Richard Orlinski (1966) - Collection : Les Schtroumpfs€ 1,00
Beschrijving
De eerste editie van Giuseppe D'Alessandro's 'Paragone de' Cavalieri' uit 1711 bevat prachtige illustraties en waardevolle inhoud over paardrijkunst, perfect voor liefhebbers van geschiedenis en equitatietechnieken.
IN FOLIO - RIJK GEÏLLUSTREERD - EEN VAN DE ZELDZAAMSTE EN BELANGRIJKSTE WERKEN OVER PAARDRIJDEN
Prima editie van dit zeer belangrijke werk over het paardrijden, de verzorging van het paard, de geschiedenis en de techniek van het schermen.
La Pietra paragone de’ cavalieri is een meesterwerk van het late Italiaanse barok dat technische traktaten, marinistische poëzie en ridderscultuur combineert, en een unieke blik biedt op de ruiterswereld van het Koninkrijk Napels. Opgedeeld in vijf boeken behandelt het werk het rijden, het bitgebruik, de variëteit aan teugels, de complexe manegecurves (de "circles of torni") en de geneeskunde van het paard. Alles wordt vergezeld door een indrukwekkend iconografisch apparaat: 140 full-page kopergravures, waaronder portretten van Napolitaanse schermers, merken van paardrassen, allegorische figuren, en zelfs een door Dürer geïnspireerde neushoorn.
Verschijnende tekst vanaf het begin door het publiek geprezen, had veel succes onder edelen, schermers en geleerden in veterinaire wetenschappen.
Cfr. Bibl. generale della scherma, 59-60; Brunet I, 159; D'Afflitto, 212, de opere «werd het publiek eerder met applaudisseren ontvangen», ook vanwege de rijke iconografische uitrusting: veel illustraties van manoeuvreerwegen, dieren (inclusief de rinocerot [sic!] van.Dureria-inspiratie), portretten van beroemde Napolitanen in het schermen uit die tijd, zowel te paard als half-lijf, en een ongelooflijk breed assortiment van teugels. Huth p. 28. Brunet I, 159. Graesse I, 68.
Een exemplaar te koop online voor EUR 25.000,00
Conditierapport
In-folio (mm 355x225). Over het algemeen zeer goed bewaarde kaarten, inclusief voorkant, portret en titelpagina onaangetast, plus 140 houtsneden, allemaal intact en perfect ingekleurd.
Fysiologische bruinverkleuring in de tekst, absoluut niet storend.
De 142 gravures, naast de titelpagina, zijn compleet en goed bewaard gebleven.
Perfect bewaard gebleven dubbele schutbladen (2 + 2), met een oud handgeschreven exlibris op de voorzijde van het eerste schutblad.
Contropiatti op beschilderd karton oorspronkelijk. Gouden gekleurde sneden en droog gesneden.
Van pagina 63 tot pagina 73, professioneel herstel met verlies van enkele woorden in titels en tekst, geen illustraties betrokken.
Zeer verfijnde hedendaagse binding in volledig leer, rijkelijk versierd met goud. Rug met 6 nerven, met titel en gravures in goud. Voorplat afgebeeld met "twee mooie en nobele ruinieren" en een portret van de auteur, beide in gravure; schutblad ongeschonden, versierd met een groot houtsnijwerkornament.
Eén exemplaar met een wit L2-kaart, correct genummerd 47 aan de voorzijde en 48 aan de achterzijde. Twee platen uit de tabellen tussen pagina 342 en 345, editoriaal genummerd als pagina's (343-344).
Errata p. (5)-((6) a fronte. Pp. 12nn. 402; (4).
Volledige titels en auteurs
Pietra paragone der ridders, [.] verdeeld in vijf boeken.
In Napels, Domenico-Antonio Parrino, 1711
Giuseppe D'Alessandro
Inhoud
In 1711 publiceerde Giuseppe D'Alessandro in Napels de Steenvergelijking van de ridders, een samenhangend werk dat sonnetten, brieven en traktaten van diverse aard bevat. Het idolatrische beeld van het paard, het middelpunt van een bijzonder equestrian microkosmos, vormt het coördinerende element van de verzameling die afwisselt met liefdes-sonnetten en filosofisch geïnspireerde werken, die de glorie en de deugden van de edele viervoeters verheerlijken. Dit omvat ook traktaten over de manier waarop hun "ziekten" moeten worden verzorgd, en zelfs gravures van de merktekens van de meest vooraanstaande rassen in het Koninkrijk Napels. In het fleurige bestiarium van de barokke lyriek vertegenwoordigt het paard inderdaad een constante aantrekkingspool, van de sonnetten van Marino, Preti, Fontanella, Bruni tot aan het late chansons van D'Alessandro, dat modi en thema's van een dichtkunst die de eindfase nadert, omarmt en voorstelt.
