Harm Wagenmakers, diverse boekenBieden
Geen foto
Tip: Vraag de verkoper of je de foto's kunt zien
Wim Veltman, diverse boeken
Bieden
Ophalen of Verzenden
30sinds 10 mei. '25, 16:08
Kenmerken
ConditieZo goed als nieuw
Beschrijving
--- Antroposofie, W. F. Veltman. De weg van het ik. Aan het begin van deze eeuw ontwikkelde Rudolf Steiner de antroposofie.
Wat kan deze 'geesteswetenschap' aan het eind van de eeuw voor de mensheid betekenen?
Bekend zijn de vele praktische toepassingen van de antroposofie, zoals de Vrije Scholen, de biologisch-dynamische landbouw en de antroposofische geneeskunde.
Veltman laat zien wat er áchter al deze activiteiten staat: een spirituele opvatting van de mens als materieel én geestelijk wezen, en van de wereld als plaats waar ons lot of karma zich afspeelt.
Voor deze wereld dragen wij als mensen meer en meer verantwoordelijkheid. De spil van die verantwoordelijkheid is de kern of het 'ik' van de mens.
Wat de antroposofie dat 'ik' - en daarmee de wereld - te bieden heeft onderzoekt Veltman aan de hand van de volgende thema's:
-De eeuw van de paradoxie: een tijdsbeeld.
-Het rijk van de geest is niet gesloten.'
-Karma en reïncarnatie.
-De werkelijkheid van het mensen-ik.
-Mensbeeld en karma.
-Karma en vrijheid.
-Christologie en antroposofie.
-De ontwikkeling van de wereld.
-Over de hemelse hiërarchieën.
-De scholingsweg van de antroposofie.
-De antroposofische beweging.
-De bouw van het Goetheanum.
-Sociale driegeleding.
-Mens, aarde en kosmos.
-Verantwoordelijkheid voor de toekomst.
In 18 hoofdstukken worden de grondslagen van de antroposofie behandeld en geplaatst in het licht van onze tijd.
Natuurlijk wordt de schepper van deze wereldbeschouwing, Rudolf Steiner, niet vergeten.
De lezer heeft na het lezen de indruk in grote lijnen te begrijpen waarom het in de antroposofie draait. Helder geschreven, beknopt en toch voldoende diepgang. Er is geen voorkennis van de antroposofie vereist.
Het boek sluit af met uitvoerige aantekeningen, een lijst van adressen en organisaties en een uitvoerige verklarende woordenlijst van moeilijke begrippen.
In goede staat. Wat verkleurd. ISBN: 9060382706. Vrij Geestesleven, Pb. 1991
--- De gouden ster. Wim Veltman. Grepen uit het levenswerk van Wim Veltman, strijder in hart en ziel.
Dit boek is een eerbetoon aan Wim Veltman (1923), die op veel gebieden grote verdiensten heeft gehad, als leraar, schrijver, en zeker ook als inspirator van en schrijver voor het tijdschrift Vrije Opvoedkunst.
'De Gouden Ster' bevat een ruime bloemlezing uit Veltmans bijdragen voor Vrije Opvoedkunst.
Die artikelen geven een goed beeld van Veltmans brede culturele en spirituele belangstelling die vier grote thema's omvat: pedagogie, kunst, cultuur en christologie.
Wie de artikelen in dit boek leest, maakt een boeiende reis door de culturele ontwikkeling van de mensheid, en krijgt meteen een beeld van de veelzijdigheid van Wim Veltman.
Zo zijn er in dit boek pedagogische artikelen te vinden als:
-Biologie in de zevende klas;
-Het vrijeschoolleerplan als organisme;
-Basisvorming en eindtermen of heel iets anders?;
-Oorsprong en bron, realiteit en toekomst van de Vrije School;
-Het vrijeschoolleerplan als organisme;
Cultureel-filosofische thema's bespreekt Veltman in bijdragen als:
-Novalis schenkt de opvoeder verbeeldingskracht;
-De geschiedenis als ontwikkelingsgang van het denken;
-Moderne techniek en geestelijke krachten;
-Griekenland: erfenis of wedergeboorte?;
-Wiskunde en wereldgeschiedenis;
-Metamorfosen en tegenbeelden van Parzival;
-Arabieren en de graal;
-De Skythen;
-Sappho en de lesbische liefde;
-Europa, het midden en de opvoedkunst;
-Rembrandts bijbel;
-Karakter en moraliteit;
-Kleurgebruik in de kunst als aspect van bewustzijnsontwikkeling;
-Shakespeare en het schooltoneel;
-Toyohiko Kagawa;
-Victor Hugo en de ontdekking van het kleine kind;
-De Wijzen uit het Morgenland;
-Zangers en ketters.
