vintage Murano glas Schaal centerpiece kunst Floraal design€ 19,95
Beschrijving
afmeting: 17*9 cm
met origineel sleutel
Een rijtuigklok, ook wel bekend als reiseklok, koetsklok of pendule d'officier (officier's klok in het Frans), is een draagbare klok die oorspronkelijk ontworpen was om mee te nemen op reis, met name in rijtuigen (koetsen). Ze werden populair in de 18e en 19e eeuw, toen reizen nog een hele onderneming was en het belangrijk was om de tijd bij te houden.
De strakke, rechthoekige vorm met het beugeltje doet denken aan de late 19e en vroege 20e eeuw (circa 1880-1920).
Het frame is waarschijnlijk van kopen/messing. De uurwerken zijn ingebouwd in een stevige kast om ze te beschermen tegen schokken en stoten tijdens het transport. Deze kasten zijn vaak gemaakt van messing,
De wijzerplaat is wit met zwarte Romeinse cijfers. De glazen panelen beschermen de wijzerplaat en het mechanisme.
Handvat: Het handvat aan de bovenkant is een typisch kenmerk van dit type klok.
Romeinse cijfers: De wijzerplaat is voorzien van Romeinse cijfers.
Glazen panelen: De glazen panelen aan de zijkanten, voor- en achterkant zorgen ervoor dat het mechanisme zichtbaar is (of was).
Rijtuigklokken hebben vrijwel altijd een mechanisch uurwerk dat met de hand moet worden opgewonden. Ze hebben vaak een gangreserve van 8 dagen, wat betekent dat ze één keer per week opgewonden moeten worden.
Het klok verkeert in goede staat met lichte gebruikssporen conform de leeftijd.
De foto's maken integraal deel uit van de beschrijving, Nederlandse handleiding.
de verzendkosten zijn voor de koper. (Binnen nederland 7.25 Euro tot 10kg). Er zijn nog meer advertenties van mij en kijk daar ook even. Zo kunt je evt. verzendkosten besparen.
met origineel sleutel
Een rijtuigklok, ook wel bekend als reiseklok, koetsklok of pendule d'officier (officier's klok in het Frans), is een draagbare klok die oorspronkelijk ontworpen was om mee te nemen op reis, met name in rijtuigen (koetsen). Ze werden populair in de 18e en 19e eeuw, toen reizen nog een hele onderneming was en het belangrijk was om de tijd bij te houden.
De strakke, rechthoekige vorm met het beugeltje doet denken aan de late 19e en vroege 20e eeuw (circa 1880-1920).
Het frame is waarschijnlijk van kopen/messing. De uurwerken zijn ingebouwd in een stevige kast om ze te beschermen tegen schokken en stoten tijdens het transport. Deze kasten zijn vaak gemaakt van messing,
De wijzerplaat is wit met zwarte Romeinse cijfers. De glazen panelen beschermen de wijzerplaat en het mechanisme.
Handvat: Het handvat aan de bovenkant is een typisch kenmerk van dit type klok.
Romeinse cijfers: De wijzerplaat is voorzien van Romeinse cijfers.
Glazen panelen: De glazen panelen aan de zijkanten, voor- en achterkant zorgen ervoor dat het mechanisme zichtbaar is (of was).
Rijtuigklokken hebben vrijwel altijd een mechanisch uurwerk dat met de hand moet worden opgewonden. Ze hebben vaak een gangreserve van 8 dagen, wat betekent dat ze één keer per week opgewonden moeten worden.
Het klok verkeert in goede staat met lichte gebruikssporen conform de leeftijd.
De foto's maken integraal deel uit van de beschrijving, Nederlandse handleiding.
de verzendkosten zijn voor de koper. (Binnen nederland 7.25 Euro tot 10kg). Er zijn nog meer advertenties van mij en kijk daar ook even. Zo kunt je evt. verzendkosten besparen.
Advertentienummer: m2304477922241sinds 27 aug. '25, 20:27
Populaire zoektermen
Antiek | Klokkenzaanse klokstaande klokpendule klokwarmink klokkentempus fugit klokfriese marktplaatsoude klokkenschippertje klokchristiaan huygens klokregulateur klokorfac klokkienzle klokklok inkoopkenwood stereoset in Stereo-setskawasaki zzr 600 motor in Motoren | Kawasakirubber vijverfolie in Vijversbeurer weegschaal in Weegschalenhandrem handgas in Opelboog links in Handboogschietenkostal in Zonnepanelen en Toebehorenmercedes sierlijsten in Carrosserie en Plaatwerklego winkelcentrum in Speelgoed | Duplo en Legozippo slim in Rookartikelen, Aanstekers en Luciferdoosjes