Fiat Patriarca 750 S Barchetta Mille Miglia Veteran€ 360.000,00
Citroen DS Chapron Le Caddy / 1 of 3
10411sinds 27 jun. '25, 11:18
€ 325.000,-
Bouwjaar
1962
KM stand
500 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Carrosserie
Cabriolet
Merk & Model, uitvoering
Citroen DS, Chapron Le Caddy / 1 of 3
Bouwjaar
1962
KM stand
500 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Motorinhoud
1.9 liter
Vermogen
113 pk
APK tot
12 november 2015
Basis
Merk & Model
Citroen DS
Uitvoering
Chapron Le Caddy / 1 of 3
KM stand
500 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1962
Carrosserie
Cabriolet
Transmissie
Handgeschakeld
Kenteken
AL-70-05
Aantal deuren
2
Aantal stoelen
5
Bekleding
Stof
Kleur
Overige kleuren
Interieur
Zwart
Aandrijving
Voorwiel
Motor
Motorinhoud
1.9 liter
Aantal cilinders
4
Vermogen
113 pk
Milieu
Brandstof
Benzine
Geschiedenis
Conditie
Gebruikt
APK tot
12 november 2015
Aantal eigenaren tot en met nu
5
Eigenaar sinds
24 maart 2024
Type laatste eigenaar
particulier
Datum registratie Nederland
02 juni 2004
Import auto
Ja
Opties
Opties
Open dak
Afmetingen en gewicht
Wielbasis
3.13 m
Leeg gewicht
1.248 kg
Zekerheden van deze auto
APK tot 12 november 2015
Auto voldoet aan veiligheids- en milieunormen
Beschrijving
Citroen DS Chapron Le Caddy / 1 of 3
Algemene informatie
Aantal deuren: 2
Modeljaar: 1962
Kleur: Or Metallic (licht goud)
Transmissie
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Maten
Wielbasis: 313 cm
Interieur
Interieurkleur: Zwart
Aantal zitplaatsen: 5
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Historie
Aantal eigenaren: 3
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Afleverpakketten
Inbegrepen afleverpakket: Basispakket
Dit afleverpakket bevat: Geldige APK, RDW-leges, Wettelijke garantie
Opties en accessoires
Quand l'extase rencontre l'artisanat. – Henri Chapron
De Citroen DS. Een auto die zich bijzonder hoog op het lijstje van ‘Franse auto-iconen’ schaart. De baanbrekende veertechniek met hydrauliek -die overigens het leven van de Franse president redde- en het eigenwijze design. Alles was totaal anders dan gebruikelijk, iets waar de Fransozen van houden! Henri Chapron in het bijzonder, hij bouwde langs de Neuilly-sur-Seine prachtige koetsen voor op chassis van oude Fords, die bleven staan na de oorlog. Later werden de koetsen gebouwd voor Bugatti, Fiat, Talbot, Delage en Hotchkiss.
In de jaren ’50 kreeg Henri het even lastig; De meeste autofabrikanten stapte over naar een zelfdragende carrosserie, wat betekende dat de koetsbouw ophield met bestaan. Chapron zag echter een grote kans; de DS. Waarom? Deze werd nog wél geleverd op een apart, stijf platform van de body! Zo ontwikkelde hij twee modellen; ‘La Croisette’ (de tweezitter) en ‘Le Caddy’ (de vierzitter).
De modellen vielen dusdanig in de smaak, dat Citroen hem vroeg het productiemodel van hun ‘decapotable’ te maken, samen met Flaminio Bertoni, hoofd ontwerper van het merk destijds. Op het platform van de ‘break’ (station) werden er totaal 1.365 stuks geboren onder de noemer Decapotable Usine. Voor de échte connaisseurs bouwde Henri de unieke koetsen op bestelling zoals vanouds. Wegens de vele aanpassingen, man uren en unieke details, werden er slechts enkele per jaar langs de Seine geboren.
Die van ons? Zoals je wellicht onderhand wel een beetje bent gewend. We durven te stellen, één van de (drie) uniekste exemplaren. Van de Chapron ‘Le Caddy’ zijn er slechts 37 stuks gebouwd in totaal. In 1962 ging Citroen over naar het nieuwere type en werden er technisch ‘upgrades’ doorgevoerd. Zo ging het elektrische systeem van 6- naar 12 Volt, werd het hydraulische systeem van laag- naar hoge druk gebracht en werden er wat andere kinderziektes genezen. De technische vooruitgang kreeg ook kritiek; Zo vonden veel mensen het ‘oude’ model DS veel mooier. Henri Chapron bouwde in 1962 daarom drie Le Caddy’s met de oude look, maar met de nieuwe techniek. Best of both worlds! Ons exemplaar werd op de 1962 Autosalon in Parijs, naast de Concorde, getoond aan het publiek.
Dit exemplaar is gevonden door een Nederlandse liefhebber, die haar voor meer dan 500.000 euro (!!) heeft laten restaureren over een periode van 4 jaar, met als missie de mooiste DS Chapron te maken. Enkel de beste specialisten zijn met de ‘Caddy’ gemoeid en alles is gedocumenteerd. Wegens privé omstandigheden moest de eigenaar afscheid nemen enkele maanden na afronding van het project. We hebben haar op de Techno Classica in Essen vorige maand gepresenteerd, waar ze de ‘Best Convertible of Show’ won, mede-gejureerd door Maikel de Munnik. Moeten we nog heel veel meer vertellen? Tot snel!