Weer andere bijdragen knopen direct aan bij een beeldend of literair kunstwerk of kunstenaar:
-De doopvont van Zedelgem;
-Rembrandt van Rijn; Sappho en de lesbische liefde, '
-Hamlet' en 'Le Cid'.
Hier en daar zijn de artikelen over kunst ook verbonden met de leerstof van de vrijeschool, zoals:
-De muziek en het boze;
-Metamorfosen en tegenbeelden van motieven uit het Percival-epos van -Wolfram von Eschenbach;
-De Arabieren en de graal;
-Shakespeare en het schooltoneel.
Meer christologisch zijn de artikelen:
-Vader, Zoon en Geest: een ervaringsweg en
-De Wijzen uit het Morgenland.
Het thema 'maatschappijvernieuwing' loopt als een rode draad door het hele boek.
Veltman behandelt het culturele en spirituele erfgoed van Europa om zich vanuit die wortels een oordeel te vormen over de moderne maatschappij en tot een toekomstgerichte visie op die maatschappij te komen.
In de bundel komen ook vrienden en geestverwanten aan het woord: Frans Lutters, Arnold Henny, Jan Alfrink, Rob Tuk en Rudolf Mees schreven speciaal voor de bundel een bijdrage.
Met veel illustraties in zw/w en een apart katern met illustraties in kleur en een lijst van publicaties van Wim Veltman.
Als nieuw. ISBN: 9076156026. Vereniging voor Vrije Opvoedkunst , Pb. 2003
Wim Veltman (1923-2018) was niet alleen lange tijd leraar aan de vrijeschool in Den Haag, hij was ook inspirator en redacteur van het tijdschrift Vrije Opvoedkunst.
Naast publicaties in dat tijdschrift had hij ook een groot aantal boeken op zijn naam en hield hij talloze lezingen over diverse thema's.
Hij bleef tot op hoge leeftijd (ook na 2003) geïnteresseerd in de kunst en cultuurgeschiedenis van Europa.
PER BOEK BIEDEN SVP
Wat kan deze 'geesteswetenschap' aan het eind van de eeuw voor de mensheid betekenen?
Bekend zijn de vele praktische toepassingen van de antroposofie, zoals de Vrije Scholen, de biologisch-dynamische landbouw en de antroposofische geneeskunde.
Veltman laat zien wat er áchter al deze activiteiten staat: een spirituele opvatting van de mens als materieel én geestelijk wezen, en van de wereld als plaats waar ons lot of karma zich afspeelt.
Voor deze wereld dragen wij als mensen meer en meer verantwoordelijkheid. De spil van die verantwoordelijkheid is de kern of het 'ik' van de mens.
Wat de antroposofie dat 'ik' - en daarmee de wereld - te bieden heeft onderzoekt Veltman aan de hand van de volgende thema's:
-De eeuw van de paradoxie: een tijdsbeeld.
-Het rijk van de geest is niet gesloten.'
-Karma en reïncarnatie.
-De werkelijkheid van het mensen-ik.
-Mensbeeld en karma.
-Karma en vrijheid.
-Christologie en antroposofie.
-De ontwikkeling van de wereld.
-Over de hemelse hiërarchieën.
-De scholingsweg van de antroposofie.
-De antroposofische beweging.
-De bouw van het Goetheanum.
-Sociale driegeleding.
-Mens, aarde en kosmos.
-Verantwoordelijkheid voor de toekomst.
In 18 hoofdstukken worden de grondslagen van de antroposofie behandeld en geplaatst in het licht van onze tijd.
Natuurlijk wordt de schepper van deze wereldbeschouwing, Rudolf Steiner, niet vergeten.
De lezer heeft na het lezen de indruk in grote lijnen te begrijpen waarom het in de antroposofie draait. Helder geschreven, beknopt en toch voldoende diepgang. Er is geen voorkennis van de antroposofie vereist.
Het boek sluit af met uitvoerige aantekeningen, een lijst van adressen en organisaties en een uitvoerige verklarende woordenlijst van moeilijke begrippen.
In goede staat. Wat verkleurd. ISBN: 9060382706. Vrij Geestesleven, Pb. 1991
--- De gouden ster. Wim Veltman. Grepen uit het levenswerk van Wim Veltman, strijder in hart en ziel.
Dit boek is een eerbetoon aan Wim Veltman (1923), die op veel gebieden grote verdiensten heeft gehad, als leraar, schrijver, en zeker ook als inspirator van en schrijver voor het tijdschrift Vrije Opvoedkunst.
'De Gouden Ster' bevat een ruime bloemlezing uit Veltmans bijdragen voor Vrije Opvoedkunst.
