Rover P4-100 2.6 1961€ 16.500,00
Ford Escort MK1 RS1600 AVO
96121sinds 5 jun. '25, 10:54
€ 115.000,-
Bouwjaar
1971
KM stand
1.103 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Carrosserie
-
Merk & Model
Ford Escort
Bouwjaar
1971
KM stand
1.103 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Emissieklasse
Euro 1
Basis
Merk & Model
Ford Escort
KM stand
1.103 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1971
Transmissie
Handgeschakeld
Kleur
Beige
Interieur
Zwart
Aandrijving
Achterwiel
Motor
Aantal cilinders
4
Milieu
Brandstof
Benzine
Emissieklasse
Euro 1
Beschrijving
Te koop aangeboden: Ford Escort MK RS1600 rallyauto uit 1971
Deze, in 2022/2023, gerestaureerde originele AVO Ford Escort MK1 RS1600 is Group 2 volgens het FIA-homologatienummer 1605 opgebouwd.
De preparatie is tot in de puntjes gedaan door Erwin Doctor Motorsport uit Rijssen en deze prachtige maar zeldzame RS1600 is helemaal klaar voor de komende rallyseizoenen en rallyevents.
Sinds de opbouw hebben de motor, versnellingsbak, achteras en remmen zo’n 500 km gelopen. De Escort heeft nooit schade gereden, er is nooit een deel gespoten en na iedere rally heeft de rallyauto een volledige service gehad door Erwin Doctor Motorsport.
De auto is nu in de livery van “Gilbert Staepelaere”. Deze Belgische toprijder won met een zusterauto de loodzware 1972 Ypres-rally en zette in de Benelux de RS1600 voor het eerst op het podium waar deze ook hoort. Deze livery is uniek en staat de auto erg goed maar kan er ook vanaf als de nieuwe rijder zijn eigen livery wil aanbrengen.
Dit is serieus snelle rallyauto voor het historisch rallykampioenschap maar zeker ook voor de opkomende rallyfestivals zoals ‘Goodwood’ en de ‘Eiffel rallyfestival’. Plezier gegarandeerd! Een echte achterwielaandrijver met het juiste bouwjaar waardoor prijzen gegarandeerd zijn. Met deze RS1600 werd Ford destijds ook niet voor niets wereldkampioen rally!
Motor:
2.0 BDA-Alu motor (500 km oud)
Dubbele 45er Weber carburateurs
TLE-uitlaatsysteem
Full dry-sump systeem
3 Bolt uitlaatspruitstuk
Aandrijving:
ZF dog-leg 5 speed, korte versnellingsbak
AP-koppeling, dubbele platen
Quick release koppelingshuis
Single piece aandrijfas
Atlas achteras met ZF platensper (4.6 overbrenging) (500 km oud)
4 link (short) & watts-link
Remsysteem:
AP-remklauwen rondom met geventileerde schijven
Gescheiden remsysteem
Hydraulische handrem
Chassis:
UK geregistreerde originele RS 1600
AVO Body
Links gestuurd
Heavy duty stuurhuis (2.2 overbrenging)
Heavy duty stuurkolom
RCX achter schokbrekers
Bilstein voor schokbrekers
‘Gartrac’ voorpoten met aluminium naven
Verwarmde voorruit
Aluminium brandstoftank
Dubbel dashboard
Lichtgewicht kabelboom
Kevlar bodembescherming
Mechanische Halda aansluiting in linkernaaf
Interieur:
‘Works’ dashboard
Sparco rallystoelen en 6 punts veiligheidsgordels (van 2023)
Brandblussysteem FIA
6 punts rolkooi (safety-devices)
Banden en velgen:
7 extra 7J and 8J ‘Minilite’ velgen.
Meer dan 20 stuks13-inch rallybanden in diverse compounds.
