Beschrijving

Werk van Ank Spronk

Ank Spronk, geboren als Antje Feenstra in 1919 te Arnhem, groeide op in een creatief gezin waarin haar vader als architect werkte. Ze volgde een opleiding aan de kunstnijverheidsschool ‘Kunstoefening’ in Arnhem, waar ze zich specialiseerde in illustratie en grafiek. In de jaren veertig trouwde ze met schilder en edelsmid Jan Spronk, met wie ze tijdens de oorlog verhuisde van Amsterdam naar Barchem. Hoewel ze aanvankelijk plannen had om kinderboeken te illustreren, bleef haar artistieke werk lange tijd op de achtergrond.

Pas rond haar vijftigste begon Ank serieus werk te maken van haar kunstenaarschap. Ze ontwikkelde een eigen stijl in grafiek, aanvankelijk in zwart-wit met mysterieuze tuinen en ruïnes, later kleurrijker en geïnspireerd door reizen naar onder andere Frankrijk, Spanje, Griekenland en Rusland. Haar werk omvatte ook plastieken van vrouwenfiguren en talloze etsen, vaak met katten als onderwerp — een dier waarmee ze zich sterk verbonden voelde.

Vanaf 1974 begon ze met het maken van exlibris, wat leidde tot een indrukwekkend oeuvre in de kleingrafiek. Haar werk werd gekenmerkt door een fantasierijke beeldtaal, waarin natuur, architectuur en menselijke figuren samenkwamen. Ank Spronk overleed in 2010, maar liet een rijk en eigenzinnig artistiek nalatenschap achter.


Werk van Anton Pieck

Anton Pieck (1895–1987) was een Nederlandse kunstenaar, illustrator en graficus, beroemd om zijn romantische en nostalgische stijl. Al op jonge leeftijd toonde hij een uitzonderlijk tekentalent, dat hij verder ontwikkelde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn werk kenmerkt zich door gedetailleerde taferelen van een geïdealiseerd verleden, vaak bevolkt door figuren in 19e-eeuwse kleding en gesitueerd in sfeervolle straatjes en interieurs.

Naast zijn illustraties voor boeken, kalenders en kaarten, werd Pieck vooral bekend als de geestelijk vader van het Sprookjesbos in de Efteling. Vanaf 1951 ontwierp hij niet alleen de sprookjesfiguren, maar ook de architectuur, bewegwijzering en zelfs de prullenbakken van het park. Zijn ontwerpen gaven de Efteling een unieke, tijdloze uitstraling die tot op de dag van vandaag herkenbaar is.

Pieck bleef zijn hele leven trouw aan zijn eigen stijl, ondanks veranderende kunststromingen. Zijn werk werd geliefd bij een breed publiek en leidde uiteindelijk tot de oprichting van het Anton Pieck Museum in Hattem. Tot op hoge leeftijd bleef hij actief tekenen en schilderen, en zijn oeuvre leeft voort als een ode aan verbeelding, vakmanschap en verwondering.


Werk van Carl Köffler

Carl Köffler (1882-1962) was een Nederlandse kunstenaar die zich toelegde op de kleingrafiek, met name het ontwerpen van exlibrissen. Hij was actief in de tweede helft van de twintigste eeuw en ontwikkelde een herkenbare stijl waarin symboliek, precisie en een zekere speelsheid samenkwamen. Zijn werk werd vaak uitgevoerd in hout- of linoleumsnede, technieken waarin hij een grote technische beheersing toonde.

Köfflers exlibrissen waren niet alleen grafisch verfijnd, maar ook inhoudelijk doordacht. Hij verwerkte vaak persoonlijke elementen van de opdrachtgevers in zijn ontwerpen, zoals initialen, beroep of interesses, en gaf daar een artistieke draai aan. Hierdoor ontstonden kleine kunstwerkjes die zowel functioneel als expressief waren.

Hoewel hij niet tot de bekendste namen in de Nederlandse kunstgeschiedenis behoort, wordt zijn werk gewaardeerd binnen de wereld van de exlibriskunst. Zijn bijdragen aan deze nichevorm van grafiek tonen zijn liefde voor detail, vakmanschap en de kracht van het kleine formaat.


