Kenmerken
Beschrijving
25 figuren
Binnen en buitenverlichting
Aandrijving is op basis van LGB motorblokken, dus makkelijk met onderhoud en onderdelen
Koppeling tussen motor en bijwagen mist.
A613 / A614
Het tramstel A613/614 was een "tweelingstel" van de NZH (Noord-Zuid-Hollandse Tramwegmaatschappij), behorend tot de zogenaamde "Blauwe Tram". fotoalbum.seniorennet.be+2blauwetram.nl+2
Een foto toont het stel A613/614 te Leiden Lammenschans in mei 1960, wat bevestigt dat het actief was in de periode vóór de opheffing van de Blauwe Tram-lijnen. fotoalbum.seniorennet.be
De "Blauwe Tram" (de elektrische trams van de NZH in Zuid- en Noord-Holland) is een historisch tramnetwerk dat tot 1961 heeft bestaan, onder andere tussen Leiden en Den Haag / Scheveningen. De Nieuwe Blauwe Tram+3Wikipedia+3hovm.nl+3
De officiële organisatie van het Haagse openbaar vervoer (HTM) beheert een collectie historische trams via het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM), waarin ook tramtypes van buiten het directe Haagse stadsnet deel van de collectie zijn. hovm.nl
Er is een initiatief "De Nieuwe Blauwe Tram" dat zich inzet om het tweelingstel A619/A620 te reconstrueren. Dit is een latere generatie tweelingstel dan A613/614, maar toont de interesse en het soort techniek dat vroeger werd toegepast. De Nieuwe Blauwe Tram+2hovm.nl+2
Er is ook melding van "Tramstel A 613/614 krijgt met mankracht een schoonmaakbeurt" op de site Verslingerd aan de Blauwe Tram, wat suggereert dat er nog restanten of onderdelen van dat stel in een collectie of behouden toestand zijn. blauwetram.nl
Technische / constructiedetails & uiterlijke kenmerken (mogelijk)
Op basis van vergelijkbare Blauwe Tram-tweelingstellen kun je het volgende overwegen (maar bevestig dit met jouw exemplaar):
Een "tweelingstel" betekent dat het uit twee gekoppelderijtuigen bestaat die in elkaar doorlopen (soms mét doorgang) - het lijkt alsof het één lang voertuig is, maar in registratie en nummering worden het als aparte eenheden (zoals A613 en A614) gezien.
De wielopstelling was vaak gedraaid via draaistellen (i.e. de kar rustte op meerdere draaipunten) om bochten te kunnen nemen.
De bouwstijl, ramen, deuren, motoraandrijvingen, stroomafname (pantograaf of andere) zijn typische aspecten waarin restauratoren kijken.
Qua uiterlijk: blauw/grijze kleurstelling is typisch voor de NZH Blauwe Tram. hovm.nl+2De Nieuwe Blauwe Tram+2
Historische context & belang
De Blauwe Tram bediende vanaf eind 19e / begin 20e eeuw een uitgebreid tramnet door Noord- en Zuid-Holland, met verbindingen naar kustplaatsen (Scheveningen, Katwijk, Noordwijk) en tussen steden. Wikipedia
In 1961 werd de laatste Blauwe Tram-lijn (Leiden - Den Haag) opgeheven, en bijna al het materieel werd gesloopt. hovm.nl+2De Nieuwe Blauwe Tram+2
Omdat vrijwel niets van de oorspronkelijke Blauwe Trams is bewaard gebleven, is elk overblijfsel (zoals A613/614) van hoge historisch waarde voor tram- en vervoerhistorie.
Het HOVM (Haags Openbaar Vervoer Museum) conserveert trams die in Den Haag en omgeving dienst deden, en kan een plek zijn waar je (onderdelen van) A-series of vergelijkbaar materieel zou kunnen aantreffen. hovm.nl
OVER GROOTSPOOR.COM
Specialist in groot formaat, tot in het kleinste detail!
Wij verkopen nieuw en gebruikt materiaal van diverse fabrikanten: Aristo Craft, Bachmann, Brawa, Brekina, Esu, Jaegerndorfer, Kaweba, Kesslbauer, Kiss, LGB, Liliput, Magnus, Massoth, Noch, Occre, Piko, Pola, Prehm-Miniaturen, Preiser, Schotterfix, Thiel, Train Line 45, USA Trains, Vollmer en Zimo.
We kunnen producten naar u verzenden of afhalen bij winkel (op afspraak):
Kanaaldijk 122 B
1831 GC Koedijk
Tel: +31 (0)72-5618707
Voor meer info over dit product, of eventueel direct bestellen, klik naar website