Dacia Duster
Dacia, het Roemeense budgetmerk van de Renault-groep, komt in 2010 met een top-SUV (Sports Utility Vehicle) voor een topprijs: de Dacia Duster. Deze middelgrote SUV is in korte tijd een ongekend succes geworden, en dat is niet voor niets. De auto is niet alleen ontzettend betaalbaar, maar ook ruim, praktisch en robuust. Er zijn verschillende uitvoeringen verkrijgbaar: de Ambiance of Essential als basisvarianten, de Lauréate of Comfort als uitgebreidere modellen en de Prestige als absoluut topmodel. De Dacia Duster is bijzonder geschikt voor wie op zoek is naar een voordelige, no-nonsense SUV die wel tegen een stootje kan. Qua prijs-kwaliteitverhouding heeft de Duster eigenlijk geen concurrentie. Alternatieve modellen in een hogere prijsklasse zijn onder meer de Ford Ecosport en de Suzuki Vitara.
Veiligheid
In 2017 verscheen een tweede generatie Dusters. Het platform bleef hetzelfde, maar de lijst met comfort- en veiligheidsvoorzieningen werd aanzienlijk geüpdatet en uitgebreid. Zowel de eerste als tweede generatie kwam met drie sterren uit de Euro NCAP-tests (New Car Assessment Programme). Voor een verbeterde veiligheid zijn alle modellen inmiddels voorzien van:
- Een antiblokkeersysteem (ABS), waardoor de wielen niet blokkeren bij een noodstop
- Elektronische stabiliteitscontrole (ESP) voor een veilige wegligging in allerlei omstandigheden
- Extra airbags
Ook geavanceerdere functies als Hill Descent Control (HDC), elektrische stuurbekrachtiging, een remkrachtverdeler, tractiecontrole en noodremassistentie zijn, afhankelijk van de exacte uitvoering, optioneel toe te voegen.
Kenmerken
De meest voorkomende variant onder Dacia Duster-occasions is de Lauréate. Tijdens je zoektocht naar jouw perfecte Duster zul je met de volgende opties te maken krijgen:
- Het merendeel heeft een benzinemotor, maar tot 2018 werden er ook diesels geproduceerd en er bestaan nu ook Bi-Fuel-varianten (LPG)
- De meeste Dusters hebben voorwielaandrijving, maar je zult ook het Nissan 4x4-systeem tegenkomen met drie modi: Auto, Lock en 2WD
- Meestal met handgeschakelde transmissie, maar vanaf 2016 bestaat er ook een Dacia Duster met automaat (overigens alleen leverbaar op voorwielaangedreven diesels)
De Duster kreeg in 2013 een facelift die vooral optische aanpassingen inhield, zoals een verchroomde grille en dubbele koplampen met dagrijverlichting. Ook het interieur werd grondig aangepakt en voorzien van onder meer een luxere bekleding, een grotere kofferruimte en een verbeterd dashboard. Bovendien werd het motorenaanbod van de nieuwe Dacia Duster in 2019 uitgebreid met de TCe 130 en 150 turbobenzinemotoren, waarmee hij de snelste productie-Dacia ooit werd.
Comfort
De Dacia Duster is echt overal in zijn element. Of je nu een rondje stad of een offroad-avontuur in de 4x4-versie op de planning hebt staan, reken maar op een gevoel van vrijheid. Wat een heerlijke hoge zit en krachtige motor. Al vanaf de lancering in 2010 heeft de Duster zijn robuuste uiterlijk mee en biedt hij een hoop ruimte. Het ontbreekt het basismodel weliswaar aan comfortabele extraatjes, maar voor de prijs kun je dan ook niet al te veel verwachten. Ultraluxe zal de Duster nooit worden, maar de uitgebreidere uitvoeringen hebben zeker een en ander te bieden voor meer comfort:
- Airconditioning en elektrische bedienbare buitenspiegels (standaard vanaf Lauréate)
- Navigatie- en entertainmentsysteem (inbegrepen bij Prestige)
- Parkeersensoren en achteruitrijcamera achter (inbegrepen bij Prestige)
De eigenschappen en aanwezige foefjes van de SUV hangen sterk af van zijn bouwjaar en uitvoeringsniveau. Eén ding is echter zeker: gebruiksgemak en comfort zijn altijd inbegrepen, zelfs op de meest uitdagende wegen.