Uitvoering : Meeste Ex Libris zitten tussen dubbelgevouwen A3-formaat blad met uitgesneden venster en voor meeste werken zijn de vermelde afmetingen in onderstaande lijst de maten van het venster, werk zelf is meestal groter.
Specificaties : Opus referentie en techniek (C/P/X) zijn alleen vermeld voor zover bij mij bekend.
Geen richtprijzen : Zelf bieden via bericht met verwijzing naar codes bij fotonummers (alleen reactie na goed genoeg bod)
Ophalen of verzenden : Alleen verzenden (details na akkoord bod)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, z.j.) Boek van Mirjam Info : 123 x 88 mm, Gesigneerd. (Foto 1 . Code 0014)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, z.j.) P.J.J. Peijnenburg (04/50) Info : 127 x 90 mm, Gesigneerd. (Foto 2 . Code 0016)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, 1991) Francisco Bernat Sigalés Info : 97 x 70 mm, Gesigneerd. (Foto 3 . Code 0017)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, z.j.) Ank Spronk Info : 64 x 92 mm, Gesigneerd. (Foto 4 . Code 0018)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, z.j.) Ank Spronk Info : 73 x 60 mm, Gesigneerd. (Foto 5 . Code 0020)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, 1980) Guus Willemsen Info : 132 x 90 mm, Gesigneerd. (Foto 6 . Code 0022)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, z.j.) Githa van der Zee (057/100) Info : 127 x 100 mm, Gesigneerd. (Foto 7 . Code 0023)

Ex Libris Ank Spronk (Nederland, z.j.) Robinette Bargeman Info : 113 x 75 mm, Gesigneerd. (Foto 8 . Code 0024)

Ex Libris Anton Pieck (Nederland, z.j.) Vlinder op Notenschrift | F.J. Waage (Linksonder initialen AP) Info : 88 x 58 mm, Niet gesigneerd. (Foto 9 . Code 0216)

Ex Libris Anton Pieck (Nederland, 1927) Lezende Monnik | P. Wagenaar Hummelinck Info : 107 x 56 mm, Gesigneerd. (Foto 10 . Code 0217)

Ex Libris Anton Pieck (Nederland, 1927) Lezende Monnik | P. Wagenaar Hummelinck Info : 107 x 56 mm, Gesigneerd. (Foto 11 . Code 0218)

Ex Libris Anton Pieck (Nederland, z.j.) Boeken onder Open Raam | M.A. van Lennep (Onder initialen AP) Info : 112 x 57 mm, Niet gesigneerd. (Foto 12 . Code 0219)

Ex Libris Anton Pieck (Nederland, z.j.) Boekenkast, Viool en Open Raam | TH. Weebers (Linksonder initialen AP) Info : 117 x 50 mm, Niet gesigneerd. (Foto 13 . Code 0221)

Ex Libris Anton Pieck (Nederland, z.j.) Brandende Kaars en Boekenkast | C. v.d. G. (Onder initialen AP) Info : 71 x 42 mm, Niet gesigneerd. (Foto 14 . Code 0222)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | F.C. Geitel Info : Opus 10, P1, 60 x 42 mm, Niet gesigneerd. (Foto 15 . Code 3126)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | C. Köffler Info : Opus 12, P1, 65 x 47 mm, Gesigneerd. (Foto 16 . Code 3127)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | Carola Köffler Info : Opus 14, P1, 48 x 44 mm, Niet gesigneerd. (Foto 17 . Code 3128)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | N.A.J. van Marion Info : Opus 15, P1, 138 x 90 mm, Gesigneerd. (Foto 18 . Code 3129)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, 1908) Heraldiek | A.M. van Tuyl van Serooskerken Info : Opus 18, P1, 85 x 57 mm, Gesigneerd. (Foto 19 . Code 3130)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | Melius Esse Quam Videri (De ware deugd en kwaliteit zijn belangrijker dan slechts de schijn ervan) | A.A. Vorstermanb van Oyen Info : Opus 21, P1, 91 x 108 mm, Niet gesigneerd. (Foto 20 . Code 3131)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | Nec Timide Nexc Temere (Niet impulsief handelen, maar ook niet te voorzichtig zijn, een motto die moed met verstandige terughoudendheid symboliseert) | Hanns Zipper Info : Opus 23, P1, 78 x 52 mm, Gesigneerd. (Foto 21 . Code 3132)

Ex Libris Carl Köffler (Nederland, z.j.) Heraldiek | Drukkerij & Uitgevers Mij "Voorburg" Info : Opus 25, P1, 46 x 32 mm, Niet gesigneerd. (Foto 22 . Code 3133)
Advertentienummer: m2295603649370sinds 3 aug. '25, 10:47