De auteur behoort tot de rij van navolgers van het marinisme, dat de poëtiek van het bizarre, het extravagante en het zwerversdoen tot de uiterste consequenties doorvoert, en de toon en situaties van de eerste barok verheft. Hij beperkt zich niet alleen tot het bewonderen van de snelle en vurige sprong van de "vliegende ruiter" (vgl. Aan een paard), maar wijt ook ode's en hymnes aan het zadel, de stijgbeugel en de sporen. Vooral gefascineerd door de dynamiek van het dier, onstuimig en trappelend, combineert hij traditionele metaforen zoals "manenwind" met de gedurfde tegenstelling "aardsvlieger" (vgl. Aan een zeer snel en nobel paard) om de niet te stoppen sprong van het galopperende paard af te beelden.
Daarnaast wordt in de late barokke stijl de nadruk gelegd op de uitgesproken bewering die D'Alessandro aan het einde van de sonnet richt aan het geliefde paard: "Per te acquistan onore i fogli miei" en de uitgebreide slotmetafoor: "Il dorso tuo non è se non ch'un soglio / Per gli eroi coronati e semidei". Naast composities geïnspireerd door een ongelooflijke ruiterij-innologie, worden enkele liefdessonnetten gepresenteerd die de gebruikelijke thema's van de zeventiende-eeuwse erotische lyriek variëren met de celebratieve serie van een mooie vrouw te paard, van een paard dat gestopt wordt door een mooie vrouw, en soortgelijke, maar bevatten ze eenvoudige woordspelingen: "Moro per donna mora" (vgl. Voor een donkere vrouw), waarin de uitgebreide uitdrukkingen van het conceptualisme worden teruggebracht tot gestileerde standaarduitdrukkingen.
Giuseppe D'Alessandro werd in 1656 geboren in Pescolanciano (provincie Campobasso), in "citeriore Aprutio", uitgehuwd door hertog Fabio en Isabella Amendola. Na de vroege dood van zijn broer werd hij de derde hertog en zevende baron van de domeinen Pescolanciano, Carovilli, Castiglione, Pietrabbondante, Civitanova, Civitavecchia. Aan deze domeinen werden de dorpen Roccaraso, Castelgiudice en Roccacinquemila toegevoegd, die door de bruid van D., de barones A. M. Marchesani, van Salernoanse afkomst, werden ingebracht als bruidsschat.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
IN FOLIO - RIJK GEÏLLUSTREERD - EEN VAN DE ZELDZAAMSTE EN BELANGRIJKSTE WERKEN OVER PAARDRIJDEN
Prima editie van dit zeer belangrijke werk over het paardrijden, de verzorging van het paard, de geschiedenis en de techniek van het schermen.
La Pietra paragone de’ cavalieri is een meesterwerk van het late Italiaanse barok dat technische traktaten, marinistische poëzie en ridderscultuur combineert, en een unieke blik biedt op de ruiterswereld van het Koninkrijk Napels. Opgedeeld in vijf boeken behandelt het werk het rijden, het bitgebruik, de variëteit aan teugels, de complexe manegecurves (de "circles of torni") en de geneeskunde van het paard. Alles wordt vergezeld door een indrukwekkend iconografisch apparaat: 140 full-page kopergravures, waaronder portretten van Napolitaanse schermers, merken van paardrassen, allegorische figuren, en zelfs een door Dürer geïnspireerde neushoorn.
Verschijnende tekst vanaf het begin door het publiek geprezen, had veel succes onder edelen, schermers en geleerden in veterinaire wetenschappen.
Cfr. Bibl. generale della scherma, 59-60; Brunet I, 159; D'Afflitto, 212, de opere «werd het publiek eerder met applaudisseren ontvangen», ook vanwege de rijke iconografische uitrusting: veel illustraties van manoeuvreerwegen, dieren (inclusief de rinocerot [sic!] van.Dureria-inspiratie), portretten van beroemde Napolitanen in het schermen uit die tijd, zowel te paard als half-lijf, en een ongelooflijk breed assortiment van teugels. Huth p. 28. Brunet I, 159. Graesse I, 68.
Een exemplaar te koop online voor EUR 25.000,00
Conditierapport
In-folio (mm 355x225). Over het algemeen zeer goed bewaarde kaarten, inclusief voorkant, portret en titelpagina onaangetast, plus 140 houtsneden, allemaal intact en perfect ingekleurd.
Fysiologische bruinverkleuring in de tekst, absoluut niet storend.
De 142 gravures, naast de titelpagina, zijn compleet en goed bewaard gebleven.
Perfect bewaard gebleven dubbele schutbladen (2 + 2), met een oud handgeschreven exlibris op de voorzijde van het eerste schutblad.
Contropiatti op beschilderd karton oorspronkelijk. Gouden gekleurde sneden en droog gesneden.
Van pagina 63 tot pagina 73, professioneel herstel met verlies van enkele woorden in titels en tekst, geen illustraties betrokken.
