Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Model

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Brandstof
Type hybride
Actieradius (min.)
Bekleding
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Aandrijving
Leeggewicht (max.)
Verbruik
Energielabel
Emissieklasse
Wegenbelasting (max.)
Moet nu weg
BTW verrekenbaar
Sorteer op

Uw ideale Citroën DS vindt u hier

Informatie

Citroën DS

Wil je een Citroën occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Citroën modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:


De Citroën DS is een voorwielaangedreven vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon (en 1.200 cabriolets). Vanwege zijn karakteristieke vormgeving staat de auto bij ons ook bekend als 'Snoek'. De eerste DS kwam in 1955 op de markt als opvolger van de Citroën Traction Avant. Het model werd twintig jaar later opgevolgd door de Citroën CX. De DS nam het op tegen auto's als de Peugeot 403, de Mercedes 220 en de Rover P6.


In het Frans spreek je de modelnaam uit als Déesse, wat godin betekent. Mede door zijn gracieuze verschijning wordt de Citroën DS daarom ook wel 'godin van de weg' genoemd. De meest opvallende stijlkenmerken zijn de lange neus met ronde koplampen, de aan de achterkant van het dak in chroomkleurige kokers geplaatste knipperlichten en de gedeeltelijk achter plaatwerk verscholen achterwielen.


DS Break

De volledige naam van de vijfdeurs stationwagon is Citroën DS Break. Dit model was leverbaar in drie uitvoeringen (Break, Familiale of Commerciale) die zich van elkaar onderscheiden in de stoelopstelling en het aantal zitplaatsen. Zo was bijvoorbeeld een achterste derde zitrij beschikbaar. In 1968 gaf Citroën de DS een ingrijpende facelift. De meest in het oog springende verandering betrof de enkele ronde koplampen die plaats maakten voor dubbele exemplaren achter glas. Bijzonder hierbij was dat de verstralers bij de meeste uitvoeringen in de bocht meedraaiden. Opvallend was verder de enorme wielbasis van de DS. Hierdoor hadden achterpassagiers enorm veel beenruimte en bood de Break een reusachtige bagageruimte.


Comfort dankzij hydropneumatische vering

Ook op andere gebieden was de Citroën DS vooruitstrevend. Zo beschikte het model over een hydraulisch systeem voor de vering, de besturing, de remmen en zelfs voor de koppeling en het schakelen. Vanwege dit laatste was de DS in eerste instantie een halfautomaat, hydraulique genaamd. De gasvering zorgde voor een groot rijcomfort. Ook het lage zwaartepunt, bereikt door toepassing van een polyester dak en een aluminium motorkap, droeg hier aan bij. Vanaf 1963 kwam er een versie met mechanische schakeling, die heet mécanique. Ook de schijfremmen van de DS waren in die tijd geen gemeengoed.


Citroën ID

Citroën heeft de DS geleverd met vier viercilinder benzinemotoren. De inhoud varieerde van 1,9- tot 2,3-liter en het vermogensspectrum besloeg 75-tot 140 pk. In 1957 introduceerde Citroën een uitgeklede DS, de Citroën ID. Dit model was voorzien van eenvoudiger techniek en geknepen motoren met vermogens vanaf 58 pk. Dieselmotoren waren in die tijd voor personenauto's nog niet gangbaar en zijn dan ook nooit in de DS geleverd.


Tweedehands Citroën DS

Rond de eeuwwisseling zag je de Citroën DS nog regelmatig rijden, maar ondertussen zijn ze een zeldzaamheid geworden met bijbehorende, hoge prijzen. Een goede tweedehands Citroën DS kost al snel richting de vijftien mille. Voor onderhoud van deze bijzondere occasions kun je vanwege de bijzondere techniek en de roestgevoeligheid het beste bij Citroën-specialisten terecht.