Beschrijving

Ancient Egyptische faience amulet van de godin Sekhmet, Laatste Periode (664–323 v.Chr.), 7 cm hoog, opengewerkt met bewaarde turquoise glazuur uit privécollectie; Spaanse exportlicentie versterkt de biedcontext.



Amulet van de godin Sekhmet

Cultuur: Oud-Egypte

LAATSTE PERIODE: Laatste Periode 664 - 323 v.Chr.

Faience

Afmetingen: Hoogte 7 cm

Herkomst: Privécollectie, Dunfermline, Verenigd Koninkrijk. 1960 - 1970

GOED: Goede algehele conditie, gerestaureerde tenenpunten en gerestaureerde breuklijn bij de taille.

OMSCHRIJVING:

Een afbeelding van de Egyptische godin van de leeuwin Sekhmet. Zoals gebruikelijk in de Egyptische kunst wordt de godin afgebeeld met het lichaam van een mens en het hoofd van een dier. Het lichaam is dat van een jonge slanke vrouw die een lange tuniek draagt die haar figuur accentueert. Alleen de armen en de voeten zijn onbedekt. Het hoofd is dat van een leeuw. Deze hybride figuur zit op een troon met een lage rugleuning, waarvan de zijkanten versierd zijn met slangen die Nehebkau voorstellen, een oergodin van overvloedige en voedzame aard, een beschermer van de royaltiteit. Op de achterkant van de troon vinden we het ankh-symbool, het kruis dat algemeen bekend staat als de “sleutel van het leven”. Dit kon alleen door goden, godinnen en verdronken koningen worden gedragen (die na de dood goddelijk werden). Sekhmet houdt in haar linkerhand een sistrum, net onder de borst. De rechterarm rust op haar dijen.

Het scherpe snuitje van de kat vervangt het gezicht van een mens. De vervanging van de manen door een menselijke pruik lijkt bijna natuurlijk. De werking van de troon van Sekhmet werd uitgevoerd met een techniek die aan het eind van het Nieuwe Koninkrijk veel werd gebruikt voor faiencewerk, die 'opengewerktheid' wordt genoemd. Nadat de figuur was gemodelleerd, werden de benodigde lege ruimtes uitgeboord met een geslepen mes. Ondanks de kwetsbaarheid en de delicate aard van het stuk, is dit amulet in een uitstekende staat van bewaring. Het oppervlak heeft een deel van zijn originele intense turquoise kleur behouden. Zelfs gezien de kleine afmetingen van het stuk, is de kwaliteit van het vakmanschap uitstekend: de anatomische details, de ogen, wenkbrauwen, neus en mond zijn met precisie weergegeven.

Representaties van de godin Sekhmet waren erg populair tijdens de Derde Tussenperiode, toen de Egyptische religie evolueerde naar regionale religies en naar de cultus in de thuis van bepaalde goden die het huis en het individu beschermden. Deze religieuze vernieuwing leidde tot een grote toename in de productie van beeldjes en amuletten van goddelijke beschermers zoals Bastet, Bes, Patek, Tauret, Nehebkau, enzovoort.

Volgens sommige studies zou de vorm van de oren aangeven of de beeldje een weergave is van Bes (die kat-achtige puntige oren heeft) of Sekhmet (die ronde oren heeft zoals een leeuw). Aangezien dit slechts een theorie is, kunnen dergelijke stukjes worden geïdentificeerd als een van de godheden of als beide gecombineerd in één.

Sekhmet, Sejmet of Sachmis, werd gegeven titels zoals "de (een die) krachtig is" en "Meesteres van Angst". Zij was een symbool van kracht en kracht. Zij was een beschermgodin van de farao's en leidde hen in oorlog. Ze werd beschouwd als een godin van oorlog en van wraak, maar tegelijkertijd ook als godin van genezing. Deze dubbele identiteit wordt geassocieerd met de katgodin Bastet, en dit zou het beeld van Sekhmet zijn wanneer ze kalm en rustend was. Bastet is de zachte godin, de damesbeschermer tegen ziekten, beschermster van de priesters, beschermer van vrouwen in arbeid en van kinderen. Sekhmet wordt ook weergegeven met de zonne-schijf-kroon zoals de godin Hathor, vanwege haar erkenning als dochter van de zonnegod Ra en zijn zonnekult.

Sekhmet werd vereerd als de „Vrouw van Asheru“ in de tempel van Mut in Karnak. Ze werd ook aanbeden in Luxor, Memphis, Letopolis en de delta-regio. In sommige tempels werden dieren geofferd en hun bloed geofferde om cholera weg te houden. De priesters voerden een ritueel uit voor een andere godin beeldhouwwerk elke dag van het jaar om haar woede te sussen. Dit is de reden waarom zoveel afbeeldingen van de godin nog bewaard zijn gebleven. De meeste beelden vertonen geen uitdrukking of dynamiek, maar de typische hiëratische houding van de Egyptische kunst. Er wordt geschat dat meer dan 700 beelden van Sekhmet in de Tempel van Amenhotep III in Luxor en in de Karnak-tempel stonden. Het merendeel van de gevonden effigieën werd gesneden tijdens de regeerperiode van deze farao. Getemde leeuwen werden in tempels gewijd aan Sekhmet in Leonopolis gehouden.

Het materiaal dat werd gebruikt voor het maken van deze amulet is faience, samengesteld uit fijn zand dat wordt gebonden met natriumcarbonaat en natriumbicarbonaat, gewonnen uit natron. Bij een temperatuur van 950 ºC gebakken, geeft het mengsel een glazuurachtige afwerking met de carbonaatverbindingen die een glazen oppervlak vormen. Het was een eenvoudige procedure en daarom niet kostbaar. De groene en blauwe tinten werden bereikt door een paar gram koperoxide toe te voegen, gewonnen uit malachiet ofAzuriet. De rode tinten werden bereikt met ijzeroxide, de intens blauwe kleuren met kobalt, en zwart door ijzeroxide en magnesiumoxide met water te mengen. Alles wat nodig was, was het aanbrengen van de gekozen details in de geselecteerde kleur met een penseel vóór het bakken.




Notities:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Provenanceverklaring gezien door Catawiki.
De verkoper zorgt ervoor dat alle benodigde vergunningen, zoals een exportvergunning, geregeld worden; hij zal de koper informeren over de status ervan als dit meer dan een paar dagen duurt.
Het stuk bevat een certificaat van echtheid.
Het stuk bevat het Spaanse exportvergunning.
HET SPAANSE MINISTERIE VAN CULTUUR VRAAGT ALLE VERKOPERS OM FACTUREN OF ANDERE DOCUMENTEN WAARMEE DE WETTIGHEID VAN ELK ARTIKEL KAN WORDEN AANGETOOND, VOORDAT EEN IMPORT- OF EXPORTVERGUNNING WORDT VERSTREKT.
oude beschavingen


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    24x bekeken
    1x bewaard
    Sinds 12 sep '25
    Advertentienummer: a1517919564