Le journal des dames et des demoiselles (1854)€ 7,50
Beschrijving
Zeldzame sephia krijt litho 'De Schaapherder' van Jozef Israels (1824-1911), gedrukt in 1912. Gesigneerd in de druk, linksonder. Afmetingen met originele lijst: 48 x 40 cm, zonder lijst: 33 x 23.5 cm.
Vereniging Rembrandt kocht recent het originele olieverfschilderij van deze litho. De litho is zeldzaam; een exemplaar bevindt zich in een Duits museum. (Driland museum Gronau / Westfalen).
Ingelijst door PH de Vogel, een lijstenfabriek in Groningen actief vanaf ongeveer 1870 (Lambert de Vogel lijstenmakerij/kunsthandel) maar in1913 nam Philippe de Vogel de kunsthandel van zijn vader Lambertus over.
De litho is dus gedrukt in 1912 in Amsterdam en daarna werd het ingelijst in Groningen en aangezien Jozelf Israëls in Groningen werd geboren, past dit dus precies in de juiste periode.
Aan de achterkant was 1 spijker los. Je kunt dan zien dat er een litho in zit met daarachter weer een dik karton en daarvoor de litho. Ik durf het niet verder te openen, want dan scheurt de achterkant af.. Het geheel is voorzien van glas in de lijst.
In de vergelijkbare litho in het Duitse museum is de litho er wel uitgehaald. Dan is dit te lezen; Onder de afbeelding zijn de gegevens van de fabrikant afgedrukt: "Vereeniging tot bevordering von beeldende kunsten 1912". Rechts staat de naam van de uitgever: "Photogravure en Printing van Roeloffzen-Hübner en van Santen Amsterdam". Het blad heeft als ondertitel “Jozef Israel’s Schaapherder”.
Als het nodig is dan haal ik de achterkant eraf en dan zou bovenstaande tekst bij de afbeelding moeten staan.
Biografie:
Jozef Israëls (Groningen, 27 januari 1824 – Den Haag, 12 augustus 1911) was een van de belangrijkste Nederlandse schilders uit de Haagse School. Hij was niet alleen schilder, hij maakte ook etsen en lithografieën en schreef. Als pseudoniem gebruikte hij J. Maalman.
Leven en werk
Israëls was van Joodse afkomst. Hij kreeg vanaf zijn elfde les van landschapsschilder Jacob Bruggink, die verbonden was aan de Academie Minerva te Groningen. J.J.G. van Wicheren was zijn tweede leermeester in 1836 en in 1838 kreeg hij schilderles van Cornelis Bernardus Buijs.
Hij was nauwelijks achttien jaar, toen hij in de leer ging bij Jan Adam Kruseman en bij Jan Willem Pieneman te Amsterdam. Hij bleef er wonen, behalve tijdens een paar onderbrekingen, tot 1871. Hierna woonde en werkte hij in Den Haag.
Van 1845 tot 1847 verbleef hij in Parijs. In het atelier van de Franse François-Édouard Picot werd hem het romantische historieschilderen bijgebracht. Louis Gallait en de Franse Nederlander Ary Scheffer oriënteerden hem eveneens op het Romanticisme. Ook Horace Vernet, Paul Delaroche en James Pradier bepaalden zijn oorspronkelijke werk toen hij op de École des beaux-arts in Parijs studeerde. Hij ontmoette er ook Jan Jongkind en de schilders van Barbizon.
Terug in Den Haag waren het zijn voorstellingen van eenvoudige mensen, vooral uit het vissersleven van Zandvoort en Katwijk aan Zee, die tot zijn roem zouden leiden. Hierbij was zijn keuze enigszins beperkt, terwijl de sfeer overheersend was. Een van zijn eerste vissersschilderijen was Langs moeders graf uit 1856. Creaties van zijn hand zijn het pathetische Verdronken Visser uit 1861, in de National Gallery van Londen, het romantische The Cottage Madonna uit 1867, in het Institute of Arts van Detroit, naast zijn landschappen als Na de Storm, ook uit 1867, in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Thema's uit het judaïsme, als Joodse bruiloft uit 1903, bij het Joods Historisch Museum in bruikleen van het Amsterdamse Rijksmuseum, getuigen van zijn Joodse achtergrond.