Die artikelen geven een goed beeld van Veltmans brede culturele en spirituele belangstelling die vier grote thema's omvat: pedagogie, kunst, cultuur en christologie.
Wie de artikelen in dit boek leest, maakt een boeiende reis door de culturele ontwikkeling van de mensheid, en krijgt meteen een beeld van de veelzijdigheid van Wim Veltman.
Zo zijn er in dit boek pedagogische artikelen te vinden als:
-Biologie in de zevende klas;
-Het vrijeschoolleerplan als organisme;
-Basisvorming en eindtermen of heel iets anders?;
-Oorsprong en bron, realiteit en toekomst van de Vrije School;
-Het vrijeschoolleerplan als organisme;
Cultureel-filosofische thema's bespreekt Veltman in bijdragen als:
-Novalis schenkt de opvoeder verbeeldingskracht;
-De geschiedenis als ontwikkelingsgang van het denken;
-Moderne techniek en geestelijke krachten;
-Griekenland: erfenis of wedergeboorte?;
-Wiskunde en wereldgeschiedenis;
-Metamorfosen en tegenbeelden van Parzival;
-Arabieren en de graal;
-De Skythen;
-Sappho en de lesbische liefde;
-Europa, het midden en de opvoedkunst;
-Rembrandts bijbel;
-Karakter en moraliteit;
-Kleurgebruik in de kunst als aspect van bewustzijnsontwikkeling;
-Shakespeare en het schooltoneel;
-Toyohiko Kagawa;
-Victor Hugo en de ontdekking van het kleine kind;
-De Wijzen uit het Morgenland;
-Zangers en ketters.
Weer andere bijdragen knopen direct aan bij een beeldend of literair kunstwerk of kunstenaar:
-De doopvont van Zedelgem;
-Rembrandt van Rijn; Sappho en de lesbische liefde, '
-Hamlet' en 'Le Cid'.
Hier en daar zijn de artikelen over kunst ook verbonden met de leerstof van de vrijeschool, zoals:
-De muziek en het boze;
-Metamorfosen en tegenbeelden van motieven uit het Percival-epos van -Wolfram von Eschenbach;
-De Arabieren en de graal;
-Shakespeare en het schooltoneel.
Meer christologisch zijn de artikelen:
-Vader, Zoon en Geest: een ervaringsweg en
-De Wijzen uit het Morgenland.
Het thema 'maatschappijvernieuwing' loopt als een rode draad door het hele boek.
Veltman behandelt het culturele en spirituele erfgoed van Europa om zich vanuit die wortels een oordeel te vormen over de moderne maatschappij en tot een toekomstgerichte visie op die maatschappij te komen.
In de bundel komen ook vrienden en geestverwanten aan het woord: Frans Lutters, Arnold Henny, Jan Alfrink, Rob Tuk en Rudolf Mees schreven speciaal voor de bundel een bijdrage.
Met veel illustraties in zw/w en een apart katern met illustraties in kleur en een lijst van publicaties van Wim Veltman.
Als nieuw. ISBN: 9076156026. Vereniging voor Vrije Opvoedkunst , Pb. 2003
Wim Veltman (1923-2018) was niet alleen lange tijd leraar aan de vrijeschool in Den Haag, hij was ook inspirator en redacteur van het tijdschrift Vrije Opvoedkunst.
Naast publicaties in dat tijdschrift had hij ook een groot aantal boeken op zijn naam en hield hij talloze lezingen over diverse thema's.
Hij bleef tot op hoge leeftijd (ook na 2003) geïnteresseerd in de kunst en cultuurgeschiedenis van Europa.
PER BOEK BIEDEN SVP
Advertentienummer: m2266721005
Populaire zoektermen
christina von dreien in Esoterie en SpiritualiteitBoeken in Esoterie en Spiritualiteitspirituele kaarten in Esoterie en Spiritualiteitbres in Esoterie en Spiritualiteitspiritueel in Esoterie en Spiritualiteittibetaanse boek van leven en sterven in Esoterie en Spiritualiteitboek secret rhonda byrne in Esoterie en Spiritualiteitmoeder aarde kaarten in Esoterie en Spiritualiteitsusan shumsky in Esoterie en Spiritualiteitesoterie boekenmaastricht in Esoterie en Spiritualiteittarot boek in Esoterie en Spiritualiteitbres tijdschrift in Esoterie en Spiritualiteitcursus in wonderen in Esoterie en Spiritualiteitfrank rosenled lampen mercedes vitodell latitude e6430 i7karcher tegelreinigerrenault 5 gt turbo in Motor en Toebehorenopel karl blauwsara gottfriedeerbeek in Motorenrode kruis boekje in Nederlandwandklok philips