Kenmerken
Conditie
Gebruikt
Type
Boek of Tijdschrift
Beschrijving
F143
Otto Mielke - Mann auf Sinkendem Schiff.
Dreizehn tage Kampf um die "Flying Enterprise".
Op 21 december 1951 verliet de Flying Enterprise de haven van Hamburg voor een reis naar New York.
Het schip was beladen met – onder andere - zo’n 1.200 ton ruwijzer.
Er waren verder 40 bemanningsleden en 10 passagiers aan boord.
Op 27 december 1951 kwam het schip in zwaar weer.
Er kwam een scheur in het dek, maar deze schade was niet fataal.
Op 28 december werd het schip door een grote golf geraakt, het schip maakte een zware slagzij, van 50-70 graden, waardoor de lading begon te schuiven.
Het schip herstelde gedeeltelijk uit de slagzij, maar bleef onder een hoek van 25 graden naar bakboord liggen.
Het schip was hiermee ook stuurloos geworden op ruim 800 kilometer ten westen van de Britse kust.
Het schip begon al zoveel water te maken, dat de kapitein zijn bemanning opdroeg in de reddingssloepen te gaan. Kapitein Carlsen seinde een S.O.S.-bericht uit en vroeg om hulp.
Deze hulp kwam, maar hij gaf al zijn bemanningsleden opdracht om van boord gaan.
Hijzelf bleef alleen achter op het schip, maar bleef wel in de buurt van de radiokamer.
Verscheidene schepen bleven in de buurt rondcirkelen, waaronder de zeesleepboot Turmoil, die zeven mislukte pogingen deed om vast te maken.
Tijdens de achtste poging springt een stuurman van de Turmoil, Kenneth Dancy, aan boord en hielp vast te maken.
De Turmoil probeerde vervolgens de Flying Enterprise naar veilige haven te brengen, maar de sleeptros brak.
Britse reddingsboten en een marinevaartuig bleven in de buurt om zo nodig hulp te bieden aan kapitein Carlsen. Dancy bleef met hem tot het einde aan boord.
Na dertien dagen, op 10 januari, begon het vrachtschip nog gevaarlijker over te hellen, zodat Kurt Carlsen en Dancy het schip moesten verlaten.
Het vrachtschip ging ten onder in zware zee, op 60 kilometer ten westen van Cornwall.
Enkele minuten eerder sprongen kapitein Carlsen en Dancy van de Flying Enterprise overboord, in de ijskoude oceaan.
Zij werden gered door de Turmoil die hen enkele uren later aan land zette in Falmouth.
Heel de wereld volgde toen de avonturen, op de radio, van deze kapitein, die ondanks de zware omstandigheden aan boord bleef.
Zutphen zj. 69p. tek. Rugje verkleurd. Hardcover. Goede staat.
Duitstalig.
Otto Mielke - Mann auf Sinkendem Schiff.
Dreizehn tage Kampf um die "Flying Enterprise".
Op 21 december 1951 verliet de Flying Enterprise de haven van Hamburg voor een reis naar New York.
Het schip was beladen met – onder andere - zo’n 1.200 ton ruwijzer.
Er waren verder 40 bemanningsleden en 10 passagiers aan boord.
Op 27 december 1951 kwam het schip in zwaar weer.
Er kwam een scheur in het dek, maar deze schade was niet fataal.
Op 28 december werd het schip door een grote golf geraakt, het schip maakte een zware slagzij, van 50-70 graden, waardoor de lading begon te schuiven.
Het schip herstelde gedeeltelijk uit de slagzij, maar bleef onder een hoek van 25 graden naar bakboord liggen.
Het schip was hiermee ook stuurloos geworden op ruim 800 kilometer ten westen van de Britse kust.
Het schip begon al zoveel water te maken, dat de kapitein zijn bemanning opdroeg in de reddingssloepen te gaan. Kapitein Carlsen seinde een S.O.S.-bericht uit en vroeg om hulp.
Deze hulp kwam, maar hij gaf al zijn bemanningsleden opdracht om van boord gaan.
Hijzelf bleef alleen achter op het schip, maar bleef wel in de buurt van de radiokamer.
Verscheidene schepen bleven in de buurt rondcirkelen, waaronder de zeesleepboot Turmoil, die zeven mislukte pogingen deed om vast te maken.
Tijdens de achtste poging springt een stuurman van de Turmoil, Kenneth Dancy, aan boord en hielp vast te maken.
De Turmoil probeerde vervolgens de Flying Enterprise naar veilige haven te brengen, maar de sleeptros brak.
Britse reddingsboten en een marinevaartuig bleven in de buurt om zo nodig hulp te bieden aan kapitein Carlsen. Dancy bleef met hem tot het einde aan boord.
Na dertien dagen, op 10 januari, begon het vrachtschip nog gevaarlijker over te hellen, zodat Kurt Carlsen en Dancy het schip moesten verlaten.
Het vrachtschip ging ten onder in zware zee, op 60 kilometer ten westen van Cornwall.
Enkele minuten eerder sprongen kapitein Carlsen en Dancy van de Flying Enterprise overboord, in de ijskoude oceaan.
Zij werden gered door de Turmoil die hen enkele uren later aan land zette in Falmouth.
Heel de wereld volgde toen de avonturen, op de radio, van deze kapitein, die ondanks de zware omstandigheden aan boord bleef.
Zutphen zj. 69p. tek. Rugje verkleurd. Hardcover. Goede staat.
Duitstalig.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Witmarsum
21x bekeken
0x bewaard
Sinds 27 sep '25
Advertentienummer: m2315864235
Populaire zoektermen
Scheepvaartasbak scheepvaartscheepvaart bordscheepvaart boekenscheepvaart petscheepvaart tankerasbak scheepvaartvlag scheepvaartscheepvaart knsmscheepvaartscheepvaart antiekscheepvaart lepeltjesasbak scheepvaartscheepvaart jaarboekchalet loosdrecht in Recreatiewoningen te koop20 inch volkswagen velgen in Banden en Velgenlandelijke meidenkast in Antiek | Meubels | Kastenhoya silver in Kamerplantenoud raam decoratie in Curiosa en Brocanteferrari f12 in Ferraripastoe dressoir kast in Kasten | Dressoirsziengs dames in Schoenenpedalboard koffer in Behuizingen en Koffersgolf 6 highline in Interieur en Bekleding