Na 1871, toen hij in Den Haag ging wonen, raakte hij nauw bevriend met Hendrik Willem Mesdag. Ze waren in 1876 samen betrokken bij de oprichting van de Hollandsche Teekenmaatschappij en speelden een voorname rol in het Haagse Pulchri Studio. In 1903 begeleidden ze, samen met Willem Maris, Jan Hendrik Weissenbruch naar zijn laatste rustplaats op de Gemeentelijke Begraafplaats aan de Kerkhoflaan. Op 12 december 1903 schreef Israëls in zijn dagboek: "Heden Zaterdag, mijn uitgaansdag heerlijk mooi weer. Bij Mesdag schilderijen gezien die hij onderhanden had, ook bij mevrouw het atelier bezocht, prettig gebabbeld, veel over componeren van een schilderij verteld".
Tot 1885 leidde hij zijn zoon Isaac Israëls op, die geboren was in 1865. Hierover schreef hij: "Met de hulp van de Heer, zal hij een beter schilder worden dan zijn vader". Na 1885 ging Isaac zijn eigen weg in Amsterdam en werd er net als Breitner een van de Amsterdamse impressionisten.
Israëls maakte van 1897 tot 1898 een reis door Spanje en schreef hierna zijn reisverhaal, aan de hand van zijn talrijke tekeningen. In 1879 werd hij ridder in de kroonorde van Italië.
LeerlingenIsraëls had de volgende leerlingen: Adolphe Artz, Bernard Blommers, Hein Burgers, Nicolaas Jan Adriaan Pieter Helenus van Es, Jacoba de Graaff, Johannes Helder, Isaac Israëls en Pieter Engelbertus Adrianus Mansvelt Beck. Hij werd nagevolgd door Peter Behrens, Walter Firle en William Marshall Brown.
Kijk ook naar mijn andere advertenties.
Bedankt
Mvg Ruud
Vereniging Rembrandt kocht recent het originele olieverfschilderij van deze litho. De litho is zeldzaam; een exemplaar bevindt zich in een Duits museum. (Driland museum Gronau / Westfalen).
Ingelijst door PH de Vogel, een lijstenfabriek in Groningen actief vanaf ongeveer 1870 (Lambert de Vogel lijstenmakerij/kunsthandel) maar in1913 nam Philippe de Vogel de kunsthandel van zijn vader Lambertus over.
De litho is dus gedrukt in 1912 in Amsterdam en daarna werd het ingelijst in Groningen en aangezien Jozelf Israëls in Groningen werd geboren, past dit dus precies in de juiste periode.
Aan de achterkant was 1 spijker los. Je kunt dan zien dat er een litho in zit met daarachter weer een dik karton en daarvoor de litho. Ik durf het niet verder te openen, want dan scheurt de achterkant af.. Het geheel is voorzien van glas in de lijst.
In de vergelijkbare litho in het Duitse museum is de litho er wel uitgehaald. Dan is dit te lezen; Onder de afbeelding zijn de gegevens van de fabrikant afgedrukt: "Vereeniging tot bevordering von beeldende kunsten 1912". Rechts staat de naam van de uitgever: "Photogravure en Printing van Roeloffzen-Hübner en van Santen Amsterdam". Het blad heeft als ondertitel “Jozef Israel’s Schaapherder”.
Als het nodig is dan haal ik de achterkant eraf en dan zou bovenstaande tekst bij de afbeelding moeten staan.
Biografie:
Jozef Israëls (Groningen, 27 januari 1824 – Den Haag, 12 augustus 1911) was een van de belangrijkste Nederlandse schilders uit de Haagse School. Hij was niet alleen schilder, hij maakte ook etsen en lithografieën en schreef. Als pseudoniem gebruikte hij J. Maalman.
Leven en werk
Israëls was van Joodse afkomst. Hij kreeg vanaf zijn elfde les van landschapsschilder Jacob Bruggink, die verbonden was aan de Academie Minerva te Groningen. J.J.G. van Wicheren was zijn tweede leermeester in 1836 en in 1838 kreeg hij schilderles van Cornelis Bernardus Buijs.
Hij was nauwelijks achttien jaar, toen hij in de leer ging bij Jan Adam Kruseman en bij Jan Willem Pieneman te Amsterdam. Hij bleef er wonen, behalve tijdens een paar onderbrekingen, tot 1871. Hierna woonde en werkte hij in Den Haag.