Alle onderdelen van de preparatie zijn ‘Group 2’ gehomologeerd. Gezien de steeds strengere regelgeving hieromtrent zal dit steeds belangrijker worden om nog te kunnen starten in deze historische rallyklasse. De historische rally’s zijn inmiddels zo populair geworden dat rallyorganisaties zoals de ‘Hellendoornrally’ gaan selecteren wie er mee mogen rijden gezien de overvloed van aanmeldingen en bepekte startplekken.
Deze RS1600 is de enige rijdende FIA-rallyauto in NL en zeer gewild, mede door zijn originaliteit en homologaties, bouwjaar en uitstraling. FIA Group 2 gehomologeerde auto’s zullen daarom hun waarde nooit verliezen en worden steeds unieker.
De auto moet echt gezien worden en dan kunnen alle speciale preparatie-details in elk hoekje van de auto ook nog duidelijk en inzichtelijk worden gemaakt. Er is bij de opbouw geen euro bespaard om deze auto volledig Group 2 te maken en dat ziet men ook aan de kwaliteit. Overigens geldt dit ook voor de snelheid en controleerbaarheid van deze RS1600 want de auto is serieus snel. De unieke BDA-motor kan, indien gewenst, nog verder getuned voor de echte rallytalenten onder ons die de grenzen willen opzoeken maar staat nu op ‘veilig’ en ‘duurzaamheid’.
Van 0 naar 100 km/u nu? Ik zou als rijder zeggen ongeveer 4,5 seconden terwijl het gravel in de wielkasten slaat, je bij 8.000 toeren per minuut al van de 3e al naar de 4e overschakelt en je al 4 pace-notes in sneltreinvaart van je navigator door de intercom hebt doorgekregen. Plezier gegarandeerd en wat een beleving!
Zonder veel rallyervaring is deze auto nu ook uitstekend te rijden en de nieuwe eigenaar zal overal duimpjes en enthousiaste fans tegenkomen. Echte RS1600’s worden alleen maar meer waard in de toekomst maar alleen het bezit ervan geeft al een glimlach voor life!
Service, onderhoud en advies kan via ook de verkoper geregeld worden.
Deze, in 2022/2023, gerestaureerde originele AVO Ford Escort MK1 RS1600 is Group 2 volgens het FIA-homologatienummer 1605 opgebouwd.
De preparatie is tot in de puntjes gedaan door Erwin Doctor Motorsport uit Rijssen en deze prachtige maar zeldzame RS1600 is helemaal klaar voor de komende rallyseizoenen en rallyevents.
Sinds de opbouw hebben de motor, versnellingsbak, achteras en remmen zo’n 500 km gelopen. De Escort heeft nooit schade gereden, er is nooit een deel gespoten en na iedere rally heeft de rallyauto een volledige service gehad door Erwin Doctor Motorsport.
De auto is nu in de livery van “Gilbert Staepelaere”. Deze Belgische toprijder won met een zusterauto de loodzware 1972 Ypres-rally en zette in de Benelux de RS1600 voor het eerst op het podium waar deze ook hoort. Deze livery is uniek en staat de auto erg goed maar kan er ook vanaf als de nieuwe rijder zijn eigen livery wil aanbrengen.
Dit is serieus snelle rallyauto voor het historisch rallykampioenschap maar zeker ook voor de opkomende rallyfestivals zoals ‘Goodwood’ en de ‘Eiffel rallyfestival’. Plezier gegarandeerd! Een echte achterwielaandrijver met het juiste bouwjaar waardoor prijzen gegarandeerd zijn. Met deze RS1600 werd Ford destijds ook niet voor niets wereldkampioen rally!
