Seat Leon
Wil je een Seat occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Seat modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
- De Seat Leon is vernoemd naar een gemeente en hoofdstad met dezelfde naam in het Noordwesten van Spanje.
- Vanaf de introductie in 1999 tot aan het jaar 2012 zijn er al wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren van de Leon verkocht.
- In 2008 kwam Seat Nederland met een ongelooflijke primeur: een Leon Cupra 310 Limited Edition, die met 310 pk en een topsnelheid van 259 km per uur geldt als de snelste Seat ooit.
De Leon: Seats compacte middenklasser
De Leon is het aanbod van Spaanse autobouwer Seat in het dichtbevolkte c-segment, waar grootheden als de Opel Astra, de Ford Focus, en vooral de Volkswagen Golf al jaren lang de scepter zwaaien. Hoewel de Ibiza al tijden het best verkopende model is van Seat, is de Leon ook absoluut een succesnummer te noemen. Niet dat de Golf veel gevaar loopt, of dat Volkswagen hier überhaupt rouwig om zou zijn, want de auto's zijn allemaal onderdeel van dezelfde familie. Dat niet alleen, maar de Leon heeft, net als de Skoda Octavia en de Audi A3, al jaren dezelfde technische basis als de Golf. Van binnen is de Leon dus, zoals bij alle Seats, op en top Duitse degelijkheid, maar dan wel met een uitgesproken Seat-sausje.
Goede Leon verkopen
Het Spaanse Seat is al sinds 1983 in Nederland, maar introduceerde pas in het jaar 2000 hun eerste auto in het belangrijke segment van de compacte middenklasse: de Leon. Het werd al snel een groot succes en het is, na de Ibiza, tot op heden het best verkochte model van Seat. Tot en met 2012 zijn er 41.399 Leons verkocht in Nederland. Wel was de verkoop de laatste jaren duidelijk aan het afnemen. Het werd duidelijk tijd voor een nieuwe generatie Leon (de derde), die weer goed mee kan komen met zijn moderne concurrenten. Deze is er in 2012 dan ook gekomen, in een lichtere, kortere gedaante, en met een grotere wielbasis. De auto heeft meer ruimte achterin gekregen, en de afwerking van het interieur is kwalitatief weer hoogwaardiger geworden. De derde Leon is volwassen en uitgebalanceerd, en biedt meer dan ooit een serieus alternatief voor de Golf. Gelukkig zonder zijn eigen flair en sportieve rij-eigenschappen te verliezen.
Sportief en Veilig
Sportiviteit is zo'n beetje synoniem aan het merk Seat, en dit geldt ook voor de Leon. De wijze waarop Seat-modellen doorgaans verschijnen van hun Volkswagen-evenknieën, is de uitstraling van de carrosserie, en de afstelling van het onderstel. Zo is het onderstel van de Leon meestal een stuk stijver dan dat van een Golf, wat het stuurgedrag direct maakt, en de wegligging optimaal. Wel gaat dit ten koste van het comfort. Oneffenheden in het wegdek zullen door de harde vering een stuk eerder gevoeld worden. Het is een afweging die iedere potentiële koper zelf zal moeten maken. Hoewel het interieur in Seats vaak kwalitatief een generatie achterloopt bij de gelijkwaardige modellen van Volkswagen zelf, zit het met de hardware en rijprestaties in ieder geval wel goed. Ook is de auto alleszins veilig, met 4 en 5 behaalde sterren in de Euro NCAP-botstest, voor respectievelijk de tweede en derde generatie Leon. Voor de Leon uit 2012 zijn er handige en veilige technologische snufjes als een vermoeidheidsherkenningssysteem en rijbaanassistentie voorhanden.
Motoren en uitvoeringen
Het aanbod van verschillende motoren en uitrustingsniveaus van de Leon is - zeker door de jaren heen - duizelingwekkend. Er kon en kan gekozen worden, als gebruikte Leons erbij worden gerekend, voor precies de gewenste kracht en zuinigheid van een specifieke motor. Zoals een 1.2 liter TFSI of 1.8 liter TSI benzinemotor, een 1.6 liter LPG motor, of een 1.9 liter of 2.0 liter TDI dieselmotor (met turbo), die verantwoordelijk zijn voor van alles van een bescheiden 85 tot een intimiderende 286 pk. En natuurlijk kan er desgewenst in plaats van een handbak gekozen worden voor een Leon met automaat. Sinds 2008 zijn er ook een zuinige Ecomotive-uitvoeringen beschikbaar, Seats versie van Volkswagens Bluemotion-technologie.
De uitrustingsniveaus van de Leon hebben namen als Reference, Sport, Stylance, en Style Business, en bieden opties als parkeer- en regensensoren, 18 inch lichtmetalen velgen, en een panoramisch zonnedak. De prestaties van de verschillende modellen zijn doorgaans uitstekend, al kan er bij de oudere generaties het beste minstens voor een 1.6 motor gekozen worden, om een beetje vlot vooruit te komen. Tot de meest sportieve en krachtige modellen behoren de FR en Cupra (wat staat voor 'Cup Racing')-uitvoeringen.
Station, driedeurs, en elektrische Leon
Op motorisch en stilistisch vlak zijn de opties altijd legio geweest; wat carrosserievarianten betreft echter totaal niet. De Seat Leon was altijd slechts beschikbaar in een vijfdeurs-versie. Dit is veranderd met de derde generatie, die nu tevens verkrijgbaar is met drie deuren: de Leon SC. Daarnaast staat er ook nog een stationcar op het programma. Nog opwindender is de geplande plug-in hybride-versie van de Leon - de Twin Drive Ecomotive - die waarschijnlijk in 2015 zal verschijnen. Het is Seats eerste stap naar een volledig elektrische auto.