UNIEKE Iveco Daily 40.10 4x4 expeditie camper bus te koop

€ 11.990,00
Ophalen of Verzenden
Verzenden vanaf € 3,99
853679sinds 2 feb. '24, 09:09
Deel via
of

Kenmerken

AdverteerderParticulier
TypeBus-model
Aantal slaapplaatsentot en met 3
Kilometerstand238319
Bouwjaar1994
BrandstofDiesel
Opbouw lengte4 tot 5 meter

Beschrijving

Merk/type: Iveco 40.10 1W/35 4x4
Kenteken: VD-FT-56 (huidig geschorst)
Eerste toelating: 22-06-1994
Km-stand: 238.319
Motor: 2.5L turbodiesel (103PK)

Omdat onze plannen gewijzigd zijn gaat deze unieke expeditie camper basis verkocht worden. Hij ziet er nu nog uit als een stuk schroot, maar niets is minder waar…. (lees vooral verder :) ...) Onderhuids zijn de grote investeringen tot dusver gedaan, zodat nu het meer esthetische opbouw werk kan beginnen.

Deze auto is de perfecte auto voor 2 personen die een lange reis in of naar Afrika, Azië of Amerika (Noord of Zuid) willen maken en hier hun eigen huisje van willen maken inclusief plek voor een motor achter op! Wat maakt deze auto zo uniek:

Terrein capabel: het is een echte 4x4 met high + low-gear en sperren (gelijkwaardig aan de Toyota Landcruiser of Landrover Defender) maar dan wel ruimte om “binnen te leven”. Bekijk de filmpjes op YouTube om je zelf te overtuigen!

Compact: de lengte en wielbasis zijn vergelijkbaar met een Defender 110. Wielbasis Iveco Daily 4x4: 2,80m versus Defender 110: 2,79m. De lengte Iveco Daily 4x4 (zonder aangepaste bumpers) is 4,74m versus Defender 110: 4,69m. De auto past dan ook met gemak in een normaal parkeervak. Het grotere verschil zit hem in de hoogte: 2,74m versus Defender 110: 2,02. De stahoogte als gevolg is circa 1,89m voor de Iveco Daily 4x4.

Sterk: origineel gebouwd als 4 tons voertuig, maar op kentekenen als een 3,5 tons voertuig. Daarmee rijden met (normaal) B-rijbewijs, maar de basis kan zwaardere belastingen aan (erg handig bij overland-reizen). De Iveco 40.10 4x4’s zijn o.a. door het Italiaanse leger gebruikt en de Belgische politie (die er gezamenlijk duizenden hebben gehad in meerdere configuraties).

Camper kenteken: deze Iveco 40.10 4x4 is al voorzien van camper kenteken (voor zowel RDW als belastingdienst). Dus geen keuring of herkeuring nodig voor of na vernieuwen van de inbouw.

Waardevast: de Iveco 40.10 4x4 als bus komt (van 1990 – 1996) komt maar weinig op de markt. Onderdelen echter, zijn er door wereldwijze verkoop (van ook andere varianten, bijvoorbeeld de pick-up) meer dan genoeg. 

Bus camper: voor een voordelige en ultieme (zelf)bouw. Het is al een busje met hoog dak. Er hoeft dus geen hefdak op zoals veelal bij de Defender 110 of Landcruiser HZJ75 wordt gedaan om sta-ruimte te creëren. Ook is er geen dure canopy (hard-top) nodig plus daktent of zelfs een volledige camperunit zoals bij pick-ups vaak gedaan wordt om slaap plaatsen te kunnen maken. Allemaal (zeer) dure aanpassingen die niet nodig zijn.

Flexibel: niet alleen een camper, maar er kan ook een motor achterop! Maximale vrijheid op de locatie waar je bent! Tillen is niet nodig, met behulp van een lier wordt de motorbeugel omlaag of omhoog gezet.