Zeer verfijnde hedendaagse binding in volledig leer, rijkelijk versierd met goud. Rug met 6 nerven, met titel en gravures in goud. Voorplat afgebeeld met "twee mooie en nobele ruinieren" en een portret van de auteur, beide in gravure; schutblad ongeschonden, versierd met een groot houtsnijwerkornament.
Eén exemplaar met een wit L2-kaart, correct genummerd 47 aan de voorzijde en 48 aan de achterzijde. Twee platen uit de tabellen tussen pagina 342 en 345, editoriaal genummerd als pagina's (343-344).
Errata p. (5)-((6) a fronte. Pp. 12nn. 402; (4).
Volledige titels en auteurs
Pietra paragone der ridders, [.] verdeeld in vijf boeken.
In Napels, Domenico-Antonio Parrino, 1711
Giuseppe D'Alessandro
Inhoud
In 1711 publiceerde Giuseppe D'Alessandro in Napels de Steenvergelijking van de ridders, een samenhangend werk dat sonnetten, brieven en traktaten van diverse aard bevat. Het idolatrische beeld van het paard, het middelpunt van een bijzonder equestrian microkosmos, vormt het coördinerende element van de verzameling die afwisselt met liefdes-sonnetten en filosofisch geïnspireerde werken, die de glorie en de deugden van de edele viervoeters verheerlijken. Dit omvat ook traktaten over de manier waarop hun "ziekten" moeten worden verzorgd, en zelfs gravures van de merktekens van de meest vooraanstaande rassen in het Koninkrijk Napels. In het fleurige bestiarium van de barokke lyriek vertegenwoordigt het paard inderdaad een constante aantrekkingspool, van de sonnetten van Marino, Preti, Fontanella, Bruni tot aan het late chansons van D'Alessandro, dat modi en thema's van een dichtkunst die de eindfase nadert, omarmt en voorstelt.
De auteur behoort tot de rij van navolgers van het marinisme, dat de poëtiek van het bizarre, het extravagante en het zwerversdoen tot de uiterste consequenties doorvoert, en de toon en situaties van de eerste barok verheft. Hij beperkt zich niet alleen tot het bewonderen van de snelle en vurige sprong van de "vliegende ruiter" (vgl. Aan een paard), maar wijt ook ode's en hymnes aan het zadel, de stijgbeugel en de sporen. Vooral gefascineerd door de dynamiek van het dier, onstuimig en trappelend, combineert hij traditionele metaforen zoals "manenwind" met de gedurfde tegenstelling "aardsvlieger" (vgl. Aan een zeer snel en nobel paard) om de niet te stoppen sprong van het galopperende paard af te beelden.
Daarnaast wordt in de late barokke stijl de nadruk gelegd op de uitgesproken bewering die D'Alessandro aan het einde van de sonnet richt aan het geliefde paard: "Per te acquistan onore i fogli miei" en de uitgebreide slotmetafoor: "Il dorso tuo non è se non ch'un soglio / Per gli eroi coronati e semidei". Naast composities geïnspireerd door een ongelooflijke ruiterij-innologie, worden enkele liefdessonnetten gepresenteerd die de gebruikelijke thema's van de zeventiende-eeuwse erotische lyriek variëren met de celebratieve serie van een mooie vrouw te paard, van een paard dat gestopt wordt door een mooie vrouw, en soortgelijke, maar bevatten ze eenvoudige woordspelingen: "Moro per donna mora" (vgl. Voor een donkere vrouw), waarin de uitgebreide uitdrukkingen van het conceptualisme worden teruggebracht tot gestileerde standaarduitdrukkingen.
Giuseppe D'Alessandro werd in 1656 geboren in Pescolanciano (provincie Campobasso), in "citeriore Aprutio", uitgehuwd door hertog Fabio en Isabella Amendola. Na de vroege dood van zijn broer werd hij de derde hertog en zevende baron van de domeinen Pescolanciano, Carovilli, Castiglione, Pietrabbondante, Civitanova, Civitavecchia. Aan deze domeinen werden de dorpen Roccaraso, Castelgiudice en Roccacinquemila toegevoegd, die door de bruid van D., de barones A. M. Marchesani, van Salernoanse afkomst, werden ingebracht als bruidsschat.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
1x bekeken
0x bewaard
Sinds 12 sep '25
Advertentienummer: a1517930904
Populaire zoektermen
oude boekenAntiek | Boeken en Bijbelskarl may boekenoude bijbelszeldzame boekenrussische boekenjules verne boekenantiek fotoalbumcharles dickens boekentarzan boekenantiek surinamecharles dickens boekenoude leren boekengeneeskunde boekencamper wegens omstandigheden in Campersjoolz 3 in 1 in Kinderwagens en Combinatieshobby 1996 in Caravan Inkoopoude speelgoed autootjes in Speelgoed | Speelgoedvoertuigenbrandweer decoratie in Modelauto's | 1:87schagen in Stacaravansbandschuurmachine metaal in Gereedschap | Schuurmachinesgeorge steiner in Literatuursomfy afstandbediening in Afstandsbedieningenputter in Golf