Merk & Model, uitvoering
Land rover LAND ROVER, .
Bouwjaar
1999
Kilometerstand
327.882 km
Brandstof
Diesel
Transmissie
Automaat
Motorinhoud
2.5 liter
Vermogen
136 pk

Beschrijving

Range Rover P38 grijs kenteken met BMW M57-motor

Ik heb simpelweg te veel auto’s, dus het is tijd dat iemand anders er plezier mee gaat hebben.
Twee jaar geleden heb ik de Range Rover voorzien van een frisse M57-motor. Dit omdat ik van de vorige M51-motor iets te veel vroeg met twee turbo’s. Inmiddels staan er ongeveer 10.000 km op de motor en heeft hij me overal zonder problemen gebracht. Voornamelijk woon-werkverkeer en af en toe een 4x4-evenement.

Wat een P38 geweldig maakt, is dat deze dingen niet roesten, in tegenstelling tot eigenlijk alle andere Land Rover-producten. Wat ze vreselijk maakt, is de BECM (Body Electronics Control Module). Dat ding vindt het nodig om zich met alle elektronica van de auto te bemoeien, waardoor de auto bijvoorbeeld niet meer wil starten als je met je goede gedrag een accu denkt te vervangen of te dicht bij een automatische deur staat. Al die onzin heb ik eruit gehaald, en dat maakt hem een stuk betrouwbaarder.

De Range Rover is voorzien van de volgende upgrades:
- Nieuwe M57 D1-motor: eerste overmaat zuigers met bewerkte, diepere pockets; ARP kop- en main studs; kop geport; nieuwe klepgeleiders; nieuwe kleppen; zittingen geslepen; nieuwe kettingen en geleiders; nieuwe oliepomp; Cometic-koppakking; ACL-lagers (drijfstang en hoofd); krukas gebalanceerd. Foto’s ter inzage.
- Gereviseerde hogedrukpomp en verstuivers.
- BMW B57-turbo, geüpgraded met grotere internals en voorzien van vacuümsturing.
- Gechipte M57-computer, EWS-vrij en onzin-vrij, 250 pk-mapping.
- ZF4HP24-automaat met grote koppelomvormer van een 4.6 GEMS-motor; de kleine DSE- en medium 4.0 Thor-koppelomvormer trekt hij er doorheen.
- Overkill grote automaatkoeler.
- MaxxECU Mini voor communicatie met de versnellingsbak.
- Grote front-mount intercooler.
- Diverse modificaties aan de BECM: start altijd!
- 255 lph in-tank pomp.
- 3" RVS-uitlaat, netjes tussen het chassis, dus raak je niet kwijt bij de eerste zandbult.
- 285/75R16 Renegade R/T-banden, z.g.a.n. op BMW-velgen; niet te veel herrie op de weg en genoeg grip, zeker als je ze een beetje aflaten.
- Verhogingsveren (schroef).
- Verlengde schokdempers, instelbare demping.

Natuurlijk zijn er ook minpunten — dingen waar ik me minder aan gestoord heb, maar die ik wel op voorhand zou willen weten:
- Klein scheurtje in het kleppendeksel, dus altijd een druppie onder de auto.
- Klepveren moeten eigenlijk geüpgraded worden om tot in de begrenzer te kunnen draaien. Zelf zoek ik dat nooit op en hij schakelt eigenlijk altijd vóór die tijd. Maar mocht je dat willen, dan moeten de klepveren gedaan worden.
- Koppelomvormer gaat niet in lock-up. Dat hoort hij in de 4 te doen en hij heeft het ook gedaan, maar opeens had hij daar geen zin meer in. Zelf nooit echt aan gestoord, maar als je harder dan 130 wilt, zou ik er een andere onder zetten (GEMS 4.6).
- Deukjes onderaan de bestuurderdeur; geen gemene deuken, maar als de auto schoon is net storend.
- Stoelverwarming vreet de zekering op — doen zo goed als alle P38’s. Je komt er alleen vanaf als je nieuwe verwarmingsmatten in de stoelen zet. Ik vond dat ik al genoeg opstand aan het offroad was en heb het dus nooit als een echt probleem gezien.
- ecu ligt in de motorruimte, zou voor het mooie een omkasting omheen moeten.

Ik heb er van alles bij, zelfs 35" banden met velgen maar daarvoor ben je nog wel een bodylift nodig. Bijvoorbeeld: Een kleppendeksel, extra tussenbak, achterbank, versnellingsbak delen, zelfs de Klepveren die je er in zou moeten zetten met een tooltje.

Meer dan genoeg power, zeer terrein capable, prima op het asfalt, boze 6 cilinder geluiden, alleen nog iemand die hem af wil maken of gewoon lekker zo in rijden natuurlijk!
Zekerheden van deze auto

APK tot 19 september 2026

Auto voldoet aan veiligheids- en milieunormen

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Emmen

Kopen zonder zorgen? Doe een aankoopkeuring!

100% onafhankelijk
Keuringsrapport met advies
Nu aanvragen is morgen in de buurt keuren

Een aankoopkeuring kan al vanaf €179.

Meer informatie
Twee mensen bespreken de auto in een garage
761x bekeken
33x bewaard
Sinds 19 nov '25
Advertentienummer: m2335807968