Motor:
2.0 BDA-Alu motor (500 km oud)
Dubbele 45er Weber carburateurs
TLE-uitlaatsysteem
Full dry-sump systeem
3 Bolt uitlaatspruitstuk
Aandrijving:
ZF dog-leg 5 speed, korte versnellingsbak
AP-koppeling, dubbele platen
Quick release koppelingshuis
Single piece aandrijfas
Atlas achteras met ZF platensper (4.6 overbrenging) (500 km oud)
4 link (short) & watts-link
Remsysteem:
AP-remklauwen rondom met geventileerde schijven
Gescheiden remsysteem
Hydraulische handrem
Chassis:
UK geregistreerde originele RS 1600
AVO Body
Links gestuurd
Heavy duty stuurhuis (2.2 overbrenging)
Heavy duty stuurkolom
RCX achter schokbrekers
Bilstein voor schokbrekers
‘Gartrac’ voorpoten met aluminium naven
Verwarmde voorruit
Aluminium brandstoftank
Dubbel dashboard
Lichtgewicht kabelboom
Kevlar bodembescherming
Mechanische Halda aansluiting in linkernaaf
Interieur:
‘Works’ dashboard
Sparco rallystoelen en 6 punts veiligheidsgordels (van 2023)
Brandblussysteem FIA
6 punts rolkooi (safety-devices)
Banden en velgen:
7 extra 7J and 8J ‘Minilite’ velgen.
Meer dan 20 stuks13-inch rallybanden in diverse compounds.
Alle onderdelen van de preparatie zijn ‘Group 2’ gehomologeerd. Gezien de steeds strengere regelgeving hieromtrent zal dit steeds belangrijker worden om nog te kunnen starten in deze historische rallyklasse. De historische rally’s zijn inmiddels zo populair geworden dat rallyorganisaties zoals de ‘Hellendoornrally’ gaan selecteren wie er mee mogen rijden gezien de overvloed van aanmeldingen en bepekte startplekken.
Deze RS1600 is de enige rijdende FIA-rallyauto in NL en zeer gewild, mede door zijn originaliteit en homologaties, bouwjaar en uitstraling. FIA Group 2 gehomologeerde auto’s zullen daarom hun waarde nooit verliezen en worden steeds unieker.
De auto moet echt gezien worden en dan kunnen alle speciale preparatie-details in elk hoekje van de auto ook nog duidelijk en inzichtelijk worden gemaakt. Er is bij de opbouw geen euro bespaard om deze auto volledig Group 2 te maken en dat ziet men ook aan de kwaliteit. Overigens geldt dit ook voor de snelheid en controleerbaarheid van deze RS1600 want de auto is serieus snel. De unieke BDA-motor kan, indien gewenst, nog verder getuned voor de echte rallytalenten onder ons die de grenzen willen opzoeken maar staat nu op ‘veilig’ en ‘duurzaamheid’.
Van 0 naar 100 km/u nu? Ik zou als rijder zeggen ongeveer 4,5 seconden terwijl het gravel in de wielkasten slaat, je bij 8.000 toeren per minuut al van de 3e al naar de 4e overschakelt en je al 4 pace-notes in sneltreinvaart van je navigator door de intercom hebt doorgekregen. Plezier gegarandeerd en wat een beleving!
Zonder veel rallyervaring is deze auto nu ook uitstekend te rijden en de nieuwe eigenaar zal overal duimpjes en enthousiaste fans tegenkomen. Echte RS1600’s worden alleen maar meer waard in de toekomst maar alleen het bezit ervan geeft al een glimlach voor life!
Service, onderhoud en advies kan via ook de verkoper geregeld worden.
Advertentienummer: m2275713613
Kopen zonder zorgen?
Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting
Meer informatieOverige advertenties van DUVO Classics
Meer van DUVO Classics
Populaire zoektermen
Ford fiestaford capriFord focusFord kaford mustang shelby gt500ford mustang 1967ford taunusFord mondeoFord kugaFord mustangFord escortFordFord pumaFord transitzandvoort in Stoffering | Behangopel corsa 1.2 benzine in Opelwindows 10 in Besturingssoftwarelegioen in Postzegels | Nederlanddrunen in Routers en Modemsveghel in Muziekles en Zangleslandbouw velgen in Agrarisch | Onderdelen | Banden, Velgen en Assenarola in Brommobielen en Scootmobielenoud karrewiel in Tuinwanddecoratiempc in Jassen | Winter