Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Model

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Brandstof
Type hybride
Actieradius (min.)
Transmissie

Carrosserie

Cabriolet(14)
Coupé
Hatchback(41)
MPV
Sedan(20)
Stationwagon
SUV of Terreinwagen
Overige carrosserieën(6)
Bekleding
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Aandrijving
Leeggewicht (max.)
Verbruik
Energielabel
Emissieklasse
Wegenbelasting (max.)
Moet nu weg
BTW verrekenbaar

Aangeboden sinds

Sorteer op

Citroën 2cv Te Koop

Informatie

Citroën 2CV / de 'Eend'

Wil je een Citroën occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Citroën modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:


De Citroen 2CV (deux chevaux in het Frans, bekend als 'Eend' in het Nederlands) is een iconische auto die van 1949 tot 1990 is geproduceerd. De 2CV werd in 1986 opgevolgd door de Citroën AX. Vanwege zijn lange productietijd en opvallende uiterlijk kunnen we de Citroën 2CV scharen in het rijtje Mini, Volkswagen Kever, Fiat 500 en Renault 4. Auto's waarmee de Eend het grootste deel van zijn leven ook nog eens concurreerde.


De Eend kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis. De toenmalige directeur van Citroën gaf in 1934 de opdracht een auto te ontwikkelen voor het platteland. Hij moest twee boeren kunnen vervoeren met 50 kilogram aardappelen of een vat van 50 liter wijn. Een andere opvallende eis was het feit dat de auto auto dozen eieren heel moest houden terwijl ermee over omgeploegd land werd gereden. Verder moest deze nieuwe Citroen goedkoop, zuinig, betrouwbaar en eenvoudig te bedienen zijn. Opmerkelijk was dat de topman zei: 'Het uiterlijk van de auto speelt geen enkele rol.'


Uiterlijk bespot

De naam 2CV staat voor Deux chevaux vapeur wat twee paardenkrachten betekent. Dit slaat op het aantal fiscale pk's waaronder het model in Frankrijk viel. Citroën stelde de 2CV vanwege tussenkomst van de oorlog pas in 1948 op de autosalon van Parijs voor. Het jaar daarna ging hij in productie. De autopers viel over het merk heen en bespotte het opvallende uiterlijk, maar de consument besliste anders. De Citroën 2CV werd een enorm succes: Citroën bouwde iets meer dan vijf miljoen exemplaren waarvan 1,2 miljoen Besteleenden. Bovendien deed de Eend dienst als basis voor andere modellen van het merk, waaronder de Dyane, de Ami en de Mehari.


Tweecilinder boxermotor

De Eend werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. Door de jaren heen varieerde die in inhoud van 0,4- tot 0,6-liter. Het vermogen liep uiteen van slechts 9 tot 29 pk. Bijzonder was ook de positie van de versnellingspook. Die zat, net als bij de Renault 4 (1961-1992), aan het dashboard gemonteerd. Schakelen gebeurd door de pook in en uit het dashboard te bewegen.


Handbediende ruitenwissers

De Eend had door zijn eenvoud enkele bijzondere kenmerken. Zo hadden de eerste modellen vrijwel geen dashboard. Benzine moest dan ook gepeild worden door de oliepeilstok in de benzinetank te steken. Ook de handbediende(!) ruitenwissers waren een bijzonderheid. Schijfremmen voor paste Citroën pas toe vanaf 1981. Daarnaast zat de carrosserie op een eenvoudige manier in elkaar. Zodanig zelfs dat de deuren bij hogere snelheid (de latere modellen haalden maar liefst 120 km/u) konden gaan klapperen. Verder was het interieur vaak vochtig. Roest heeft dan ook veel Eenden een voortijdig einde bezorgt.


Tweedehands Citroën 2CV

Een tweedehands Citroën 2CV is vanwege zijn wagonladingen karakter inmiddels een zeer geliefde klassieker. Gerestaureerde exemplaren staan al snel voor tien mille te koop. Dat is het dubbele van de nieuwprijzen eind jaren tachtig. Gelukkig worden op Marktplaats ook Citroën 2CV occasions vanaf enkele duizenden euro's aangeboden. Eenden hebben weliswaar eenvoudige techniek, maar vanwege hun unieke opbouw vergen ze specialistische kennis. Laat u voor een eventuele aankoop dus door een kenner voorlichten.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

De Citroën 2CV heeft een iconisch ontwerp met een eenvoudige, functionele styling. Hij heeft een lichtgewicht carrosserie, een luchtgekoelde motor en een vering die zorgt voor een comfortabele rit op onverharde wegen. Bovendien is de auto herkenbaar aan zijn schuin aflopende motorkap en de rondingen van het lichaam.
De rijervaring in een 2CV is heel anders dan in moderne auto’s. Je voelt de weg beter en de auto heeft een aanzienlijk minder krachtige motor. Dit maakt het rijden met een 2CV vooral een ontspannen ervaring, vol nostalgie, waarbij je meer tijd hebt om van het landschap en de rit te genieten. De 2CV is niet gemaakt voor hoge snelheden, maar voor een aangenaam toeren.
Bij het onderhoud van een 2CV zijn er een paar belangrijke onderdelen om op te letten. De ophangingssystemen zijn essentieel, evenals de remmen en de banden. Omdat de auto vaak een beetje ouder is, is het ook goed om de elektrische systemen en de brandstofleidingen regelmatig te inspecteren om veilig te kunnen blijven rijden.
Een bekend probleem bij de 2CV is roest, vooral bij de dorpels en onder de carrosserie. Ook kan de ontsteking en de verlichting soms problemen geven, vooral als de auto langere tijd stil heeft gestaan. Regelmatig onderhoud en inspectie zijn dus cruciaal om deze problemen voor te zijn.
De populariteit van de Citroën 2CV komt voort uit zijn karakter en geschiedenis. Hij staat symbool voor vrijheid en is geliefd vanwege zijn eenvoud en betrouwbaarheid. Daarnaast speelt het retro-gevoel ook een grote rol. Veel liefhebbers hebben prachtige herinneringen aan ritten met deze auto, wat bijdraagt aan de cultstatus.