Nu de auto en zijn staat: het is een origineel een Nederlandse auto, initieel gebruikt door Staatsbosbeheer. De auto is na aankoop door de vorige eigenaar van onder tot boven aangepakt voor te starten met het vernieuwen van de camperinrichting. De auto was motorisch en aandrijflijn technisch destijds niet goed. Om dit te herstellen is er meer dan EUR 15.000,- (rekeningen ter inzage aanwezig) uitgegeven over de loop van 20.000km om dit op het juiste niveau te krijgen. Zie onderstaand:

197.183: Distributieketting en mechanische kettingspanner vervangen - EUR 367,78

197.195: Motor compleet gedemonteerd, pakkingen, ringen, koelslangen en frictieset vervangen, diverse olie lekken gerepareerd. Onderblok verwijderd en opnieuw afgedicht. Koppeling set vervangen (Iveco Dealer Charles Feijts Venlo) – EUR 3.386,61

200.007: Versnellingsbak en tussenversnellingsbak gedemonteerd, versnellingsbak en tussenbak gereviseerd, lagers en afdichtingen vervangen, speling en olie lekkages verholpen. Sperren van voor + achteras controle op werking, uitlaat eindpijp gelast (Iveco Dealer Charles Feijts Venlo) – EUR 3.730,79

205.xxx: Off-road voorbumper inclusief Champion 12.000Lb lier geplaatst, radiateur vervangen, lierplaat, voorbumper en trap (voor op achterdeur) gepoedercoat – EUR 1.561,13

206.469: Compressie controle, brandstofpomp revisie, verdeelkop, perskleppen, verstuivers en opvoerpomp vervangen (Venlose Motorenrevisie VMR) – EUR 3,400,00

206.572: Voorwiellagers, keringen en naaldlagers vervangen – (geen rekening aanwezig)

207.192: BF Goodrich MK2 banden (4x) – EUR 780,00 (linksachter loopt langzaam leeg). Verbruik sinds de BF Goodrich MK2 banden erop liggen, 1 liter op 8,5km.

209.752: Nieuwe achterbumper voorzien van motorsteun en lift-lier (Barten 4x4 products) – EUR 1.200,00

220.982: Remschijven, remblokken en ashoezen vernieuwd – EUR 1.156,50

Hierna waren de kilometers probleemloos en is de bus de schuur in gegaan voor aanpak van het plaatwerk. Daar is hij vervolgens pas uitgekomen toen ik hem heb gekocht. De kosten die reeds gemaakt zijn, maken deze bus “betrouwbaar” of een “zekerheid”. Koop je een vergelijkbare bus die al afgebouwd is (voor minimaal het dubbele) dan is in veel gevallen een dure revisie van de motor en versnellingsbakken nog niet geweest. Ook is het interieur afgeleefd en moet je aandacht besteden aan roest. Bij deze bus begin je bij de basis en bouw je naar eigen wensen en gewenste staat de boel weer op.

Wat moet er nog gebeuren voordat je met het camperbouwen aan de slag kunt:


Chassis is hard, maar heeft enkele aandachtspunten. 
Voorraam heeft veel last van roest, moet hersteld worden (zie foto). Nieuw rubber en originele voorruit zijn aanwezig.

Spatborden voor en instap op wat plekken doorgeroest (zie foto). Advies deze te herstellen om een goede basis te creëren waar je weer even mee vooruit kan.

Spatborden achter zijn door vorige eigenaar provisorisch aangepakt op roest en voorbereid op de grotere terrein banden (zou ik ook adviseren te herstellen)


Daarna kun je aan de slag kan met primer, plamuur en lak (bijvoorbeeld raptor liner). Is goed zelf te doen (naar horen zeggen). Het volledige werkplaatshandboek zit er overigens ook bij!

Nu zul je denken, mooi (verkoop) verhaal, waarom ga je hem zelf niet afbouwen en gebruiken? Wij hebben zelf al een andere Iveco Daily 4x4, maar dan een maatje groter omdat we inmiddels met onze viertjes zijn. Volgend jaar vertrekken we vanuit Nederland naar het Midden-Oosten. Het doel was deze auto hobby-matig op te knappen, maar ik krijg hem niet voor ons vertrek afgebouwd (en wil hem niet 2 jaar laten staan). Dus wil je zelf je handen uit de mouwen steken om jouw eigen en unieke expeditie camper(tje) bouwen die niet de enorme bedragen kost waarvoor ze online staan? Dit is je kans. Echter, onderschat het niet, het is een flink project en er moet de nodige tijd en liefde in om daar te komen :)

P.S. we hebben zelf ook (al) ervaring met expeditie reizen en zijn in 2017 overland van Zuid-Afrika naar Nederland gereisd (met een Defender 130 destijds). Dus mocht je wat tips nodig hebben links en rechts dan kan dat!

Ik heb al enkele keren de vragen gehad: rijd hij nog? Jazeker, hij is wel geschorst, maar start zonder enig probleem. 

Bieden mag, maar bellen is beter :)
Advertentienummer: m2076324749