Van 1845 tot 1847 verbleef hij in Parijs. In het atelier van de Franse François-Édouard Picot werd hem het romantische historieschilderen bijgebracht. Louis Gallait en de Franse Nederlander Ary Scheffer oriënteerden hem eveneens op het Romanticisme. Ook Horace Vernet, Paul Delaroche en James Pradier bepaalden zijn oorspronkelijke werk toen hij op de École des beaux-arts in Parijs studeerde. Hij ontmoette er ook Jan Jongkind en de schilders van Barbizon.
Terug in Den Haag waren het zijn voorstellingen van eenvoudige mensen, vooral uit het vissersleven van Zandvoort en Katwijk aan Zee, die tot zijn roem zouden leiden. Hierbij was zijn keuze enigszins beperkt, terwijl de sfeer overheersend was. Een van zijn eerste vissersschilderijen was Langs moeders graf uit 1856. Creaties van zijn hand zijn het pathetische Verdronken Visser uit 1861, in de National Gallery van Londen, het romantische The Cottage Madonna uit 1867, in het Institute of Arts van Detroit, naast zijn landschappen als Na de Storm, ook uit 1867, in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Thema's uit het judaïsme, als Joodse bruiloft uit 1903, bij het Joods Historisch Museum in bruikleen van het Amsterdamse Rijksmuseum, getuigen van zijn Joodse achtergrond.
Na 1871, toen hij in Den Haag ging wonen, raakte hij nauw bevriend met Hendrik Willem Mesdag. Ze waren in 1876 samen betrokken bij de oprichting van de Hollandsche Teekenmaatschappij en speelden een voorname rol in het Haagse Pulchri Studio. In 1903 begeleidden ze, samen met Willem Maris, Jan Hendrik Weissenbruch naar zijn laatste rustplaats op de Gemeentelijke Begraafplaats aan de Kerkhoflaan. Op 12 december 1903 schreef Israëls in zijn dagboek: "Heden Zaterdag, mijn uitgaansdag heerlijk mooi weer. Bij Mesdag schilderijen gezien die hij onderhanden had, ook bij mevrouw het atelier bezocht, prettig gebabbeld, veel over componeren van een schilderij verteld".
Tot 1885 leidde hij zijn zoon Isaac Israëls op, die geboren was in 1865. Hierover schreef hij: "Met de hulp van de Heer, zal hij een beter schilder worden dan zijn vader". Na 1885 ging Isaac zijn eigen weg in Amsterdam en werd er net als Breitner een van de Amsterdamse impressionisten.
Israëls maakte van 1897 tot 1898 een reis door Spanje en schreef hierna zijn reisverhaal, aan de hand van zijn talrijke tekeningen. In 1879 werd hij ridder in de kroonorde van Italië.
LeerlingenIsraëls had de volgende leerlingen: Adolphe Artz, Bernard Blommers, Hein Burgers, Nicolaas Jan Adriaan Pieter Helenus van Es, Jacoba de Graaff, Johannes Helder, Isaac Israëls en Pieter Engelbertus Adrianus Mansvelt Beck. Hij werd nagevolgd door Peter Behrens, Walter Firle en William Marshall Brown.
Kijk ook naar mijn andere advertenties.
Bedankt
Mvg Ruud
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Beuningen Gld
151x bekeken
3x bewaard
Sinds 8 aug '25
Advertentienummer: m2297555616
Populaire zoektermen
rembrandt etsenetsen dirk hartingKunst | Etsen en Gravuresroodenburg etsenetsen amsterdamjozef israelsetsen hendrik de laatkunst wiersmamertens kunstetsen hendrik de laatetsenetsen westertorenetsen dirk hartingdingemans etsencoming kids bedbank in Kinderkamer | Beddenrenault megane estate gt line in Renaultlineaire actuator 12v in Modelbouw | Radiografisch | Auto'sah boretti in Keuken | Bestekoude meuk in Curiosa en Brocantevitra 124 in Fauteuilssongfestival puzzel in Denksport en Puzzelsdimmer 2000w in Elektra en Kabelsdesign maastricht in Stoelenherder mechelse in Honden | Herdershonden en Veedrijvers