BMW 3-Serie 1.9 I 318IS Coupe 1996 Blauw (Nieuwe APK!)

125841sinds 17 jun. '25, 21:52
€ 8.950,-
Merk & Model, uitvoering
Bmw 3-Serie (E90), 1.9 I 318 S COUPE
Bouwjaar
1996
KM stand
206.318 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld 5 versnellingen
Motorinhoud
1.9 liter
Vermogen
140 pk
Basis
Merk & Model
Bmw 3-Serie (E90)
Uitvoering
1.9 I 318 S COUPE
KM stand
206.318 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1996
Carrosserie
Coupé
Transmissie
Handgeschakeld 5 versnellingen
Kenteken
PF-VG-07
Aantal deuren
2
Aantal stoelen
5
Bekleding
Leder
Kleur
Blauw
Interieur
Zwart
Aandrijving
Achterwiel
Remmen voor
Schijfrem
Remmen achter
Schijfrem
Motor
Motorinhoud
1.9 liter
Aantal cilinders
4
Vermogen
140 pk
Koppel
180 nm / 4.300 tpm
Topsnelheid
213 km/h
Acceleratie 0-100
10.20 sec
Milieu
Brandstof
Benzine
Geschiedenis
APK tot
19 juni 1999
Aantal eigenaren tot en met nu
2
Eigenaar sinds
15 oktober 2024
Type laatste eigenaar
particulier
Datum registratie Nederland
19 juni 1996
Opties
  • ABS
  • Airbags
  • Alarm
  • Bluetooth
  • Boordcomputer
  • Centrale vergrendeling
  • Elektrische buitenspiegels
  • Elektrische ramen
  • Lederen bekleding
  • Metallic lak
  • Mistlampen
  • Radio
  • Sportstoelen
  • Trekhaak
Afmetingen en gewicht
Lengte
4.43 m
Breedte
1.71 m
Hoogte
1.37 m
Wielbasis
2.70 m
Tankinhoud
65 liter
Leeg gewicht
1.235 kg
Max. toelaatbaar gewicht
1.720 kg
Gewicht aanhanger geremd
1.475 kg
Gewicht aanhanger ongeremd
650 kg
Deel via
of

Beschrijving

Bijzonder nette BMW 318IS uit 1996, ongelast en met een keihard onderstel. Er zit een nieuwe APK op! Origineel Nederlands


Wat maakt deze 318IS bijzonder?

-Ongelast en roestvrij chassis – een zeldzaamheid bij E36’s.
-Zwarte lederen bekleding
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Elektrische achterramen
-OBC (on-board computer)
(opties die je niet vaak ziet op de 4-cilinder modellen.)



Technisch en cosmetisch aangepakt door een liefhebber,
als E36-kenner heb ik preventieve maatregelen getroffen:

-Begin van roest bij 3 wielranden behandeld met roestwerend middel.
-Voorschermen gedemonteerd en achterliggend plaatwerk gereinigd.
-Afwateringsgaten verbreed – een bekende zwakke plek aangepakt om toekomstige roest bij de dorpels te voorkomen.



Uitgevoerde werkzaamheden

-Nieuwe bekleding voor hemel, A-, C-stijlen en hoedenplank.
-Deurpanelen gereviseerd.
-Nieuwe luchtfilter, interieurfilter, olie, koelvloeistof, multiriem.
-Nieuwe brandstofpomp, brandstoffilter en drukregelaar.
-Nieuwe thermostaat, gereinigde waterpomp.
-Volledige motor reiniging.
-Diverse bekende zwakke punten direct aangepakt.



Waarom verkoop ik hem?

Ik ben begonnen aan een nieuw project: een klassieke BMW E28. Daarom mag deze 318IS naar een nieuwe eigenaar die de auto net zo kan waarderen als ik.


---

Interesse of vragen? Stuur gerust een bericht!




Hieronder nog een extra verhaal, voor de liefhebber, van een liefhebber!


Waarom deze auto?