LET OP; Wij zijn enkel op afspraak geopend.
DTM Collectibles
Nieuwe Havenweg 57A
1216BN Hilversum
Tel: 0652736233
E-mail: dieter@dtmcollectibles.com
Algemene informatie
Aantal deuren: 2
Modeljaar: 1962
Kleur: Or Metallic (licht goud)
Transmissie
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Maten
Wielbasis: 313 cm
Interieur
Interieurkleur: Zwart
Aantal zitplaatsen: 5
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Historie
Aantal eigenaren: 3
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Afleverpakketten
Inbegrepen afleverpakket: Basispakket
Dit afleverpakket bevat: Geldige APK, RDW-leges, Wettelijke garantie
Opties en accessoires
- Geldige APK
- RDW-leges
- Wettelijke garantie
Quand l'extase rencontre l'artisanat. – Henri Chapron
De Citroen DS. Een auto die zich bijzonder hoog op het lijstje van ‘Franse auto-iconen’ schaart. De baanbrekende veertechniek met hydrauliek -die overigens het leven van de Franse president redde- en het eigenwijze design. Alles was totaal anders dan gebruikelijk, iets waar de Fransozen van houden! Henri Chapron in het bijzonder, hij bouwde langs de Neuilly-sur-Seine prachtige koetsen voor op chassis van oude Fords, die bleven staan na de oorlog. Later werden de koetsen gebouwd voor Bugatti, Fiat, Talbot, Delage en Hotchkiss.
In de jaren ’50 kreeg Henri het even lastig; De meeste autofabrikanten stapte over naar een zelfdragende carrosserie, wat betekende dat de koetsbouw ophield met bestaan. Chapron zag echter een grote kans; de DS. Waarom? Deze werd nog wél geleverd op een apart, stijf platform van de body! Zo ontwikkelde hij twee modellen; ‘La Croisette’ (de tweezitter) en ‘Le Caddy’ (de vierzitter).
De modellen vielen dusdanig in de smaak, dat Citroen hem vroeg het productiemodel van hun ‘decapotable’ te maken, samen met Flaminio Bertoni, hoofd ontwerper van het merk destijds. Op het platform van de ‘break’ (station) werden er totaal 1.365 stuks geboren onder de noemer Decapotable Usine. Voor de échte connaisseurs bouwde Henri de unieke koetsen op bestelling zoals vanouds. Wegens de vele aanpassingen, man uren en unieke details, werden er slechts enkele per jaar langs de Seine geboren.
Die van ons? Zoals je wellicht onderhand wel een beetje bent gewend. We durven te stellen, één van de (drie) uniekste exemplaren. Van de Chapron ‘Le Caddy’ zijn er slechts 37 stuks gebouwd in totaal. In 1962 ging Citroen over naar het nieuwere type en werden er technisch ‘upgrades’ doorgevoerd. Zo ging het elektrische systeem van 6- naar 12 Volt, werd het hydraulische systeem van laag- naar hoge druk gebracht en werden er wat andere kinderziektes genezen. De technische vooruitgang kreeg ook kritiek; Zo vonden veel mensen het ‘oude’ model DS veel mooier. Henri Chapron bouwde in 1962 daarom drie Le Caddy’s met de oude look, maar met de nieuwe techniek. Best of both worlds! Ons exemplaar werd op de 1962 Autosalon in Parijs, naast de Concorde, getoond aan het publiek.
Dit exemplaar is gevonden door een Nederlandse liefhebber, die haar voor meer dan 500.000 euro (!!) heeft laten restaureren over een periode van 4 jaar, met als missie de mooiste DS Chapron te maken. Enkel de beste specialisten zijn met de ‘Caddy’ gemoeid en alles is gedocumenteerd. Wegens privé omstandigheden moest de eigenaar afscheid nemen enkele maanden na afronding van het project. We hebben haar op de Techno Classica in Essen vorige maand gepresenteerd, waar ze de ‘Best Convertible of Show’ won, mede-gejureerd door Maikel de Munnik. Moeten we nog heel veel meer vertellen? Tot snel!
LET OP; Wij zijn enkel op afspraak geopend.
DTM Collectibles
Nieuwe Havenweg 57A
1216BN Hilversum
Tel: 0652736233
E-mail: dieter@dtmcollectibles.com
Website
www.dtmcollectibles.com/Advertentienummer: m2283297183
Kopen zonder zorgen?
Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting
Meer informatiePopulaire zoektermen
Citroën c1Citroën 2cvCitroën c3Citroën berlingocitroen traction avantCitroën c4 cactuscitroen dyaneCitroën cxCitroënCitroën c6Citroën c4Citroën bxCitroën xmCitroën ds3basil fietstassen in Fietsaccessoires | Fietstassenaccu paslode in Gereedschap | Overige machinesengelse in Schoenenhts6510 in Home Cinema-setskoplampen lexus gs in Verlichtingkrono laminaat in Stoffering | Vloerbedekkingclarity chess in Keuken | Servieswageningen in Speldjes, Pins en Buttonsscheerwolde in Deuren en Horrenvaas oud delft in Antiek | Vazen