Philips VR270 Videorecorder€ 2,00
Oud-Grieks Aardewerk Pelike. Schilder van Villa Giulia. 31
00sinds 28 jul. '25, 18:36
€ 2.700,00
Beschrijving
Pelike
Toegeschreven aan de Schilder van Villa Giulia door Michael Padgett.
Oude Griekenland, 5e eeuw v.Chr.
Aardewerk.
Hoogte 31 cm.
Herkomst: Privécollectie, de heer L.R., Frankrijk. Verzameld sinds de jaren 1970.
Voorwaarden: Goede staat. Gerestaureerd vanuit grote oorspronkelijke fragmenten. Zonder opnieuw schilderen, alleen de lijnen zijn bedekt. Het heeft een kookfout in het onderste gebied.
Thermoluminescentietest bijgevoegd.
Beschrijving:
Pelike met een eivormig lichaam, dat openklapt om een uitwaaiende hals te vormen met een mond met een verdikte lip. Het heeft twee verticale handvatten in de vorm van een cintra, gelegen in het bovenste derde deel van de tank, en een lage ronde voet met een smalle schacht en een bredere basis in de vorm van een stier. De pelike of pélice is een variant van een kleine olielamp, met een brede basis en een bolvormig lichaam. Gemaakt in Athene aan het einde van de 6e eeuw v.Chr. en gedocumenteerd tot de 4e eeuw v.Chr., werd het waarschijnlijk gebruikt voor wijnopslag.
Het stuk is door Michael Padgett toegeschreven aan de Villa Giulia-schilder, actief in Athene tussen ca. 470 en 440 v.Chr. Identificeerd door Beazley in 1918 op basis van een stuk bewaard in het Villa Giulia Museum in Rome (fig. 1), werkte hij vooral in de rode figuurtechniek, hoewel hij ook enkele vazen maakte versierd met de techniek met witte achtergrond. De Villa Giulia-schilder vertegenwoordigde serene en harmonieuze scènes, getekend met fijne en evenwichtige lijnen en met figuren van groot aanzien en beeldhouwkundige uitstraling. Hij schilderde geen veldslagen, en maar heel weinig scènes van atleten; hij gaf de voorkeur aan de weergave van jeugdige godheden, delicate beelden van Dionysus’ gevolg en figuren van muzen in natuurlijke omgevingen. Hij beeldde af en af en toe scènes uit het dagelijks leven af (fig. 2). Een van zijn mooiste werken is een belkrater waarop Hermes verschijnt met Dionysus als kind, bewaard in het British Museum (fig. 3).
Deze pelike is versierd met de rode figuurtechniek, met gereserveerde motieven in rode lak op een zwarte achtergrond en details die door incisie zijn aangebracht, en vertoont een duidelijke differentiatie tussen de twee gezichten. Aan de voorkant is een symmetrisch tafereel opgebouwd met twee tegenover elkaar staande figuren, een vrouw links en een jonge man rechts. Hij, gekleed in een himation dat zijn lichaam omsluit en dat hij op zijn borst vasthoudt met zijn linkerhand, strekt zijn rechterhand uit om de vrouw een phiale—een ritueelbord voor libaties—aan te bieden. Zij kijkt naar het aanbod en toont haar acceptatie door haar linkerhand uit te strekken, met de handpalm naar boven en de vingers gespreid. Zijn rechterarm is parallel aan het lichaam uitgestrekt, met een kleine ronde schaal in zijn hand. De houding van de vrouwelijke figuur is vergelijkbaar met die van de dansende figuren van de Villa Giulia-schilder's rhyton, bewaard in Athene (fig. 4). Deze aanwezigheid van rituele vaten, met verwijzing naar votieve libaties, komt vaak voor in de werken van de Villa Giulia-schilder, vaak in scènes met goden (fig. 5).
De vrouw draagt een lange tuniek, met fijne parallelle plooien, en een manteltje dat haar linker schouder bedekt en voor haar lichaam naar beneden valt, vanuit de uitgestrekte arm, in bredere plooien. Deze onderscheiding tussen de plooien van de tuniek en de mantel verwijst naar een verschil in materialen: een dunner weefsel voor het hoofdvest en een dikker voor het buitenvest. Ze draagt haar krullende haar in een knot achter op haar nek, en een lint of band wikkelt haar voorhoofd in drie draaien. De man draagt een hoed-vormig hoofddeksel met een cirkelvormige decoratie op het voorhoofd, vanwaar de krullende lokken naar beneden vallen, de oren en de hals bedekkend. Ondanks de eenvoud is het een dynamische scène: de man wordt in driekwart weergegeven, behalve het hoofd in strikte profiel, en richt zijn lichaam op de vrouw. Zij daarentegen kijkt de toeschouwer aan, hoewel ze haar hoofd naar de man draait. Deze complexe maar evenwichtige dynamiek, kenmerkend voor het werk van de Villa Giulia-schilder, wordt vergelijkbaar duidelijk op de keerzijde van een Londense pelike die Hera en Hebe afbeeldt (fig. 6).
