende en ouderwets goed rijdende middenklasser, die zelfs op verschillende punten zijn voorvader nog weet te verbeteren. Hoewel de productiekosten laag waren, en Seat de Exeo als een overgangsmodel zag, moeten de verkoopcijfers van de Exeo teleurstellend zijn. Zo zijn er Nederland in totaal iets minder dan tweeduizend exemplaren verkocht van de capabele middenklasser. Weinig verrassend dus, dat Seat in 2013 heeft besloten te stoppen met de productie van de Exeo.

Soepel schakelen en beter onderstel

De Audi A4 was al een uitstekende auto, die ook nu nog veel plezier moet kunnen bieden aan potentiële autokopers, dus een opgefriste versie van deze oude glorie is eigenlijk alleen maar goed nieuws. De Exeo kreeg benzinemotoren (meestal met turbo) met drie verschillende literinhouden: een 1.6, 1.8, en 2.0, met een vermogen variërend van 102 pk tot 200 pk. De drie dieselmotoren zijn allemaal 2.0 liter common-rail motoren, met 120, 143, of 170 pk. Deze laatste motoren kunnen zorgen voor de bekende turbodiesel boost, maar de nauwkeurig afgestemde motor heeft deze turbo niet eens altijd nodig. De Exeo trekt in ieder geval sneller op dan de soortgelijke 2.0 TDI die in de A4 zit. Ook de kwaliteit van het schakelen is beter in de Exeo: dit gaat erg precies en soepel. Verder is men erin geslaagd de voorkant van de Exeo wat minder beweeglijk te maken dan dat van de A4. Wellicht komt dit wel door het vervangen van originele A4 onderdelen in het onderstel door onderdelen uit de Audi A6.

Sedan, Station, Handbak, CVT

Aanvankelijk zou er alleen een sedanversie verschijnen van de Exeo, maar later is hier ook nog een stationwagon bij gekomen: de Exeo ST, uiteraard gebaseerd op de stationuitvoering van de A4: de A4 Avant. Daarbij zijn er in 2011 in Nederland ook Exeos beschikbaar gekomen met een zeventraps (automatische) CVT-transmissie. De Exeo was beschikbaar in de uitrustingsniveaus Reference, Stylance, Sport, Businessline High, en Businessline Executive.

Comfortabel maar niet zo gretig

De Exeo rijdt over het algemeen comfortabel, en hij gedraagt zich ook prima in de bochten, al kan hij zich niet meten met een Ford Mondeo en stuurt hij ook niet zo strak als een Ibiza of Leon. De sportiviteit en gretigheid die toch een beetje bij Seat horen, zijn niet bepaald terug te vinden in de Exeo. Er is ook weinig geluid van de motor bij hoge snelheden, wat enerzijds prettig is, maar anderzijds de bestuurder niet het gevoel geeft zich in een krachtige auto te bevinden. Het interieur is een hele verbetering ten opzichte van de gebruikelijke afwerking van Seat-modellen. Geen wonder, want het dashboard is bijna één op één overgenomen van de Audi A4 cabriolet. De ruimte achterin en in de kofferbak valt alleen wel wat tegen voor een auto in deze klasse. De basisuitrusting van de Exeo is daarentegen best aardig, met standaard bijvoorbeeld 16 inch lichtmetalen velgen en licht- en regensensoren. En dat voor een prijs die een stuk lager ligt dan die van premiummerk Audi.

Tweedehands Seat Exeo kopen

Alle goede kwaliteiten van de Exeo ten spijt, heeft het niet mogen baten. Nieuwe Exeos zullen er niet meer bijkomen. Gelukkig is er voor de liefhebber nog wel uit te zoeken tussen de Exeo occasions. Voor zo'n 11.000 euro heeft u al een prima exemplaar te pakken. Als u zuinig wilt rijden, kiest u echter wel bij voorkeur voor een dieselmotor. Deze is voorzien van een B-label, terwijl de benzineuitvoeringen het moeten doen met een C- of een D-label. Mogelijke andere auto's om te overwegen zijn bijvoorbeeld een tweedehands Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazda 6, of Citroën C5.