Mijn eerste auto was een 1993 BMW 318IS. Ik zocht toen naar een auto met écht rijplezier: klassiek uiterlijk, mechanisch gevoel, voldoende vermogen en toch redelijk zuinig. Die keuze is me nooit tegen gevallen. Tot op de dag van vandaag rijd ik mijn E36 met enorm veel plezier. Naar mijn mening is de E36 de laatste 3-serie met een puur mechanisch rijgevoel: het sturen, schakelen, de pedalen, de feedback – alles klopt. Daarbij vind ik beide varianten iets hebben, de 4-cilinder modellen sturen echt beter, en voelen veel lichter aan, maar de 6 cilinders zijn uiteraard heel soepele motoren en heeft ook zijn charmes!

Toen ik deze 318IS op Marktplaats tegenkwam, wilde ik hem netjes gaan maken, Zodat iemand anders ook die unieke E36-beleving kan ervaren.



Wat maakt de BMW 318is bijzonder?

De BMW 318is werd in het leven geroepen als een soort homologatiemodel voor de DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) in de jaren '90. Deze raceklasse draaide om het principe dat Duitse merken hun productieauto’s inzetten voor serieuze races, waarbij de regels voorschrijven dat de raceauto technisch sterk moet lijken op het productiemodel. Er mocht dus niet al te veel aangepast worden, waardoor een sterke basis op straat essentieel was.

BMW ontwikkelde daarom de 318is als sportievere uitvoering van de reguliere 318i. Het grote verschil zat 'm in de motor en uitrusting. Waar de gewone 318i gebruik maakte van een eenvoudige 8-kleps 1.8-liter viercilinder met 113 pk, kreeg de 318is een geavanceerdere 16-kleps motor: in het geval van deze E36 is dat de M44B19. Deze motor levert 140 pk en 180 Nm uit 1.9 liter en biedt aanzienlijk betere prestaties en souplesse dan de standaardmotor.



De kracht van de M44

De M44B19 is een motor die zijn tijd ver vooruit was.
Een belangrijk technisch hoogtepunt van de M44 is het DISA-systeem (Dual Length Intake Manifold), waarbij de inlaatlengte zich aanpast aan het toerental:
Bij lage toeren opent het langere kanaal voor meer koppel en een betere vullingsgraad.
Bij hogere toeren schakelt het systeem over op een korter kanaal voor meer vermogen en snellere luchtstroming.
Dit systeem zorgt voor een verrassend breed bruikbaar toerengebied, waardoor de 318is niet alleen bovenin vlot is, maar ook onderin soepel aanvoelt – iets dat je niet vaak ziet in atmosferische viercilinders uit die tijd.



Sterk blok, veel potentie

De M44 staat bekend als een stevig en betrouwbaar blok, dat goed bestand is tegen tuning. Waar de eerdere M42B18 vooral geliefd is bij turboprojecten, is de M44 vanwege z’n langere slag en hogere koppel bij uitstek geschikt voor een supercharger-setup. Dat gezegd hebbende: ook op een turbo-opstelling doet de M44 het uitstekend, mits goed opgebouwd.

De interne onderdelen zijn sterk en bij goed onderhoud zijn deze motoren goed voor hoge kilometrages én veel rijplezier.

Maar het bleef niet alleen bij extra vermogen. De 318is kreeg af fabriek ook een sportonderstel, kortere eindoverbrenging, aangepaste vering en demping, sportstoelen en vaak ook andere kleine details die het rijgevoel aanzienlijk sportiever maakten. Dit maakt de 318is veel meer dan “gewoon een 318i met een beetje meer pk” – het is een écht rijdersmodel.
Zekerheden van deze auto

APK tot 19 juni 1999

Auto voldoet aan veiligheids- en milieunormen

Kopen zonder zorgen? Doe een aankoopkeuring!

100% onafhankelijkKeuringsrapport met adviesNu aanvragen is morgen in de buurt keuren

Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting

Meer informatie
Twee mensen bespreken de auto in een garage
Advertentienummer: m2280295153