Aan de voorzijde wordt hetzelfde symmetrische compositieschema herhaald met twee figuren, hoewel in dit geval twee jonge mensen worden afgebeeld, de een met een arm die een waterschep vasthoudt en de ander leunt op een lange staf van knoestig hout. Beiden dragen een himation dat hun lichaam ommantelt, en een van hen draagt een lint dat hun voorhoofd omsluit. Hier is de beweging van de lichamen minder complex; beide figuren verschijnen in profiel, de een naar de andere toe, met hun rompen naar de kijker toe gekeerd.
Beide scènes worden omlijst door randen van rechte kronkels in zwart op een rode achtergrond, boven en onder. Aan de bovenkant van de handgrepen verschijnen andere smalle decoratieve banden, in dit geval met een ei-ontwerp. De rest van het oppervlak van het glas is gelijkmatig bedekt met zwarte vernis, met alleen het profiel van de voetbasis en twee fijne lijnen die de smalle hals sieren die deze voet verbindt met de tank, opvallend in rood.
De rode-figurengrotschildering was een van de belangrijkste figuurlijke stijlen van Grieks aardewerk. Het werd ontwikkeld in Athene rond 520 v.Chr. en werd tot de 3e eeuw v.Chr. gebruikt. Het verving binnen enkele decennia de eerder overheersende stijl van zwart-figurengroei. De technische basis was in beide gevallen hetzelfde, maar bij de rode figuren is de kleur omgekeerd, waardoor de figuren worden benadrukt op een donkerde achtergrond, alsof ze verlicht worden door een theaterlicht, volgens een natuurlijker schema. Schilders die met zwart-figurengroei werkten, moesten de motieven goed van elkaar scheiden en de complexiteit van de illustratie beperken. Daarentegen bood de rode-figurentechniek meer vrijheid. Elke figuur was silhouet tegen een zwarte achtergrond, waardoor schilders anatomische details met meer precisie en variatie konden weergeven.
De techniek bestond uit het schilderen van de motieven op het nog vochtige stuk, met een transparante lak die, bij het bakken, een intense zwarte tint verkreeg. Daarom waren de motieven vóór het bakken onzichtbaar, waardoor de schilders volledig uit hun geheugen moesten werken, zonder hun eerdere werk te kunnen zien. Nadat het stuk gebakken was, bleven de gebieden die niet met de lak bedekt waren de oranjebruine tint van de klei behouden, terwijl de geglazuurde, 'geschilderde' gebieden een dichte en glanzende zwarte kleur kregen.
Bibliografie:
BEAZLEY, J.D. Attische rode-figuurvazen in Amerikaanse musea. Harvard University Press. 1918.
BEAZLEY, J.D. Attisch rood-figuur vaasschilders. Deel 1, 2. Clarendon Press. 1963.
BOARDMAN, J. De geschiedenis van Griekse vazen: pottenbakkers, schilders, afbeeldingen. Thames & Hudson. 2001.
Corpus Vasorum Antiquorum. Parijs: Union Académique Internationale, www.cvaonline.org
Parallellen:
Figuur 1.1 Chalice-krater met dansers, Villa Giulia-schilder. Athene, ca. 460 v.Chr. Rode figuur keramiek. Museo Nazionale di Villa Giulia, Rome.
Figuur 1.2 Chalice-krater met dansers, Villa Giulia-schilder. Athene, ca. 460 v.Chr. Rode figuur keramiek. Museo Nazionale di Villa Giulia, Rome.
Figuur 2 Hydrie met een huiselijk tafereel, Schilder van Villa Giulia. Athene, ca. 460-450 v.Chr. Rode figuratuur keramiek. Metropolitan Museum, New York, inventarisnummer 1972.11.9.
Fig. 3 Bell krater met Hermes en Dionysos als kind, vergezeld door de nimfen, Schilder van Villa Giulia. Athene, ca. 470-450 v.Chr. British Museum, Londen, inventarisnummer 1865,0103.52.
Figuur 4 Rhython met ramshoofd, Villa Giulia-schilder. Athene, ca. 460-450 v.Chr. Keramiek met rode figuren. Nationaal Archeologisch Museum van Athene, inventarisnummer 15880.
Figuur 5 Bell krater met Apollo, Artemis en Leto die vibes aanbieden, Villa Giulia Schilder. Athene, ca. 460-450 v.Chr., rode keramiek. Metropolitan Museum, New York, inv. 24.97.96.
Figuur 6 Pelike met Zeus en Nike en Hera en Hebe, Schilder van Villa Giulia. Athene, ca. 460-450 v.Chr. Keramiek met rode figuren. British Museum, Londen, inventarisnummer 1895,0831.1.
Notities:
- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
MeesterwerkenW39
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1516358523
Populaire zoektermen
Mineralen en Fossielenmineralen collectieedelstenen en mineralenfossielenoud marmerarts mineralenmineralen verzamelingedelstenen en mineralen verzamelingmineralen verzamelingmineralen doosspaanse aardewerkpompoen aardewerkfossielen verzamelingschelpen en fossielenwilliams roberts bestek in Keuken | Bestekzara jurk groen in Jurken2000 kg trekgewicht in Campersradiator tafel in Tafels | Sidetableskast chroom glas in Sanitairpamor in Kunst | Niet-Westerse kunstthunderdome tickets in Evenementen en Festivalsvintage fitness in Overige Sport en Fitnesskaarsen standaard in Woonaccessoires | Kandelaars en Kaarsendjm 900nxs2 in Dj-sets en Draaitafels